Israel Hayom

המטרו לא בכיוון

מתגברת ההתנגדות לתוואי מערך הסעת ההמונים ברעננה ובערים נוספות. התושבים טוענים לפגיעה בזכויות, באיכות החיים ובערך הבתים. המומחים מסבירים שיש חלופות טובות יותר

-

הארץ כמרקחה: רכבות קלות, מטרו, נת"צים. מה לגבי תהליכי חשיבה וניהול אסטרטגי?

עוד ועוד תושבים מצטרפים להב תנגדות לתוואי המטרו ברעננה, רמת-גן ופתח תקווה, וזו רק רשימה חלקית. ככל שמתקדם הליך שמיעת ההתנגדויות לתוכנית המטרו בגוש דן, כך ומתחוורת המציאות המורכבת.

תושבים רבים טוענים לכשלים בתכב נון, שעלולים לפגוע בזכויותיהם הקב נייניות, באיכות חייהם וברווחתם.

במהלך החודשים האחרונים בחנתי יותר 10-מ מקרים במערכות ההסעה ההמונית ובכבישי המטרופולין, ברובם

תוואי המטרו ברעננה, פריסת התחנות והמרווחים הגדולים אינם משרתים אזורים נרחבים תוואי הקו ומיקום התחנה במערב רעננה חוטאים לצרכים הציבוריים בהיבטים שונים

יחד עם שותפתי, מתכננת הערים הבב כירה סמדר אהרון. מסקנתי, שתושב בים המכירים את מרחב מגוריהם הכי טוב, ברוב המקרים צודקים!

התפרסות התכנון לכל מרחב מרכז הארץ באופן דורסני באה למיטב ראייתי את הדברים על חשבון התעב מקות ותכנון מיטבי. הארץ כמרקחה: רכבות קלות, מטרו, נת"צים. חסרים מיקוד, שלביות ביצוע תוך מתן אפשב רות לבקרה ומשוב, ניתוח התהליכים, הסקת מסקנות, ובעיקר חסרים תהב ליכי חשיבה וניהול אסטרטגי ראויים. המהירות מהשטן.

הנושא שנחשף כאן במוסף נדל״ן היום (גיליון ‪,)27.8 ,60‬ על התנגדות תושבי רעננה מבוסס ברובו על ניתוח חוות דעת שלי יחד עם סמדר אהרון לתושבים, בהשקעה לא מבוטלת. כפי שנחשף בכתבה, "מאות מתושבי רעב ננה מתנגדים לתוואי קו ,"1M וקבוצה נכבדה אף שכרה את שירותיי על מנת לבחון את הנושא ולקבל לחוות דעת מקצועית.

תכנון לא מיטבי

בחינת תוואי הקו ומיקום התחנה במערב רעננה מעלה כי הן הקו והן מיב קום התחנה אינם מיטביים וחוטאים לצרכים הציבוריים בהיבטים שונים: מוקדי ביקוש וצרכי המשתמשים הפוב טנציאליים, שילוב מערכות תחבורה וקשרי גומלין והתאמה לתכנון העירוב ני הקיים והעתידי והנגישות המיטבית. על פי מיטב בדיקתנו וניסיוננו, קיימות חלופות עדיפות בהרבה העונות לפרב מטרים הללו.

המקרה הספציפי של שילוב מערב כות המטרו והרכבת בתחנת רעננה מערב אינו יוצר אטרקטיביות ושילוב ראוי. תוואי המטרו ברעננה, פריסת התחנות והמרווחים הגדולים ביניהן על פי התוכנית המופקדת אינם משב רתים אזורים ועוגני ביקוש נרחבים - קיימים ומיועדים לפיתוח, בעיקר בצב פון העיר ובמערבה. התחנה ממוקמת בפאתי היישוב ומחוץ לאזור העירוני, ומגיעים אליה מגוון מצומצם של קווי תחבורה ציבורית בסינכרון חסר, אשר מניסיון של שנים הוכח כבעייתי ולא פשוט להסדרה.

יידרשו בין 2 ל-3 מעברים של הנוסב עים בין מערכות התחבורה או הרכב הפרטי, ותיפגע האטרקטיביו­ת לשיב מוש במטרו כאמצעי מעבר אל הרכב בת. חיבור מיותר, לא מזמין, שיש לו חלופות עדיפות. ממשק בין תחנות המטרו והאוטובוסי­ם במסגרת פרויקט "מהיר לעיר" אל עוגני הביקוש, כולל בית לוינשטיין לאורך אחוזה, עדיפים משמעותית על שימוש במטרו לצורך מעבר במערב רעננה.

שילוב תחנות ראוי מתוכנן בצדק, בתחנה מרכזית גדולה ומרושתת בגב לילות הרצליה, אשר קיבלה ביטוי בתב קשורת כ"קינגס קרוס", מרחק דקות ספורות נסיעה מרעננה. גם המרווח בין התחנות אינו מיטבי, 2,200-כ עד 2,300 מטר - בחוסר איזון בולט מבחיב נת מעגלי ההשפעה וחפיפה מיותרת לא יעילה.

המכלול הזה אינו מותיר מקום לספק, כי אסור, לא ניתן וחמור לפב סוח על תחנת מטרו בפינה המערבית של רחוב אחוזה, בצמוד לבית החולים לוינשטיין ולצומת עם רחוב ירושלים. הטיעונים הללו גוברים על כל טיעון אחר, ובהחלט מתיישבים גם עם מכב לול עוגני הביקוש האחרים במרחב הצב פון מערבי הקיים והמתפתח של העיר.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel