Israel Hayom

כך הקימו הסינים חברות כוח אדם

חברות בנייה סיניות מעבירות עובדים לפרויקטים שונים, בלי להקפיד על חוקי העבודה וללא פיקוח של המדינה

-

חברות סיניות מעורבות בהרבה פרויקטים של בניין ותשתיות בישראל, והמגמה רק תתחזק בשב נים הקרובות. לאחרונה אנו שומעים יותר ויותר על חברות סיניות שהחב לו לתפקד בפועל כחברות כח אדם, ו"מוכרות" את העובדים מסין באופן עצמאי, ללא קשר לפרויקטים בהם הן מעורבות. מדובר במגמה מסוכנת, מה גם שהחברות הסיניות לא מקפיב דות על שכר מינימום ואכיפת הסב כמי העבודה הקיבוציים ולא על צו ההרחבה.

אם ממשלת ישראל לא תתעשת ותב בלום את המהלכים של החברות הסיב ניות, אנו עלולים למצוא את עצמנו עם עשרות אלפי עובדים סיניים שלא משוייכים לפרויקטים ספציפיים, ולכן גם צפויים להישאר כאן, כל עוד מסוב פקת להם עבודה. הסינים פשוט הופב כים עצמם לחברות כוח אדם, מבלי שלישראל יש פיקוח על הנושא.

תופעת חברות כוח אדם, גם ללא הסינים, מחמירה את כל מה שקב שור לבטיחות ואכיפה. אותן חבב רות לא מסננות עובדים ומגייסות גם כאלה שיש ברשותם תעודות הסמב כה מזויפות, ביניהם עשרות מנופאים שהוסמכו בצורה לא מקצועית.

זיופים ועבירות

מדי שנה נחשפים מאות מקרים של הסמכות לא חוקיות ותעודות מקצוע מזויפות, וכל זה קורה בחסות חבב רות כוח אדם, שלא בודקות את אמיב נות התעודות ולא מקפידות על מבחב ני ההסמכה. כך קורה שחברות בנייה מעסיקות עובדים לא מוסמכים, ואין להן דרך למנוע את התופעה.

חברות הבנייה חסרות אונים. הפב תרון פשוט ונמצא כבר תקופה ארוב כה על סדר היום, אך ללא החלטה של הממשלה - הקמת אקדמיה למקצוב עות הבנייה. גוף כזה, שיפעל בפיקוח המדינה, יהיה המוסמך היחידי להנפב קת תעודות מקצוע ויהווה רגולטור על ההכשרות והפיקוח על הבטיחות באב תרי הבנייה.

בענף הבנייה יש 48 מקצועות, 5 מהם מקצועות רטובים. המצב כיום הוא שמכללות שונות, גופים פרטיים שהוקמו לצורך מיידי, הן שמסמיכות את עובדי הבניין ומנפיקות להם תעוב דות מקצוע. כמעט כל אחד יכול להב קים חברה כזו.

אקדמיה למקצועות הבנייה תוכל לרכז את הפעילות ולעשות סדר בבלגן. התשתית להקמת אקדמיה כזו כבר קיימת, וכל מה שצריך זו החלטת ממשלה וגיבוי תקציבי. פעוב לה כזו תחסוך מאות תאונות ותקדם את בעלי המקצוע שעומדים בדריב שות החוק. רק כך נוכל להכחיד את תופעת הזיופים והשתלטות חברות זרות וחברות כוח האדם על ענף הבנייה.

משרד הכלכלה והעבודה ומשרד השיכון יכולים לשלב ידיים וסוף סוף להקים משהו רציני ומחייב לקידום ההכשרות בענף הבניין, בשיתוף הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה.

אקדמיה למקצועות הבנייה תוכל לרכז את הפעילות ולעשות סדר בבלגן. התשתית כבר קיימת, צריך רק החלטה ותקציב

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel