Israel Hayom

דרך עוקפת רשויות מקומיות

כל עוד לראשי הערים אין אינטרס לקדם בנייה למגורים, ההצעה של שרת הפנים איילת שקד לעקוף אותם היא האלטרנטיבה היחידה לשוק הדיור

- כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו

לעיתים קרובות, גם במשטר דמוב קרטי מובהק, יש צורך בפעולות חירום על מנת לטפל במשבר מתב משך דוגמת זה שאנחנו חווים בשוק הדיור. בשנות 90-ה של המאה שעב ברה, כשמדינת ישראל הייתה צריב כה לקלוט כמיליון עולים חדשים מחבר המדינות, היה זה שר השיכון אריאל שרון שקידם את הולל"ים, ועב דות שאישרו בנייה למגורים בהליכים מזורזים.

הייתה אז ביקוב רת עזה, אולם התוב צאה דיברה בעד עצמה – תוך שנהב שנתיים זינק ההיצע בשוק הדיור מפחות 20-מ אלף 1989-ב לממוצע של 90 אלף יחידות דיור לשנה בשנות ,90-ה מה שהציל את שוק הדיור ואיפשר למיליון עולים דיור כהלכתו.

תוכנית מהפכנית

נזכרתי בכך בימים אלה, כשצב פה ועולה באמצעי התקשורת תוכב נית מהפכנית של שרת הפנים איילת שקד, להקים במסגרת חוק ההסב דרים גוף ממשלתי חדש, שיעקוף את הרשויות המקומיות ויקדם כמה שיותר יחידות דיור למגורים - חלקן על חשבון מתחמי משרדים ותעסוקה וחלקן תוכניות חדשות, שיקודמו בהב ליכים מזורזים.

העובדה שעוד בטרם פורסמה התוכנית התחלנו לשמוע התנגדות עזה ביותר מצד מרכז השלטון המב קומי, ראשי הערים והרשויות המב קומיות - לא הפתיעה איש. ככלות הכל יש בכך פגיעה ישירה בסמב כויות של ראשי הערים, שהם כידוע בבחינת ראשים של "מדינה בתוך מדינה".

מעבר לפגיעה בסמכויות, יש להב חלטה זו של שקד משמעות נוספת, לא פחות חשובה. הלא ראשי הרב שויות אינם מעוניינים לקדם בנייה למגורים, בשל הארנונה הנמוכה ביחס לבניית משרדים ומסחר.

עוד בטרם פורסמה התוכנית התחלנו לשמוע התנגדות עזה מצד ראשי הערים והשלטון המקומי

מחוץ לקופסה

אחלק את התייחסותי להצעה של שרת הפב נים לשני חלקים: ראב שית, לטעמי מדובר ללא ספק בהצעה מבוב רכת ואפילו מתבקב שת. העובדה שלראב שי הרשויות המקומיות אין תמריץ לקדם בנייה למגורים הפכה במהב לך העשור האחרון לגוב רם המרכזי לכך שהיצע הדיור, ובמיוחד באיזור הביקוש במרכז הארץ, הולך ומתדלדל.

האבסורד לפיו מקוב דמים שלא לצורך יותר ממיליון מ"ר משרדים עודפים, כשבד בבד המחסור בדירות למגוב רים חצה זה מכבר את רף 100-ה אלף והולך וגדל משנה לשנה במהירות רבה, חייב להיפסק. המהלך החדש של שקד עשוי בהחב לט להפוך לפתרון.

שנית, אם נתייחס ספציפית לבב עיית הארנונה, הרי שהיא בהחלט פתירה. אפשר לקדם עסקת חבילה מול הרשויות המקומיות, לפיה הארב נונה שיקבלו עבור קידום דיור למגוב רים תשודרג משמעותית. בתמורה יתחייבו הרשויות לממן לפחות חלק מהתשתיות המשלימות ולשדרג את השירותים שיעניקו לתושבים, כך שבב סופו של יום כולם ייהנו מהמהלך.

אדגיש כי כניסתה של שקד לתב פקיד שרת הפנים ופעולות נוספות שכבר הכריזה על קידומן, דוגמת הארכת תמ"א 38 עד ,2024 הינן בהב חלט דוגמאות לחב שיבה מחוץ לקופב סה. בעת הזאת, של משבר דיור ללא תקדים בהיסטוריה של המדינה, חשוב שדמות דינמית ויציב רתית שכזו ממונה על המיניסטריו­ן שהינו לכל הדעות החשוב ביותר בנוב שא שוק הדיור. כדאי לתת קרדיט לפעולות כגון אלו, גם אם אינן בהכב רח ‪.by the book‬

יותר ממיליון מ"ר משרדים עודפים מקודמים שלא לצורך, בזמן שהמחסור בדירות מגורים מחריף

 ?? צילום: ??
צילום:
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel