Israel Hayom

תאנים ונהנים

בסוכות מתמלא האוויר בריח התאנים, שאותן הייתי קוטף כילד ואוכל עד להתפקע ● מסלטים ועד מאפים - הפרי המתוק מדבש מעשיר כל מנה

- צילום וסטיילינג: אסף קרלה

לכל חג יש ריח, ולסוכות יש ריח של תאנים. הריח הזה מזכיר לי לרוב דברים משמחים - ובמיוחד את דוד שלי יעקב (ג'קסון) אוחנה ז"ל. דוד שלי, קצין בכיר בקבע בחיל המודיעין שדיבר ערבית רהוטה מהבית, היה איש מיוחד. הוא היה אדם בעל אופי שלו ועם המון רגישות וסבלנות, במיוחד אלינו האחיינים. הייתי מבלה עם דוד ג'קסון המון. היינו מטיילים, הוא היה מספר לי את סיפוריו המרתקים ומדבר איתי על החיים, ובעיקר היינו שומעים מוזיקה, שהיתה אהבתו הגדולה באמת.

דוד ג'קסון היה אנציקלופדי­ה מהלכת לתולדות הרוק העולמי. לא היו להקה או אמן שלא הכיר, כולל כל הסיפורים מאחורי הקלעים וההיסטוריה של כל אחד ואחת. הוא ידע לספר את כל הפרטים הקטנים.

בסוכות היינו נוסעים יחד לגוש חלב לקטוף תאנים טריות, כשכל הדרך לשם היינו שומעים בפול ווליום ברדיו טייפ להקות כמו לד זפלין, דיפ פרפל, AC/DC ועוד ועוד להקות וזמרי רוק. בגוש חלב היו עצי תאנה ענקיים, והיינו עוצרים בצד הכביש, מטפסים וקוטפים לכולם מלא תאנים בלאדי מתוקות־מתוקות, בטעם של דבש.

בדרך חזרה, המוזיקה ברכב עלתה לדציבלים גבוהים יותר כשיחד עם הקצב עלה גם קצב

גבוהים יותר כשיחד עם הקצב עלה גם קצב הגירודים בגוף מחלב התאנים (למי שלא יודע, כשקוטפים תאנים אסור לגעת בחלב של העץ, כי הוא יכול לגרום לצריבה או לכוויה קטנה בעור. נוסף על כך, גם שפשוף העלים בעור יוצר גירוד. אבל למי היה אכפת מהגירוד? כשחוזרים עם דליים מלאים בתאנים טריות, גדולות ומתוקות. את השלל היינו מביאים למרפסת של סבתא אסתר, שם היינו יושבים כולם, הדודים והאחיינים, מדברים, צוחקים ואוכלים קילוגרמים של פרי.

דוד ג'קסון כבר איננו, אבל בכל שנה, לקראת החגים ועם בוא ריח התאנים, אני נזכר בו וכל ביס מתאנה מחזיר אותי לילד שהייתי ולמוזיקה שהשריש בי. תודה, דוד ג'קסון, על המתנה שהשארת בי, וחג סוכות שמח לכולנו.

סלט תאנים עם עדשים שחורות ופיקנייה מעושנת

החומרים: 15 תאנים בצועות לחצאים צרור סלרי קצוץ גס, הגבעולים והעלים 1/4 חבילה עדשים שחורות 200 גרם פיקנייה מעושנת, פרוסה דק 1 צ'ילי אדום, פרוס דק לטבעות 5־6 כפות שמן זית 1 לימון סחוט מלח פלפל שחור

מבשלים את העדשים במים במשך כ־01 דקות (עד ריכוך), מוציאים ומקררים. מערבבים בקערה את הסלרי, העדשים, הצ'ילי, שמן הזית, הלימון, המלח והפלפל, מעבירים לקערה ומסדרים מעל את התאנים ואת הפיקנייה.

גאלט תאנים עם שקדים ורום החומרים:

1 חבילה בצק עלים (להפשיר במקרר לילה לפני ההכנה) 12 תאנים בצועות לחצאים 150 גרם שקדים שלמים, קלופים 1 ביצה טרופה חופן סוכר חום לקרם השקדים: 200 גרם אבקת שקדים 120 גרם סוכר קורט מלח ים 3 כפות קמח 160 גרם חמאה 2 כפות רום או אמרטו 1 ביצה 1 מקל וניל או כף תמצית וניל אמיתית

מתחילים בקרם השקדים. במעבד מזון מערבבים יחד את אבקת השקדים, החמאה, הסוכר והמלח לתערובת אחידה, פירורית מעט. מוסיפים פנימה את הביצה, הקמח, הרום והווניל וממשיכים לעבד עד שמתקבלת תערובת קרמית אחידה וסמיכה.

כעת, להכנת הגאלט. מרדדים את בצק העלים, מורחים מעליו את קרם השקדים ומפזרים מעל את התאנים החצויות והשקדים השלמים. מקפלים את קצוות הבצק כלפי פנים בצורה משוחררת, מורחים את הבצק בביצה הטרופה ומפזרים סוכר חום מעל התאנים והבצק. מכניסים לתנור שחומם מראש ל־002 מעלות למשך 35 דקות, מוציאים ומגישים.

סלט תאנים עם גרגר נחלים, בצל מוחמץ, מוצרלה ופיסטוקים

החומרים: 10 תאנים בצועות לחצאים 2 חופנים ריג'לה או גרגר נחלים 2 כדורים גדולים של גבינת מוצרלה 3 כפות פיסטוקים לבצל המוחמץ: 1 כף בצל פרוס דק 1 כף סוכר 2 כפות חומץ לוויניגרט: 2 כפות דבש 4 כפות חומץ פטל 4 כפות שמן זית מעט פלפל שחור גרוס מעט מלח גס

מתחילים בהכנת הבצל המוחמץ והוויניגרט. במחבת לוהטת מטגנים מעט את הבצל הפרוס עם כף הסוכר ושתי כפות החומץ, מוציאים ומניחים לקירור. לוויניגרט, פשוט מערבבים את כל החומרים יחד עד לקבלת רוטב.

כעת, לסידור הסלט. בקערה מפזרים את גרגר הנחלים ומעליו את התאנים. בוצעים את המוצרלה, מניחים בקערה ומפזרים מעל את הפיסטוקים. לסיום, מפזרים מעל בצורה שווה את הוויניגרט ואת הבצל המוחמץ.

 ??  ?? קיפול עדין כלפי פנים. הכנת גאלט תאנים
קיפול עדין כלפי פנים. הכנת גאלט תאנים
 ??  ?? מאפה חגיגי לאושפיזין. גאלט תאנים עם שקדים ורום
מאפה חגיגי לאושפיזין. גאלט תאנים עם שקדים ורום
 ??  ?? ריח של זיכרונות ילדות. תאנים
ריח של זיכרונות ילדות. תאנים
 ??  ?? מלא בכל טוב. סלט תאנים עם גרגר נחלים, בצל מוחמץ, מוצרלה ופיסטוקים
מלא בכל טוב. סלט תאנים עם גרגר נחלים, בצל מוחמץ, מוצרלה ופיסטוקים
 ??  ?? שילוב מצוין גם עם בשר. סלט תאנים עם עדשים שחורות ופיקנייה מעושנת
שילוב מצוין גם עם בשר. סלט תאנים עם עדשים שחורות ופיקנייה מעושנת

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel