Israel Hayom

המתיחות נמשכת, אבל יש תקציב

- בני גנץ | תחום הביטחון לילך שובל

001המצב

ימים לממשלת בנט לפיד החדשה, ונדמה כי

הביטחוני דווקא מחמיר והולך, כמעט בכל אחת מהגזרות האפשריות.

הזירה הראשונה והמאתגרת מכולן היא, איך לא, איראן. חרף שינוי המדיניות של ממשלת בנט - שלאחר שנים של איסור ִאפשר, בהמלצת מערכת הביטחון, לגורמים ישראליים לדון עם האמריקנים על הסכם הגרעין המתגבש - לא ניכר שינוי במדיניות של ממשל ביידן, שעדיין מעוניין לשוב להסכם הגרעין הגרוע מבחינתה של ישראל. באופן אירו ני, היחידים שמונעים זאת כעת הם האיראנים, שמערימים קשיים על התהליך. המצב עם איראן מוגדר במערכת הבי טחון כ"דשדוש" מסוכן, שבמסגרתו אין כרגע איום כלכלי או צבאי אמין על טהרן לבל תמשיך בתוכנית הגרעין שלה, והיא מצדה מעשירה אורניום ללא הפרעה. בפועל, במערכת הביטחון סבורים כי איראן כרגע "מזדחלת" לעבר הגרעין.

גם בזירה הפלשתינית נדמה שהמצב במגמת הסלמה. למרות ההצהרות של ראשי מערכת הביטחון והשר הממונה לאחר מבצע שומר החומות על כך ש"מה שהיה - לא יהיה", ישראל אפשרה לא מעט הקלות הומניטריות ברצועה, תוך ויתור על קלפי מיקוח לטובת קניית שקט זמני. זאת בעוד חמאס לא התחייב להפסקת אש ארוכת טווח ולא הראה נכו נות לפתרון סוגיית השבויים והנעדרים. ישראל אמנם החלה לתקוף בעזה גם בתגובה להפרחת בלוני התבערה, אך זה לא מנע מארגוני הטרור לירות רקטות לעבר הנגב המערבי כמה ימים ברציפות, ובמערכת הביטחון מעריכים שמבצע בעזה בטווח הזמן הנראה לעין הוא אפשרות סבירה בהחלט. לכך יש להוסיף את הסערה הציבורית סביב מותו של צלף מג"ב, בר אל חדריה שמואלי ז"ל, בגבול רצועת עזה במהלך ההפגנות שהתחדשו לאורך גדר המערכת.

במקביל, גנץ רשם לעצמו הישג מסוים לאחר שנפגש עם יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, ברמאללה. המטרה היתה לחזק את הרשות, בייחוד לאור התחזקותו של חמאס לאחר "שומר החומות". אך גם את ההישג הזה מיהר בנט לעמעם, כשהזדרז להוציא הודעה תמוהה משהו בשם "גורם מדיני בכיר", שהבהיר כי "אין שום תהליך מדיני מול הפ לשתינים וגם לא יהיה", אף שהיה מודע לפגישה.

בנימה חיובית, אחד ההישגים הגדולים של מערכת הבי טחון הוא הגעה לתקציב רב שנתי. רה"מ בנט, שר האוצר ליברמן ושר הביטחון גנץ, שלושתם שרי ביטחון בהווה או בעבר, הגיעו להסכמה בנוגע לתקציב כמעט ללא ויכוחים מתוקשרים, מה שמאפשר למערכת הביטחון יציבות ויכולת להתעצם בהכנות לתקיפה באיראן, שדרוג הגדר הרעועה בגבול לבנון ועוד. אך דווקא נושא אזוטרי יחסית - ניצחון גנץ וכוכבי בקרב על קיבוע הגדלת הפנסיות של אנשי הצבא - הביא אותם להפסיד בשדה התקשורתי והציבורי, במיוחד כשבמקביל טרם הועלה שכרם של חיילי החובה.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? מפגינים פלשתינים בגבול רצועת עזה
צילום: אי.אף.פי מפגינים פלשתינים בגבול רצועת עזה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel