Israel Hayom

בנייה, חצי בנייה

- נפתלי בנט | תחום ההתיישבות אפרת פורשר

בכל

הנוגע לתחום ההתיישבות, נקו דת החולשה העיקרית של ממשלת בנט לפיד היא היותה הטרוגנית כל כך. ממשלה שמורכבת ממפלגות רבות מהק צוות השונים של הקשת הפוליטית עלו לה להתקשות לקדם תהליכים מדיניים משמעותיים ביו"ש. ראשיה הבינו את זה. בהסכמים הקואליציונ­יים אין התייחסות לאחת הסוגיות הבוערות בשנים האחרו נות, שגם עמדה בראש סדר יומם של בנט ושקד: החלת הריבונות הישראלית ביו"ש. עם זאת, בינתיים נשמר לכאורה הסטטוס קוו בנושא הבנייה.

הממשלה הנוכחית קיבלה את תמיכת האמ ריקנים לכינוסה של מת"ע )מועצת תכנון עליונה(, לצורך קידום של כאלפיים תוכניות בנייה שונות ביו"ש. לצד זה, נאלץ בנט לבלוע את הגלולה המרה של אישור כאלף יחידות דיור לפלשתינים. רובן המוחלט, אגב, אוש רו בעבר על ידי הקבינט בממשלה הקודמת.

מת"ע אמנם אישרה תוכניות בנייה בהת נחלויות, לאחר יותר משבעה חודשים שבהם לא התכנסה, אך בד בבד, אלפי תוכניות שהמתינו חודשים ארוכים, ואפילו שנים, לאישורים - נדחו לדיון בפעם אחרת. אכז בת המתנחלים ברורה, אך את הבנייה ביו"ש בחודשים שקדמו לדיון באוגוסט הקפיאה ממשלת נתניהו. בתקופתה, מת"ע התכנ סה בפעם האחרונה בינואר 2021 ואישרה כ 800 יחידות דיור בלבד. לאחר מכן, ובלחץ האמריקנים, נמנע כינוסה למעשה עד סוף כהונתה של הממשלה הקודמת.

תקדים אביתר

מנגד, העובדה שהממשלה הזו הטרוגנית יכולה גם להיות יתרון משמעותי ולאפשר לה לקדם תהליכים שממשלת ימין מסורתית לא יכלה לעשות במשך שנים. כך, למשל, קרה במבחן הראשון של הממשלה סביב הקמת המאחז אביתר, כשהמתנחלים ניצלו את חו לשתה של הממשלה הקודמת בסוף ימיה ואת חבלי הלידה של הממשלה החדשה, וקבעו עובדות בשטח. גם ותיקי המתנחלים התקשו לדמיין תרחיש, שבו הסיפור הזה יסתיים בה סכמה עקרונית של ממשלת הימין והשמאל הזאת להקים התנחלות חדשה לגמרי.

לעצור את הרשות

שני מבחנים נוספים עומדים בפני ממשלת בנט לפיד. האחד - ההתמודדות עם ההשת לטות הפלשתינית על שטחי C ועל אדמות מדינה, תופעה שהתרחבה בתקופת ממשלתו של נתניהו. כאשר היו באופוזיציה, בנט ושקד תקפו את טיפול הממשלה בנושא והציעו תו כנית מקיפה. עד כה, 100 ימים לכהונתם, לא בוצע מהלך משמעותי כלשהו בתחום.

המבחן השני הוא סוגיית פינוי ח'אן אל אחמר, צעד שהממשלה הקודמת דחתה שוב ושוב, והותקפה בשל כך על ידי מי שהיום מהווים את האגף הימני של הקואליציה. מה שרואים משם לא רואים מכאן? אולי. בינתיים ביקשה הממשלה מבג"ץ לדחות את הפינוי לפחות בחצי שנה.

 ??  ?? תל ארומה. השתלטות של הרשות
תל ארומה. השתלטות של הרשות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel