Israel Hayom

האתגר החדש: לשכנע את הישראלים שהם לא "יצאו פראיירים"

- מיטל יסעור בית אור

במיליון, יום שבו מספר המתחסנים במנת הבוסטר בישראל הגיע לשלושה

הוא נתקל באתגר המשמעותי ביותר שלו: המלצת הוועדה המייעצת ל FDA האמריקני. ההחלטה מעוררת מחלוקת וסערה בגלל מה שאין בה, ולא בגלל מה שיש בה. בדומה להחלטה שהתקבלה בסוף יולי בישראל, נראה שגם בארה"ב מבצע חיסוני הבוסטר יתחיל בהת מקדות באוכלוסיית המבוגרים והחולים שבסיכון.

מה אין בהחלטה? אין המלצה לחסן בני 16 ומעלה בחיסון הבוסטר, כפי שביקשה חברת פייזר מהוועדה לאשר וכפי שנוהגים בישראל )שאף הרחיבה עוד את מדיניות החיסון בבוסטר לבני 12 ומעלה(. מה שאנחנו עדים לו כעת הוא קרב על הנרטיב. במשרד הבריאות מיהרו לקבוע שה FDA נתן גושפנקה ותוקף למבצע חיסוני הבוסטר בישראל. אבל מי שמתנגדים לו טוענים שמדובר בציון נכשל למדיניות בישראל ובהיעדר הוכחות ליעילות החיסון, וכנראה ברגעים אלו כבר נכתבות העתירות לבג"ץ נגד החלת התו הירוק באוקטובר.

האם זה אומר שהמדיניות בי שראל שגויה או שחיסון הבוסטר לא בטוח? לא, זה רק אומר שמה שנכון כעת לישראל, בהתבסס על שיעור המתחסנים, מצב התחלואה ו"התיישנות" החיסון השני, לא בה כרח נכון לארה"ב. ההמלצה האמ ריקנית יכולה גם להשתנות בה משך, כפי שקרה בעבר וקורה כל העת, כאשר אנו עוסקים בחיסון חדש למול מגיפה דוהרת. משמ עות ההחלטה היא שלדעת המו מחים האמריקנים, אין די הוכחות לכך שחיסון הבוסטר נחוץ גם בק בוצות הגיל הצעירות - אלו שמ חוסנים כבר בשתי מנות ושהסיכון שלהם למחלה קשה נמוך.

משרד הבריאות הציג מצגת משכנעת ופרסם מאמר על התועלת שבחיסון בני 60 ומעלה, אך לא הציג כלל נתונים על התועלת שבמנה שלישית בבני פחות מ .40 גם הנתונים שהציגה חברת פייזר לא הצליחו לשכנע את פאנל המומחים. ההשלכות של ההחלטה עלולות לפגוע בהיענות למבצע חיסוני המנה השלישית, בעיקר בקרב הצעירים. בעוד בקרב בני 60 ומעלה התחסנו 85% ויותר מאוכלוסיית היעד לחיסון בוסטר, בגילים הצעירים ההיענות נמוכה יותר. בקרב בני 60-50 התחסנו ,72% בקרב בני 49-40 התחסנו 61% ובקרב בני 40-30 התחסנו פחות ממחצית ,(47%) והשיעור יורד ככל שיורדים בגיל.

השלכה נוספת עשויה להיות על התו הירוק החדש, שצפוי להיכנס לתוקף ב 1 באוקטובר. מעבר להמלצה ולאפשרות להתחסן במנה שלי שית, עולות השאלות אם יש צורך באמצעי כפייה שכזה, אם עדיין יהיה מוצדק לשלול את התו הירוק שכבר ניתן למתחסנים בשתי מנות, שלפי הנתונים שהוצגו בפני הוועדה המייעצת עדיין מוגנים ב ,85% ואם מעמדם יהיה זהה למעמדם של מי שלא התחסנו כלל.

כדי למנוע פגיעה במבצע החיסונים, יש צורך להסביר ולבצע פעולות מעשיות שיוכיחו לציבור המתחסנים הישראלי שהוא לא "יצא פראייר": להדגיש שאין ספק שהחיסון במנה שלישית "חתך" במחצית לפחות את כל התחזיות לאלף ולאלפיים חולים קשה בישראל, והציל חיי אדם, כפי שגם אמרה ד"ר אלרעי פרייס בהצגתה בפני הוועדה המייעצת האמריקנית.

המסר שצריך להיות הוא שהחיסונים מועילים לחברה, שבטיחות החי סונים הוכחה ולכן, ללכת להתחסן זה הדבר הנכון והראוי. נוסף על כך, במקום לעסוק בתו ירוק ששולל חופש תנועה, פטור מבידוד והטבות נוספות מצעירים, ובפרט מבני נוער, ראוי להשקיע את אותן אנרגיות בביצוע פעולות אחרות, מוכחות ונדרשות, שיכולות לחתוך גם הן את גל התחלואה - ובראשן חיסון כ 800 אלף שטרם התחסנו במנה הרא שונה, צמצום התקהלויות גדולות, לצד הנחיות להפעלה בטוחה יותר של מערכת החינוך.

החיסונים מועילים לחברה ובטיחותם הוכחה. לצד העיסוק בהם, ראוי להשקיע מאמץ גם בביצוע פעולות אחרות, מוכחות ונדרשות להורדת התחלואה - צמצום התקהלויות והפעלה בטוחה יותר של מערכת החינוך

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel