Israel Hayom

על הכוונת של המבקר: פגיעה בקטינים ברשת

בין הנושאים שייבחנו: מניעת בריונות וחרמות ● "אין תלמיד שלא עבר פגיעה במרחב הווירטואלי"

- יאיר אלטמן

מבקר המדינה, מתניהו אנג למן, החל בביקורת בנושא הגנה על קטינים במרחב המקוון. במשרד המבקר מסבירים זאת כחלק מתפיסתו לביצוע ביקורות חבר תיות, ולהרחבת היבטים הבוחנים סיכונים במרחב המקוון.

מדובר על בחינת ההגנה הלאומית בכל קשת הסיכונים הטמונים ליל דים ובני נוער בעולם המקוון, שבהם - בריונות, ביוש, חרם, פגיעה בפרטיות, היחשפות לתכנים פוגעניים, הפצת תמונות בעלות אופי מיני ופגיעות מי ניות, תוך בחינת פעילות הגופים השו נים העוסקים בנושא בישראל בהיבטי מניעה, טיפול ואכיפה.

הביקורת נעשית בעיקרה במטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת - ,105 במשטרת ישראל ובמשרדי ממשלה שונים. דגש מיוחד מושם על פעולות משרד החינוך להתנהלות מי טבית של תלמידים ברשת ולמניעת פגיעות מקוונות.

על פי נתוני מוקד ,105 המבוססים על החודשים ינואר-יוני ,2021 עלה שהנפגעים הרבים ביותר ברשת היו בני ובנות ,13 ושבתקופה המדוברת טופלו יותר מ 6,000 אירועים של פגיעה בק טינים ברשת. 34% מהאירועים דווחו למוקד על ידי ההורים; 22% מהאירועים היו בנושאי עבירות מין והפצת תמונות

וסרטונים מיניים; ו 16% מהאירועים הם של הפצת תמונות וסרטונים מבי כים, שיימינג ובריונות. עוד עולה מה נתונים כי 23% מהאירועים התרחשו בווטסאפ ו 19% מהאירועים התרחשו באינסטגרם.

כחלק מהביקורת, נפגש צוות הבי קורת עם מועצת התלמידים הארצית, על מנת ללמוד באופן בלתי אמצעי על המצב בשטח.

במפגש של צוות משרד מבקר המדינה עם נציגי מועצת התלמי דים והנוער הארצית, בתחילת חודש אוגוסט ,2021 ציינו התלמידים קשת של סוגי פגיעות מקוונות שבני נוער חשופים אליהם. בראשן, הטרדה מי נית, הלובשת במרחב המקוון צורות פוגעניות רבות.

"אין מי שלא עבר פגיעה מינית במרחב הווירטואלי, והרבה פעמים אין ידע כיצד להתמודד עם זה", אמרו התלמידים במפגש. פגיעות מקוונות אחרות נפוצות הן חרמות וחשיפה לס רטונים מזעזעים. לאחרונה, בני נוער נחשפים גם להימורים מקוונים עד לכדי התמכרויות להם, וכן לאתרים המאפשרים השגה קלה של אלכוהול וסמים.

התלמידים הדגישו כי שורש הבעיה הוא עצם ההימצאות של בני נוער ושל ילדים זמן רב ברשת. מדובר במלכודת החושפת אותם, מבלי דעת, לפגיעות מקוונות. מנגד, המענה הניתן לכך הוא מוגבל ביותר, אמרו התלמידים.

 ??  ?? 6,000 אירועים של פגיעה וירטואלית בינואר-יולי 2021
6,000 אירועים של פגיעה וירטואלית בינואר-יולי 2021

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel