Israel Hayom

משבר חריף: צרפת החזירה את השגריר מארה"ב

בפריז זועמים על החלטת אוסטרליה לבטל חוזה לרכש צוללות מצרפת, ובמקומן לקנות צוללות גרעיניות אמריקניות ● שר ההגנה האוסטרלי: "עשיתי מה שטוב למדינתי"

- ארז לין

החלטתו של הנשיא ג'ו ביידן לגבש מסגרת הגנה משולשת בין אוסטרליה, ארה"ב ובריטניה, לחיזוק הנוכחות הצ באית באוקיינוס השקט, הפכה בימים האחרונים למשבר מדיני קשה עם בעלת הברית הוותיקה ביותר של ארה"ב, צרפת, שהודיעה על החזרת השגרירים שלה מקנברה ומוושינגטו­ן.

בצרפת זועמים על ארה"ב ואוסט רליה, משום שהמהלך מבטל למעשה חוזה רכש ענק בין אוסטרליה לצרפת לבניית צי צוללות חדש בסכום של 40 מיליארד דולר, ויוביל להפסדים כבדים לתעשיית הספנות הצרפ תית. הסכם ההגנה המשולש, המכו נה ,AUKUS אמנם מיועד לבלום את עלייתה של סין, אך הוא בעיקר גרם לזעם בפריז. זאת, משום שהוא כולל גם שיתוף פעולה בתחום הצו ללות הגרעיניות בין המדינות, ולת לות אוסטרלית בצוללות אמריקניות.

אחרי ששר החוץ הצרפתי, ז'אן איב לה דריאן, קרא למהלך שנרקם מאחורי גבם של הצרפתים "דקי רה בגב של בעלת ברית", הודיעה צרפת על ביטול אירוע גאלה נוצץ, שהיה אמור להתקיים בשגרירות הצרפתית בוושינגטון. האירוע היה אמור לציין 240 שנה לקרב צ'ספיק, אחד הקרבות המפורסמים של מלחמת העצמאות האמריקנית, שבו למעשה צרפת סללה את הדרך לניצחון המושבות נגד הכתר הב ריטי. ההחלטה להחזיר את השגרי רים הצרפתיים, כך מסר לה דריאן, התקבלה על ידי הנשיא עמנואל מקרון, לאור ההכרזה "החריגה בחו מרתה" של ארה"ב ואוסטרליה על שיתוף הפעולה בתחום הצוללות.

צרפת ראתה בביידן בעל ברית, משום שהבטיח עם כניסתו לתפקיד ש"אמריקה חזרה" לדיפלומטיה עו למית, ולא תתנגח עם אירופה כמו הנשיא טראמפ. לכן, בימים האח רונים יש בצרפת תחושת בגידה והלם מהמהלך שנרקם במחשכים, והוכרז רק בשבוע שעבר במסיבת עיתונאים בבית הלבן. אף שנשיא צרפת עמנואל מקרון טרם התבטא בסוגיה, לה דריאן אמר כי "זו הת נהלות שאינה מתקבלת על הדעת בין בעלות ברית".

צרפת: "טעות ענקית"

מדובר במשבר החמור ביותר בין אוסטרליה לצרפת מאז ,1995 אז אוסטרליה זעמה על פריז לאחר שחידשה את הניסויים הגרעיניים בדרום האוקיינוס השקט. מדובר בפעם הראשונה שצרפת מחזירה את השגריר שלה בארה"ב.

ארה"ב, מצידה, מנסה למזער נזקים. גורם בבית הלבן מסר כי הממשל "ימשיך לפעול מול צרפת כדי ליישר את ההדורים".

שר ההגנה האוסטרלי, פיטר דטון, אמר: "אני לא צריך להתנ צל על כך שקיבלתי החלטה שמ שרתת את האינטרס של מדינתי".

לפי ההערכות, אוסטרליה תיאלץ לשלם לצרפת לפחות שני מיליארד דולר אוסטרליים על הפרת החוזה.

 ?? צילום: אי. אף. פי ?? לא תימכר לאוסטרליה. צוללת צרפתית מדגם "ברקודה"
צילום: אי. אף. פי לא תימכר לאוסטרליה. צוללת צרפתית מדגם "ברקודה"
 ??  ?? מכה לתדמית צרפת. עמנואל מקרון
מכה לתדמית צרפת. עמנואל מקרון
 ??  ?? ביידן מודיע על הסכם ההגנה החדש
ביידן מודיע על הסכם ההגנה החדש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel