Israel Hayom

לבנט אין פתרון לבעיה של א סיסי

- אייל זיסר

פגישתם של ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא מצרים, עבד אל פתאח א סיסי, תפסה בשבוע שעבר את הכותרות בישראל, לאו דווקא בשל תוכנה, אלא בעיקר בשל עצם קיומה - פגישה פומבית ראשונה זה יותר מעשור על אדמת מצרים.

עם זאת, בישראל היו מי שביקשו לראות בפגישה ביטוי להתחממות ביחסים בין שתי המדינות, ואף לרצון מצרי לקדמם ולהדק אותם. הללו אף הביעו תקווה כי קהיר תתגייס לסייע לישראל בחזיתות המאבק השונות, מאבק המשותף לישראל ולמצרים כאחד, למול שלטון חמאס בעזה ושאיפות ההתפשטות האזוריות של איראן.

אלא שמתברר כי ליבה של מצרים מצוי במקום אחר, ועם כל הכבוד לחמאס או לאיראן - את המצרים מעסיק עניין שהוא הוא העומד בראש סדר העדיפויות שלהם. אכן, הדיווחים מקהיר על פגישת בנט וא סיסי כמעט לא הזכירו את חמאס או את טהרן. תחת זאת, נמסר כי הנשיא א סיסי העלה בשיחות את שאלת סכר התחייה )סכר הנהדה( שמקימה אתיופיה, שעלול לפגוע בזרימת מי הנילוס בדרכם למצרים. נחישותה של אתיופיה לקדם את בנייתו של הסכר חוללה משבר חסר תקדים ביחסי קהיר ואדיס אבבה, עד כדי חשש לפרוץ עימות צבאי.

כן - שוב מביאה הקמתו של סכר על הנילוס למל חמה. לפני כמעט 65 שנה, היה זה סכר אסואן שביקשו המצרים להקים בדרומה של מצרים. לאחר שמדינות המערב סירבו לבקשתם לממן את הקמת הסכר, הלאים נשיא מצרים, גמאל עבד אל נאצר, את תעלת סואץ, שהיתה אז בבעלות בריטית צרפתית. בתגובה, יצאו בריטניה וצרפת למתקפה על מצרים, ואליהן הצטרפה ישראל, שיצאה ל"מבצע קדש".

הפעם התחלפו היוצרות. אתיופיה היא שמקימה זה כעשור סכר אדיר מימדים, שמבקש לאגור את מי הנילוס, טרם שהם ממשיכים משטחה אל סודן בואכה מצרים. כל מאמצים לתווך ולפייס בין שתי המדינות, ואפילו התערבות של מועצת הביטחון, נכשלו, ועתה מתקרבת אתיופיה בצעדי ענק להשלמת הסכר ולהפעלתו.

אלא שמצרים נותרה לבדה בעימות עם אתיופיה. מדינות אפריקה אינן מעוניינות להתערב בסכסוך בין שתי מדינות כה מרכזיות ביבשת, מדינות ערב גוררות רגליים, ואילו המעצמות הגדולות, דוגמת רוסיה או סין, משדרות אהדה וסימפתיה לקהיר, אבל מושקעות עד צוואר בפרויקטים עתירי ממון ורווח באתיופיה.

בקהיר האשימו בעבר את ישראל כמי שעומדת מא חורי התוכניות להקמת הסכר כדי לפגוע במצרים. אבל עתה נושבות רוחות חדשות במצרים, וכפי שנמסר בשמו של א סיסי לאחר פגישתו עם נפתלי בנט: "הושגה הבנה בין המנהיגים, וסוכם לפעול יחדיו לפתור את הבעיה שאותה מחשיבה מצרים כשאלה של חיים ומוות".

מצרים מצפה שישראל תתגייס לסייע לה בפתרון בעיית הסכר. אלא שזו ציפייה ריאלית בערך כמו הצי פייה בישראל שמצרים תוביל את העולם הערבי למאבק באיראן ולריסון שלטון חמאס. יש לקוות שלבנט ולא סיסי ברור מה יכולות, ובעיקר מה אינן יכולות, שתי המדינות לעשות כדי לעזור האחת לרעותה.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? פגישת בנט וא סיסי בשארם א שייח
צילום: אי.אף.פי פגישת בנט וא סיסי בשארם א שייח
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel