Israel Hayom

המעגל נסגר, אבל השטח עדיין נפיץ

- יואב לימור

סביר שכעת ינסה השב"ס לעשות סדר במתקנים, ובקרב האסירים. טוב יעשה אם לא יפעל באימפולסיב­יות אלא מתוך דירקטיבה ברורה, שתמסד כללים בנוגע להטבות שמגיעות לאסירים הביטחוניים

פרשת בריחתם של ששת המחבלים מכלא גלבוע הסתיימה אתמול בדרך הכי טובה שאפשר. שני המחבלים האחרונים נכנעו ללא קרב, וישראל סגרה מעגל, עם שתי כוכביות בולטות.

הכוכבית הראשונה היא המצב הביטחוני המיידי. השטח עדיין נפיץ בעקבות הפרשה. אין נושא שמאחד את הרחוב הפלשתיני יותר מאשר האסירים הביטחוניים, ויש לא מעט גורמים שמעוניינים למנף את האירוע לכדי אלימות, מהומות ופיגועים.

הימים הראשונים שאחרי ההימלטות מהכלא התאפיינו במתיחות בשתי החזיתות הפלשתיניות - בגדה ובעזה. ביו"ש נרשמה עלייה בכמות ני סיונות הפיגוע, שסוכלו ברובם. השטח עדיין נפיץ, ותעיד על כך החלטת צה"ל שלא לרדד את היקף הכוחות שהוזרמו בשבועות האחרונים לשטחים, ולהותיר את הכוננות הגבוהה גם בימי חג הסוכות, מחשש לפיגועים.

גם עזה התלהטה בראשית הפרשה. הג'יהאד האסלאמי שיגר כמה רקטות לישראל, עד שקיבל רמזים שכדאי לו להרגיע עניינים. מצרים מעורבת עד מעל לצוואר במאמצי ההרגעה האלה, שהואצו בעקבות הפ סגה המוצלחת בין הנשיא א סיסי לראש הממשלה בנט. ועדיין, בעיות היסוד בעזה נותרו ללא פתרון, מה שמבטיח כי מדובר ברגיעה זמנית, ובהקדם יימצא מן הסתם תירוץ נוסף לחידוש האש - ולכן גם בדרום נש מרת כוננות גבוהה מהרגיל.

הכוכבית השנייה נוגעת לשי רות בתי הסוהר. הפער שנחשף בין שתיים מהזרועות הביטחוניות של ישראל הוא חסר תקדים. האחת היא זרוע שרירית במיוחד: השב"כ, צה"ל והימ"מ הוכיחו בלכידת המחבלים אתמול יכולת פעולה כירורגית, שמעטים הצבאות בעולם שמסוג לים לה בשילוב של מודיעין ומ בצעים. זאת יכולת ששוכללה מאז מבצע "חומת מגן" לכדי אמנות, שמאפשרת לעצור מדי לילה מחבלים ולמנוע פיגועים רבים.

אבל הזרוע השנייה באותו הגוף ממש היא מידלדלת במיוחד. השב"ס הוכיח רפיסות, חידלון, חוסר מקצועיות וכל סופרלטיב אחר שאפשר לחשוב עליו. עצם העובדה שכל שרשרת הפיקוד שהיתה מעורבת במח דל טרם הניחה את המפתחות, מלמדת עד כמה המוסר המקצועי בארגון נמוך ורקוב. אפשר רק לקוות שוועדת פינקלשטיין תעשה את העבודה, ותניח מסד לתיקון הליקויים החמורים שנחשפו בבריחה.

מטרידה מכל היא הלקונה המודיעינית בשב"ס. מן המפורסמות היא שהאסירים הביטחוניים הם אחד המנועים הפעילים ביותר בגלגול פי גועים, בין היתר כדי להוביל לשחרורם שלהם. אם המודיעין של השב"ס לא יודע דבר על מנהרה שנחפרה במשך כמעט שנה, אפשר רק לתהות מה הוא יודע, אם בכלל, על מה שמתכננים ומגלגלים האסירים שהוא מחזיק במתקנים שלו.

סביר שכעת ינסה השב"ס לעשות סדר במתקנים, ובקרב האסירים. טוב יעשה אם לא יפעל באימפולסיב­יות אלא מתוך דירקטיבה ברורה, שתמסד כללים ברורים בנוגע להטבות שמגיעות לאסירים הביטחו ניים, ולתנאי כליאתם. כל דרך פעולה אחרת עלולה להצית שוב את הסוגיה הרגישה הזאת, ולתת לאסירים ניצחון מיותר.

גם כך, בריחתם של ששת האסירים מכלא גלבוע נתפסת ברחוב הפלשתיני כניצחון על ישראל. בדיוק כמו במבצע שומר החומות, הנ רטיב ברור, והוא עובד לטובת החלש. התוצאה הסופית - ששת האסי רים נלכדו והוחזרו לכלא - חשובה פחות. די היה לראות את הפוטושופ שהפיץ חמאס לתמונותיהם של שני האסירים שנלכדו אתמול כשהם מחייכים )בניגוד לתמונות המקוריות(, כדי להבין את זריקת העידוד המאסיבית שהפרשה נתנה למאבק הפלשתיני - באדיבות כישלונו המהדהד של השב"ס.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel