Israel Hayom

כמונו, ארה"ב מאשרת את הבוסטר בהדרגה

- ארנון אפק ואייל לשם

מהקורונה, ודל מתן הבוסטר נגד נגיף

שיושם לראשו נה בעולם במדינת ישראל, קיבל שלשום את אישור ה ,FDA כשזה האחרון החליט להתחיל לחסן במנה שלישית את בני 65 ומעלה ואת הצוותים הרפואיים.

ה FDA טרם אישר את חיסון כלל האוכלוסייה במנה השלישית. הסיבה העיקרית לדחיית האישור לכלל האוכלוסייה, היא שבארה"ב מרבית הצעירים התחסנו מאוחר בהשוואה לישראל, והירידה ברמת הנוגדנים אינה מחייבת מתן בוס טר בשלב זה.

מדינת ישראל פעלה אף היא בצורה הדרגתית. מתן המנה הש לישית אושר לראשונה על ידי חברי צוות הטיפול במגיפות במשרד הב ריאות למושתלי איברים, ונבדק במסגרת מחקר שהוביל המרכז הרפואי שיבא בקרב מושתלי לב. ממצאי המחקר הצביעו על עלייה משמעותית ברמות הנוגדנים בקרב המושתלים. בהמשך, לאחר זיהוי הירידה במוגנות בקרב המחוסנים שהתחסנו בינואר, הורחב בהדרגה מבצע מתן הבוסטר גם לבני 60 ומ עלה, לצוותים הרפואיים ולקבוצות גיל נוספות באוכלוסייה הכללית.

כמדינה הראשונה שהגיעה לכי סוי אוכלוסייה נרחב לאחר מבצע חיסונים מואץ, והראשונה שהח לה במתן המנה השלישית, מהווה מדינת ישראל מקור לפרסומים רפואיים אפידמיולוג­יים מובילים המשמשים בסיס להחלטות המת קבלות בעולם כולו. המידע הרב שנצבר התפרסם בכתבי עת מד עיים ורפואיים בינלאומיים מובי לים, לאחר שקיבל תיקוף מטובי המומחים ברחבי העולם בתחום המ חלות הזיהומיות.

הגנה פי עשרה ויותר

במחקר שבדק את יעילות מנת הדחף, שאותו הובילו משרד הב ריאות, מכון גרטנר בשיבא, מכון ויצמן, האוניברסיט­ה העברית ומ כון ,KI והתפרסם ב ‪The New‬ ‪,England Journal of Medicine‬ נמצא כי המנה השלישית שיפרה פי עשרה ויותר את ההגנה של בני 60 ומעלה מפני הידבקות בקורונה, ופי 18 מפני מחלה קשה, בהשוואה למקבלי שתי מנות בלבד.

בימים אלה, מתמודדים הצוותים בבתי החולים עם הגל הרביעי, שני תן להגדירו כגל של הלא מחוסנים. אם בתחילת הגל אושפזו בעיקר מבוגרים, שחלו עקב הירידה בנו גדנים, הרי שכיום רוב המאושפזים במחלקות טיפול נמרץ קורונה אינם מחוסנים.

ניתן להבין את האח או את הרו פאה במחלקת הקורונה, החשים תס כול בעת הטיפול בחולים צעירים במצב קשה, אשר אפשר היה למ נוע את מחלתם לו התחסנו. על פי עקרונות האתיקה הרפואית, אנו מחויבים לטפל בכל אדם באשר הוא אדם. עם זאת, יש לזכור כי הטיפול באותם חולים מחייב השקעת משא בים רבים וכוח אדם מיומן ביותר.

חלק מהחולים קשה אינם מתאוששים ואף נזקקים לטיפול ממושך, כולל חיבור למכונת לב ריאה )אקמו( ואף להשתלת ריאות. בשיבא מאושפזים כ 70 חולי קו רונה ו 35 מחלימים שסובלים מנ זקי המחלה. מתוך המחלימים, 11 במצב קשה, כולל חמישה מונשמים ושלושה שמחוברים לאקמו.

ניתן למנוע כל זאת ולקטוע את הגל הנוכחי, אם אזרחי ישראל שטרם עשו זאת - יתחסנו. בימים אלה, ערב חג הסוכות, המתאפיין במנהג האושפיזין שבו אנו מאר חים בסוכותינו, ראוי שננהג כולנו באחריות הדדית ונשמור זה על זה, על פי הערבות ההדדית שאפיינה את עם ישראל לדורותיו.

חג סוכות שמח!

כמדינה הראשונה שהגיעה לכיסוי אוכלוסייה נרחב לאחר מבצע חיסונים מואץ, והראשונה שהחלה במתן המנה השלישית, מהווים המחקרים בישראל בסיס להחלטות המתקבלות בעולם כולו

ניתן להבין את אנשי הצוות במחלקת הקורונה, החשים תסכול בעת הטיפול בחולים צעירים במצב קשה, שאפשר היה למנוע את מחלתם לו התחסנו. הטיפול באותם חולים מחייב השקעת משאבים רבים וכוח אדם מיומן ביותר

 ??  ??
 ??  ?? המנה השלישית שיפרה משמעותית את ההגנה. מתחסנת בירושלים
המנה השלישית שיפרה משמעותית את ההגנה. מתחסנת בירושלים
 ??  ?? בארה"ב מרבית הצעירים התחסנו מאוחר יותר מבישראל. מטה ה
FDA
בארה"ב מרבית הצעירים התחסנו מאוחר יותר מבישראל. מטה ה FDA
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel