Israel Hayom

מפרץ ההרפתקאות

מאז הסכמי השלום המפתיעים, נראה שהיהדות באמירויות ובבחריין נמצאת על דרך המלך ● מהיום באתר "ישראל היום": סדרת כתבות על הקהילות היהודיות

- דן לביא

הסכמי אברהם, המבטאים את נרמול היחסים בין יש ראל לכמה מדינות ערביות, נחתמו רק לפני שנה בחגיגיות על מד שאות הבית הלבן, בתיווכה של ארה"ב - ולפתע נראה כאילו אין נקודת ציון בחיים היהודיים אשר לא זכתה לביטוי גלוי בחלק ממדינות המפרץ, והדהדה למרח קים בשנה החולפת.

ובעצם, למה לא?! בין שהיו אלה חתונות בדובאי ובין שבר מצווה בבחריין, ציון בריש גלי של החגים והמועדים, ואפילו התייחסות בכמה מקומות במפרץ לפרק השואה הטרגי בתולדות עמנו - כל אלה מתקב לים היום במפרציות כדבר שבשגרה.

הצוהר שנפתח לפתע מאפשר הצצה ליהדות בחצי האי ערב, קהילה עתיקה ששורשיה עוד בימי הבית הראשון. כך נולדה ההזדמנות לע סוק בקהילות הקטנות והמתחדשות, שמתארות מרקם נוסף, ופחות מוכר לרבים מאיתנו, של העם היהודי.

עניין חדש ביהדות

החל מהיום נפרסם, באתר "יש ראל היום" וביישומון, סדרת כת בות שתעסוק במאפייני הקהילה היהודית, כמו גם ביחס ליהודים וליהדות אשר קורם עור וגידים בי מים אלה במדינות המפרץ, בשורת היבטים ומשמעויות הנגזרות מהם. זאת, לצד בחינת זיקתנו אליהן, הרחבת הקשרים עימן וחיזוקן אגב משקלה של הדיפלומטיה היהודית.

בהקשר זה, למשקלם של היש ראלים שמבקרים במדינות המפרץ, בהיקפים הולכים וגדלים, יש מש מעות רבה בהבנת חשיבות הקשר ההדוק בין ישראל לבין הקהילה במפרץ - וכדוגמה מוחשית לקשר המקווה בין ישראל לכלל התפוצות.

עוד נדון בסדרת הכתבות, בתה ליך החשיבה המחודשת שעב רו האמירותים ביחסם ליהדות וליהודים; ביסודות שעל בסיסם משרירים ומרחיבים את פועלה של הקהילה היהודית תחת חוקי השרי עה, אגב הקפדה על סממני היהדות; בטרנד החתונות שפקד את דובאי בשנה שעברה; ובנקודת המבט המר עננת של כוכבי הרשת ודור האינט לקטואלים הצעירים במפרץ, ביחסם ליהודים ולישראל.

כמו כן, נתייחס לקהילה היהודית הילידית - היחידה במפרץ - בממלכת בחריין, שהשתלבה באר כיפלג המפרץ הערבי בשלהי המאה ה ;19 כמו גם לעובדה שבסיסו של ה ,AGJC איגוד הקהילות היהודיות במפרץ שהוקם בפברואר השנה, ממוקם במנאמה, בירת בחריין.

בהקשר הקהילה היהודית במרו קו )ההסכם עם המדינה לא נכלל ב"הסכמי אברהם", אך זהה מהותית( נתאר, בין השאר, את העניין המחו דש שמגלים המרוקאים המוסלמים במכמניה של השפה העברית.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? בית הכנסת במנאמה, בחריין
צילום: אי.אף.פי בית הכנסת במנאמה, בחריין
 ?? צילום: GettyImage­s ?? תפילת יום כיפור בדובאי, 2021
צילום: GettyImage­s תפילת יום כיפור בדובאי, 2021

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel