Israel Hayom

מחול המועד: ניתן לעבור בין בנקים בלחיצת כפתור

הרפורמה יוצאת לדרך - אחרי שלוש שנות תכנון, אפשר יהיה לבצע את המעבר באופן מקוון ומאובטח ● החיובים שיגיעו לבנק שננטש יועברו אוטומטית לחדש

- ערן בר־טל

החל מחול המועד, בפ22 בספפ טמבר, תושק המערכת שתאפ פשר ללקוחות הבנקים לעבור מבנק לבנק באופן מקוון, נוח, מאובטח, ללא עלות ובתוך שבעה ימי עסקים. לקוח שיעביר את חשבון הבנק שלו לבנק אחר יקבל את החיובים שיועברו לחפ שבונו הישן אוטומטית לבנק החדש.

מערכת מורכבת זאת, שפותחה במשך יותר משלוש שנים על ידי המערכת הבנקאית, ובין היתר באמצעות מס"ב (מרכז סליקה בנקאי) כגורם מרכז של הפרויקט, מפשטת באופן משמעותי את תהליך המעבר הקיים כיום, ותאפשר ללקוחות לשפר את תנאי ההתקשרות מול הבנקים.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מסר כי "השלמת הצעד הזה היא שלב נוסף בדרך למערכת פיננסית פתוחה, שקופה ותחרותית יותר שאנו מקדמים בכמה חזיתות, ושתאפשר ללקוח לבחור בקלות ובנוחות את נותני השירותים הפיננסיים השונים שהוא צורך. נמשיך לנצל את העידן הדיגיטלי שעומד לרשותנו כדי לקדם תהליכים ולהוריד חסמים במערכת הפיננסית ובמערכות התשלומים. המערכת הוקמה לאחר עבודה מאומצת והשקעת תשומות מרובות בבנק ישראל, ביחד עם משרד האוצר, מס"ב והבנקים השונים, ועל כך אני רוצה לברך את כל השותפים".

צעד מגביר תחרות

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, הוסיף כי "השקת המערכת המקוונת למעבר בין בנקים מהווה צעד משמעותי בהגברת התחרות במערכת הפיננסית, ומצטרפת לצעדים נוספים שאנו מובילים במטרה לעודד את התחרות, לטובת הציבור הרחב. האפשרות לעבור בנק ביתר קלות, תגביר את כוח המיקוח של הלקוחות מול הבנק על שיפור תנאי הניהול, ואת תחרות הבנקים על השירות".

"נפחית ביורוקרטיה"

שר האוצר, אביגדור ליברמן, מסר: "מעבר מהיר מבנק לבנק הוא צעד חשוב, וחלק אינטגרלי במדיניות הגברת התחרות שאותה אנו נוקטים בענפים השונים. המעבר מתבצע ללא עלות, כדי להנגיש את השירות לכל אזרחי המדינה. נמשיך לפעול להפחית ביורוקרטיה במוקדים שמשפיעים ומקילים את ההתנהלות היומיומית של כולנו".

כבר במארס 2018 פורסם תיקון לחוק הבנקאות (שירות ללקוח), שמחייב את הבנקים, לבקשת הלקוח, לפעול כדי לאפשר ללקוח להעביר את פעילותו מהבנק שבו הוא מנהל את חשבונו לבנק אחר, באופן מקוון וללא עלות.

המעבר בין הבנקים באמצעות המערכת יתאפשר בין כל הבנקים שנמצאים במערכת הבנקאית, למעט בנק אגוד, שצפוי להתמזג עם בנק מזרחי־טפחות, ובנק ירושלים, שמספר הלקוחות המנהלים בו חשבון עו"ש קטן יחסית, הן בכמות של הלקוחות והן ביחס לחלקו של הבנק במערכת.

לקוחות אלו המעוניינים להעביר את פעילותם הפיננסית לבנק אחר, עדיין יוכלו לעשות זאת, דרך המנגנון הקיים ושקבוע כיום בהוראות ניהול בנקאי תקין מס' 432 ,439־ו שעניינן "העברת פעילות וסגירת חשבון של לקוח" ו"חיובים לפי הרשאה", בהתאמה.

בהתייחס לבנק הדיגיטלי הראשון, המעבר אליו דרך המערכת המקוונת יתאפשר החל מאפריל ,2022 מכיוון שהבנק נמצא עדיין בשלבי הקמה, שצפויים להסתיים עד מועד זה.

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? בנק הפועלים באבן גבירול תל אביב
צילום: יהושע יוסף בנק הפועלים באבן גבירול תל אביב
 ??  ?? פרופ' ירון
פרופ' ירון
 ??  ?? יאיר אבידן
יאיר אבידן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel