Israel Hayom

"אחרי נסיגת ארה"ב, ארגוני הטרור יוכלו להתחמש דרמטית"

ד"ר נתן סיילס, היועץ למלחמה בטרור של ארה"ב בממשל טראמפ, בראיון ל"ישראל היום": "החשש לאחר נפילת קאבול - שהטליבאן שוב יספק 'שמיכת הגנה' לאל קאעידה" ● "ישתמשו בכך להוצאת מבצעים מחוץ לשטחם"

- אריאל כהנא

נסיגת ארה"ב מאפגניסטן והפקרת הנשק העצומה לידי הטליבאן, משחקות לידי ארגוני הט רור העולמי ומעניקות להם יכולות חימוש פעולה בהיקפים גלובליים וחסרי תקדים - כך צופה ד"ר נתן סיילס, מי שהיה היועץ למלחמה בט רור של ארה"ב והשליח האמריקני המיוחד למאבק בדאעש.

בראיון ל"ישראל היום", שנ ערך במסגרת הכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיט­ת רייכמן, הציג סיילס תחזית קודרת על אודות ההשלכות של הנסיגה.

"אנחנו במצב הרבה יותר טוב משהיינו לפני 20 שנה, משום של מדנו להתמודד עם איומי הטרור, אבל אנחנו במצב גרוע יותר מאשר לפני חודש, טרם הנסיגה מאפגניסטן. לאל קאעידה ולטליבאן יש למע שה ברית בת שני עשורים, והיא לא תישבר עכשיו - אלא להפך", אמר סיילס. "לאל קאעידה יהיה מעכ שיו מקלט בטוח באפגניסטן, כפי שהיה לפני פיגועי 11 בספטמבר. אנו יודעים שכאשר לקבוצות מסוג זה יש מקלט בטוח, הן משתמשות בו כדי להוציא מבצעים מחוץ לשטחן". סיילס הדגיש כי "החשש האמיתי הוא שהטליבאן שוב יספק 'שמיכת הגנה' לאל קאעידה ולארגוני טרור אחרים, שאולי אפילו איננו מכירים, ואלה יוציאו לפועל התקפות באזור, באירופה וגם על אדמת ארה"ב".

"שוק שחור טרוריסטי"

התרחיש המרכזי שסיילס הזהיר מפניו הוא נפילת מאגרי הנשק הע צומים שארה"ב השאירה באפגניסטן לידי ארגוני הטרור העולמי. מדובר בין היתר על עשרות מסוקים ומטו סים ללא טייס, 2,500 האמרים, ומהם כ 2,000 משוריינים, 16,000 משקפות עם ציוד לראיית לילה, רקטות בכ מות לא ידועה ואלפי רובי סער עם תחמושת. טרם הנסיגה, אמר הנשיא ביידן כי הצבא האפגני לא יקרוס משום שהוא חמוש במיטב התוצרת האמריקנית. על פי ההערכות, שווי הנשק לאורך השנים עמד על כ 80 מיליארד דולר.

לדברי סיילס, לנסיגה יהיו השלכות ארוכות טווח גם על הטרור הסוני לסו גיו וגם על הטרור השיעי, שנתמך בידי איראן. "קריסת הממשלה האפגנית, שנתמכה בידי ארה"ב, תגרום לכך שעשרות על עשרות של מערכות נשק מתקדמות ייפלו לידי טרוריסטים. אנו עומדים לראות שוק שחור טרוריסטי של הנשק שהושאר. לא רק לאל קא עידה תהיה גישה לנשק הזה אלא גם לדאעש, לחיזבאללה ולארגוני חסות אחרים של איראן, כמו החות'ים בתימן - וזה הפחד האמיתי". לדברי סיילס, כולם ירוויחו מגישה לנשק הזה, באופן דומה למה שקרה עם מצבורי הנשק של לוב בעשור הקודם, לאחר הנפילה של מועמר קדאפי, שאפשרו לכמה ארגוני ג'יהאד להתחמש.

יכולות ההתגוננות מוגבלות

סיילס הוסיף כי הנסיגה לא רק משפרת את יכולות התקיפה של הטרוריסטים, אלא מגבילה את יכו לות ההתגוננות של ארה"ב. "אלפי האסירים של אל קאעידה יצאו כבר לשדה הקרב. אך הפעם, יכולות ההתגוננות של ארה"ב יהיו מוג בלות הרבה יותר. כאשר לא נמ צאים בשטח, קשה הרבה יותר לא סוף מודיעין או לנקוט פעולות נגד התארגנויות טרור". סיילס הסביר ש"כאשר למל"ט נדרשות שמונה שעות טיסה מבסיס במפרץ הערבי לכל כיוון, ועוד ארבע או חמש שעות של שהייה בשטח - זה הופך את המ שימות האלה לקשות הרבה יותר". סיילס הזהיר: "קהילת המודיעין של ארה"ב העריכה שלאל קאעידה ייד רשו שנתיים להוציא מחדש לפו על התקפות נגד ארה"ב. לנוכח מה שראינו, אני חושב שהתקפות כאלה יקרו הרבה יותר מהר. לממשל ביידן מצפה עבודה רבה כדי להתמודד עם האתגרים האלה".

 ?? צילום: רויטרס ?? אנשי הטליבאן בבירה קאבול
צילום: רויטרס אנשי הטליבאן בבירה קאבול
 ?? צילום: רויטרס ?? ד"ר נתן סיילס. מודאג מההתפתחויו­ת
צילום: רויטרס ד"ר נתן סיילס. מודאג מההתפתחויו­ת

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel