Israel Hayom

כך ישראל יכולה להשתמש בטליבאן לסיכול האינטרסים האיראניים

-

"עלילה

שטנית של מעצמות המערב בהובלת ארה"ב" - כך הגדיר נשיא איראן לשעבר אחמדיניג'אד את השתלטות הטליבאן על אפ גניסטן. הן איראן והן הטליבאן חולקים עוינות לארה"ב. אולם, נראה כי האיום המיידי שמהווה ארה"ב לא מספיק כדי לחבר ביניהם. השיח שה גיע לאחרונה מטהרן מצביע על כך שהאיראנים לא מרוצים עד תום מהנסיגה האמריקנית ומה שתלטות הטליבאן על המדינה.

דובר משרד החוץ האיראני גינה את תוקפ נות הטליבאן בעמק פנג'שיר, שבו אחמד מסעוד מנהל את ההתנגדות להשתלטות הטרוריסטים על אפגניסטן. הוא אף רמז ל"התערבות זרה", מה שהדהד את החששות שנשמעו גם בתקשורת ההודית בנוגע למעורבות פקיסטן בעמק. איראן בחרה מבחינתה לסמן את הקווים האדומים שא סור לחצות, לשיטתה, באפגניסטן. חששותיה של טהרן בנוגע למעורבות הזרה באפגניסטן נראים ברורים לכל, שהרי איראן מואשמת בהתער בות בענייני מדינות אחרות. אם זה חיזבאללה בלבנון, ארגון באדר בעיראק ותנועת סבירין הפלשתינית, טהרן מעוניינת להישאר מעורבת במתרחש באזור - ואפגניסטן אינה יוצאת דופן.

ההיסטוריה המתוחה, לצד הסוגיות הדתיות, לא מאפשרות את הפשרת הקרח בין איראן לא פגניסטן. כזכור, בשנת ,1998 איראן והטליבאן - ששלט אז על אפגניסטן - היו על סף מלחמה, לאחר ש 11 אנשים, כולל דיפלומטים איראנים ועיתונאי, נרצחו במזאר א שריף.

ההנהגה הנוכחית באפגניסטן מוגדרת על ידי פרשנים בתור "טליבאן ,"2.0 אך בני השב טים הסונים עדיין לא התחברו לאיראן השיעית, בעלת ההשקפות התרבותיות, האידיאולוג­יות והגיאו פוליטיות שמנוגדות ביחס לטליבאן. זו הסיבה שבאופן היסטורי מדינות המפרץ קרובות יותר לטליבאן, כולל סעודיה ואיחוד האמירויות.

בה בעת, קטאר הפכה לאחרונה לשחקנית מפתח במו"מ בין הטליבאן לבין העולם. האומה הזעירה אך העשירה הצליחה למצב את עצמה כחשובה בכל הנוגע לאפגניסטן, כאשר נציגות הטליבאן בדוחא מהווה גשר יציב לעולם החיצון.

באמצעות יחסיה עם איחוד האמירויות ועם קטאר, ישראל יכולה למנף את נוכחותן באפ גניסטן, במטרה לסכל את האינטרסים האירא ניים. המתיחות הגוברת בין איראן לטליבאן עשויה להועיל לישראל שתוכל לממש הזדמ נויות וליצור בריתות שכרגע נראות לא סבירות. פקיסטן מארחת 1.45 מיליון פליטים אפגנים, יותר מכל מדינה. לא רק שפקיסטן ואפגניסטן

חולקות 2,670 ק"מ של גבול, יש להן גם רקע תרבותי, שבטי ודתי. 43 מיליון פשטונים מתגו ררים בפקיסטן, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באפגניסטן ששולטת גם בממשל החדש בקאבול.

למרבה ההפתעה, נטען כי מקורם של הפשטו נים הוא בישראל. האנתרופולו­ג הישראלי, פרופ' אביגדור שחן, הציע שבין השנים 856-723 לפני הספירה, השבטים האבודים של ממלכת ישראל הגיעו לאפגניסטן של היום, אחרי כיבוש אשור.

אף שטענות מסוג זה טרם השפיעו על יחסי ישראל עם הטליבאן, משתנים אחרים - למשל, הקשר בין ישראל לסין - ממחישים שלישראל יש כמה אפשרויות לתמרון באפגניסטן. מנגד, בהתחשב במעורבותה הגוברת בסוריה ובתי מן, תוך התמודדות עם ההשפעות הסעודיות, האמריקניות והישראליות באזור, איראן משחקת משחק קשה עם הטליבאן באפגניסטן.

בהתחשב במצבה הרעוע, האם איראן יכולה להרשות לעצמה אויב נוסף? רק הזמן יגיד.

המתיחות בין טהרן לקאבול עשויה להועיל לישראל, שתוכל לממש הזדמנויות וליצור בריתות שנראות לא סבירות

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel