Israel Hayom

"אשתי לא מסכימה שאכניס כל דבר הביתה"

-

נטע שפיגלר (53) מקיבוץ שמיר, נשוי ואב לשניים. אחראי על הנדל"ן והת שתיות בקיבוץ.

למה וינטג'? "תמיד אהבתי את הפריטים הישנים ואת האסתטיקה שלהם. משהו בעיצוב, בקווים, בצבעים ובקומפוזיצ­יה של הכלים הישנים קופץ לי לעין ואהוב עלי. זה פשוט ממלא אותי שמחה.

"הייתי אומר שאני אספן וינטג' רציני כבר 15 שנה. במסגרת התפקיד שלי בקיבוץ יוצא לי להגיע להרבה בתים של אנשים מבוגרים, ושם אני מוצא חלק מהדברים. בנוסף, אני מוצא פריטים גם בשווקים בארץ, בחיפה, בתל אביב. האוסף שלי יחסית קטן, אבל מיוחד. אני לא קונה כל דבר, וגם אשתי לא מסכימה שאכניס כל דבר הביתה".

מה יש בבית? "כלי אוכל, ריהוט, קרמיקה. יש לנו כונניות, מדפים, כיסאות ושולחן אוכל של הזורע. את הכל ריפדנו ושיפצנו, ואנחנו חיים איתם בבית. יש לנו וילונות בד משנות ה־07, עם דוגמה צבעונית של קוביות, שאני חושב שנתפרו במתפרת הקיבוץ.

"כל כלי האוכל והקרמיקה - אני מת על קרמיקה - הם של החברות הישראליות משנות ה־05, ה־06 וה־07, חברות כמו חרסה, קידר, לפיד, נעמן, בית היוצר, מיטב השמות. בכל הכלים האלה אנחנו משתמשים. הם לא עומדים כאבן שאין לה הופכין.

"יש לי גם נישה ייחודית של צלחות עם סמלילים, למשל מקיבוצים. בהרבה קיבוצים היו נוהגים לקנות צלחות לבנות של נעמן מעוטרות בסמליל של הקיבוץ. יש לי לא מעט כאלה, של קיבוץ דן, קיבוץ נאות מרדכי, וכמובן של קיבוץ שמיר. יש לי גם כלי אוכל מרשות השידור ברוממה, שהשגתי כשפירקו את המבנה שם, וכלי אוכל מאיזו שגרירות, מעוטרים בסמל מדינת ישראל".

מה הפריט הכי מיוחד שלך? "יש לנו סט כוסות קפה מאוד מיוחד ויפה של קידר, שאנחנו משתמשים בו המון ומאוד אוהבים אותו. יש גם אגרטל מעניין של בית היוצר, וממש לאחרונה גיליתי שיש לי צלחת מיוחדת ונדירה של לפיד שבכלל לא ידעתי שהיא כזו".

מה הפריט הכי יקר? "שאלה קשה", הוא מהרהר. "אף פעם לא תמחרתי את הפריטים האלה, אבל אני לא חושב שיש לי משהו ששווה אלפי שקלים. יש פריט אחד שקרוב ללבי, שהבאתי דווקא מניו יורק, שם גרתי קצת כשהייתי צעיר. מדובר בקופה רושמת, שגם מצלצלת והכל, משנות ה־05. היא שימשה במכולת של בחור איטלקי בברוקלין שגרתי מעליה, וכשהוא סגר את המכולת אמרתי לו, 'טוני, אני רוצה אותה'. סחבתי אותה מניו יורק לשמיר, והיום היא עומדת מחוץ לבית שלנו. היא אולי לא הכי יקרה מבחינה כספית אבל היא יקרה ללבי.

"יש עוד פריט שמאוד יקר לי, וזו כוס קצת חבוטה, משנות ה־06, ששימשה את אמא שלי שנפטרה כשהייתי צעיר מאוד. זו כוס אדומה ומעוצבת שיש לה מקום של כבוד אצלי בלב - ועל המדפים".

מה הכי ישראלי בעיניך בבית? "הקרמיקה מהשנים המוקדמות של המדינה, עם העיצובים המיוחדים, זה הכי ישראלי שיש".

 ?? צילום: אנצ ו גוש-ג יני צילומים: אנצ ו גוש-ג יני ?? "ממלא אותי שמחה". נטע שפיגלר מאפרה של אל על "משתמשים בהכל". קנקן וספל של נעמן
צילום: אנצ ו גוש-ג יני צילומים: אנצ ו גוש-ג יני "ממלא אותי שמחה". נטע שפיגלר מאפרה של אל על "משתמשים בהכל". קנקן וספל של נעמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel