Israel Hayom

שער הרחמים: אוורגרנד הסינית בדרך לקריסה - השווקים נפלו

יזמית הנדל"ן הגדולה בעולם החלה לשדר אותות מצוקה כבר בחודש שעבר ● החברה היא אחת מקורבנות ההוראות החדשות של ממשל סין, המגלה כעת אדישות כלפי קריסתה האפשרית ● הנאסד"ק איבד 2.19%

- ערן בר טל

שבוע המסחר נפתח בערב סוכות בעולם בירידות שערים חדות: הנאסד"ק איבד ;2.19% S&P500 ירד ,1.7%־ב באירופה המדד המוביל בגרמניה "דאקס "30 ירד 2.31%־ב ובפריז מדד "קאק "40 ירד .1.74%־ב

הירידות הן תגובה למה שנראה כמו קריסתה המסתמנת של אוורגר נד - החברה הסינית הנחשבת יזמית הבנייה הגדולה בעולם. כבר באוגוסט הודיעה החברה כי ככל הנראה לא תוכל לעמוד בהתחייבויו­תיה בהיקף של 300 מיליארד דולר. ממשל סין נקט לאחרונה צעדים נגד חברות הענק במדינה, שהשפיעו גם על שוק הנדל"ן, שרתח שם מדי וה ממשל ביקש לצנן.

כעת אין לממשל כוונה להציל את החברה, או כפי שנמסר: "זו לא חברה גדולה מכדי ליפול". אך ככל הנראה הקריסה הזו תעלה לא מעט לסין, שתידרש לפצות קונים רבים שרכשו דירה וכעת הבנקים מסרבים להעניק להם הלוואות לפרויקטים של החברה, שעולה ספק בדבר המשך הוצאתם לפועל.

אנליסטים בעולם לא ממעיטים מחשיבות של אירוע קריסה של חברה בסדר גודל כזה, וחוששים מאפקט דומינו על השוק. יש שכתבו שקרי סה כזו עלולה להתברר כמו קריסת ליהמן בראדרס, שאחריה באה מפולת שהיתה למשבר הגדול האחרון.

באירופה התעוררו

בחג עצמו, אתמול בבוקר, השווקים באירופה התעוררו כבר באווירת תי קון, עם עליות של כ 0.6% בפרנקפו רט וכפול מזה בפריז. אחר הצהריים גם המסחר בניו יורק נפתח בתי קונים של 0.4% בנאסד"ק ו 0.1% ב .S&P500 אלא שהמגמה מתחילת החודש היא שמדדי המניות המובילים בארה"ב ובאירופה מתמתנים, אחרי תקופה ארוכה של עליות.

השווקים בעולם הופכים להיות פגיעים יותר אחרי תקופת העליות. כך, למשל, חוסר ההצלחה של ממשל ביידן להעביר את ההחלטה לחסן במנת בוסטר את כלל האוכלוסייה - החלטת מינהל המזון והתרופות )ה (FDA לחסן רק את בני 65 ומעלה והסובלים ממחלות רקע באותה המנה הופכת להיות סממן שלילי בשווקים.

עם זאת, כעת מתפרסמת ההחלטה שלפיה מינהל המזון והתרופות יבחן החלטה דרמטית לא פחות - לחסן את כלל הילדים מגיל 5 בשליש ממנת החיסון למבוגרים, אחרי שלטענת החברה, הניסוי הקליני הוכח כאפ קטיבי באוכלוסיית היעד הזו. שוקי ההון מתבררים כרגישים מאוד להת קדמות החיסונים, אחרי שאלה הוכחו כציון דרך חשוב לחזרה לחיי שגרה.

ממשל סין נקט לאחרונה צעדים נגד חברות הענק במדינה, שהשפיעו גם על שוק הנדל"ן, שרתח שם מדי והממשל ביקש לצנן אותו - ובהקדם האפשרי

אך כאמור, השווקים רגישים באופן כללי, ולכן גם החלטת הרי בית והמדיניות של הבנק המרכזי בארה"ב, שהתקבלה אתמול ותפור סם היום, צפויה להשפיע על המשך המגמה בשוק. בפני הבנק המרכזי עומדים נתוני צריכה המצביעים על שיפור, אך גם על סימנים מדאיגים מארה"ב ומיריבתה במזרח על האטה המשפיעה על כל השווקים בעולם. גם נתוני התעסוקה בארה"ב רחוקים מלהיות מעודדים.

בארה"ב מתחזקים החששות מס טגפלציה - עליות מחירים שאינן נובעות מצמיחה. בדומה למצב בארץ, ארה"ב ממשיכה להשתאות

השווקים בעולם הופכים להיות פגיעים יותר אחרי תקופת העליות. כך, למשל, חוסר ההצלחה של ממשל ביידן להעביר את ההחלטה לחסן במנת בוסטר

מול המצב הלא מוכר, שלפיו נתו ני האבטלה גבוהים מהמוכר בשנים האחרונות, אך גם הביקוש לעוב דים גבוה מהמצופה. המצב הזה מביא לייקור התשומות - שכר העבודה, וגם לפגיעה בתוצר.

חששות מסטגפלציה

על הרגישות בשוק מעידה גם העובדה שלאישור תוכנית התש תיות היומרנית של הממשל, בהיקף של 1.2 טריליון דולר, היה אפקט קצר על השוק.

כעת נמצאת על השולחן תוכנית התמריצים בהיקף של 4 טריליון דולר לעשר שנים 400) מיליארד דולר בשנה(, שאישורה עשוי לה שפיע לטובה על השוק.

אולם הסיכוי לכך נראה נמוך, מכיוון שהרפובליקנ­ים מתנגדים להמשך הזרמת כסף, הכרוכה, כמו בן, בהמשך היחלשות הדולר בעולם.

הציפיות בשוק הן לכך שבדומה לתוכנית התשתיות יגיעו שתי המ פלגות להבנות, והתוכנית תעבור לבסוף בגרסה מצומצמת יותר.

 ?? צילום: אי.פי ?? וול סטריט
צילום: אי.פי וול סטריט

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel