Israel Hayom

"עובדים שיפוטרו כי סירבו להתחסן - ייחשבו מתפטרים"

לפי הצעת החוק שהועברה בחג, הביטוח הלאומי ישלם למפוטרים דמי אבטלה רק אחרי 90 יום ● החוק אינו מאפשר את הפיטורים מסיבה זו ● התעשיינים: "צעד לגיטימי"

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

סנקציות חדשות נגד סרבני החיסונים? שר האוצר אביגדור ליברמן העביר בערב החג הצעת חוק שתמנע מעובד שפוטר או התפטר בשל סירובו להתחסן או להיבדק, לקבל דמי אבטלה במשך שלושה חודשים מלאים לאחר עזיבת מקום עבודתו לאלתר.

לעת עתה מדובר בחוק מיוחד שיהיה בתוקף בחודש הקרוב, לפי תוקפן של תקנות התו הירוק. כלומר, הוראות התיקון יחולו רק על הפסקת העסמ קה, או יציאה לחופשה ללא תשלום, שאירעה בתקופת תוקפן של תקנות התו הירוק.

החוק נוגע למי שמסרב להתחסן ונומ סף על כך מסרב להיבדק. משרד האוצר חייב לתאם ולקבל את אישור שר הרמ ווחה לחוק זה. יודגש כי אין בחוק זה היתר לפטר בגין אי התחסנות וסירוב לבצע בדיקות קורונה - עניין שבאמ חריות זרוע העבודה במשרד הכלכלה.

בעד ונגד

התיקון הוא ביוזמת אגף תקציבים במשרד האוצר והוא שהוביל את נימ סוח הצעת המחליטים, שאושרה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, קבימ נט הקורונה והממשלה. מדובר בהצעה שהיא למעשה מימוש החלטת ממשלה מלפני שבועיים ברוח החוק. יש לציין כי הצעת חוק זו אינה כוללת את כל המשק, אלא את תחומי הבריאות, החימ נוך, מוסדות הרווחה ומקומות נוספים שמקבלים קהל דוגמת ממכר מזון.

משרד האוצר חתום על תזכיר זה, והתזכיר פתוח להערות הציבור עד 28.09.21 בחצות.

בהקדמה של משרד האוצר באתר החקיקה הממשלתי נכתב: "לאור קבימ עת משרד הבריאות כי במקומות עבודה שבהם מתקיים ריבוי גורמי סיכון מגמ בירי הדבקה הן עבור העובדים עצמם והן עבור המגעים שלהם, קיימת הצמ דקה אפידמיולוג­ית להחלת תו ירוק. על מנת לצמצם סיכונים אלה, פורסמו ביום 31 באוגוסט 2021 תקנות סממ כויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש, הוראת שעה, הגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך והוראות נוספות, אשר לפיהן הוחל התו הירוק על עובדים במוסדות המקיימים פעילות חינוך".

בתזכיר החוק נקבע כי "החוק המוצע קובע כי חוק הביטוח הלאומי יתוקן בהוראת שעה כך שהפסקת עבודה בין שביוזמת העובד ובין שביוזמת המעמ סיק, בשל הנסיבות המפורטות לעיל הנוגעות לסירוב לעמוד בהגבלות 'התו הירוק', תיחשב כהפסקת עבודה מרמ צונו של העובד בלי שהיתה הצדקה לכך לעניין הזכות לקבלת דמי אבטלה במשך 90 הימים הראשונים מהפסקת העבודה לפי סעיף 166 ב' לחוק הביטוח הלאומי, ואם הופסקו יחסי העבודה בין העובד לבין המעסיק באופן זמני בשל נסיבות אלה, לא יראו את העובד כמי שיצא לחל"ת ביוזמת המעסיק לעניין הזכות לקבל דמי אבטלה לפי סעיף 177 א' לחוק הביטוח הלאומי".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים, ד"ר רון תומר, הגיב בחיוב לדברים ומסר: "הדרישה שעובדים יתחסנו או יעשו בדיקות הינה צעד לגיטימי שהיינו מהחלוצים לבקשו מהממשלה, עם הגעת חיסוני הקורונה לישראל.

"אנו תומכים על כן באופן מלא ביוזמה החדשה, אשר נועדה ליצור סביבת עבודה בריאה ובטוחה לעובדים בישראל ובריאות הציבור בכללותו, תוך חיזוק הסביבה העסקית והכלכלה הישראלית.

"עלינו לזכור תמיד כי כל עובד שמסרב לשמור על סביבת העבודה בטוחה בהימנעות מחיסון או בדיקה, פוגע בבריאות הציבור ועל כן זוהי זכומ תו של המעסיק למנוע ממנו להגיע למקום העבודה, ובוודאי שלא לשלם לו שכר על הימים בהם הוא נעדר".

החוק נוגע אך ורק למי שמסרב להתחסן ומסרב להיבדק. משרד האוצר חייב לתאם ולקבל את אישור שר הרווחה לחוק זה

יו"ר נשיאות המעסיקים: "הדרישה שעובדים יתחסנו או יעשו בדיקות הינה צעד לגיטימי שהיינו מהחלוצים לבקשו"

 ?? צילום: מישל דוט קום ?? מתחסן בגליל
צילום: מישל דוט קום מתחסן בגליל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel