Israel Hayom

ביורוקרטיה ושיקולים תקציביים: כל הסיבות לכישלון מתווה החינוך

- נועם )דבול( דביר

צלצול

השכמה: תוכניות רבות, גדולות וטובות היו למשרד החינוך, ששותף להן גם משרד הבריאות. למשל, מרכז שליטה שיכול לנטר תחלואה, נאמני קורונה שתפקידם להיות אחראים ליישום התקנות ואורחות החיים, פיילוט "הכיתה הירוקה", תוכנית מגן חינוך ועוד. אלא שהמשותף לכולן הוא שהיישום שלהן בשטח לוקה בחסר.

בחלק מהמקרים מדובר בהיערכות לא נכונה ולא מספיקה של השטח, בחלקם בביורוקרטי­ה ובחוסר תיאום בין המשרדים שהכשילו את התוכניות, ובח לקם הדברים לא קרו בשל שי קולי תקציב. כך, למשל, סאגת בדיקות האנטיגן כתנאי לכניסה לבתי הספר אחרי חופשת החג, וההתנגדות הנחרצת של הסתד רות המורים לפקח על כך.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, מתנגדת למתווה מכיוון שהמורים הם אלו שאמו רים להיות ממונים על בדיקת האישורים ומניעת כניסה של תלמידים. לטענתה, מי שצריך לעשות זאת הם נאמני הקורונה, ולא המורים.

אלא שכדי לחסוך בתשלומי שכר, נאמנים אלו יחלו את עבו דתם רק בחודש אוקטובר, אחרי שהתלמידים יחזרו מחופשת החג. בשל שיקולי תקציב לא גויסו 5,000 נאמני קורונה כבר בספ טמבר, אלא העסקתם תחכה עד אוקטובר, וגם אז הם יועסקו לש לושה חודשים בלבד בשלב הרא שון. עניין זה יוצר בעיה רצינית מול עובדי ההוראה, שלא רוצים להיות "שוטרים" ולמנוע מתל מידים להיכנס לבית הספר.

דוגמה נוספת היא המשל"ט של משרד החינוך, שתפקידו בין השאר לחקור מגעים בין תל מידים חולים באמצעות חוקרים אפידמיולוג­יים.

בסיום שנת הלימודים הקוד מת הופסקה עבודתם של עשרות רבות של חוקרים, כך שמהיקף של 250 חוקרים צומצם מספ רם ל 35 בלבד. עם תחילת שנת הלימודים, משרד החינוך החל לגייסם שוב באמצעות חברה חיצונית - אך עדיין לא הצליח למלא את כל התקנים הנחוצים. בשל כך, טוענים המנהלים, המ ערך קורס והם נאלצים לבצע חקירות אפידמיולוג­יות בעצמם. גם המקרה הזה הביא להתנגדות של הסתדרות המורים, שהנחתה את עובדי ההוראה שלא לעסוק בחקירות אפידמיולוג­יות.

ובכלל, מתחילת שנת הלימו דים הנוכחית, ובניגוד למה שהיה עד כה, משרד החינוך לא מפרסם נתונים על אודות התחלואה במ ערכת החינוך.

הנתונים על מספרי התלמי דים החולים והמבודדים מתקב לים ממשרד הבריאות, והם נתו נים חלקיים, שכן הם כוללים את כל שכבות הגיל מלידה ועד ,18 זאת בניגוד לנתוני משרד החי נוך, שמתייחסים לתלמידי המ ערכת בלבד ועל פי שכבות גיל.

בשל שיקולי תקציב לא גויסו 5,000 נאמני קורונה כבר בספטמבר, אלא העסקתם תחכה עד אוקטובר

 ?? ?? "מערך החקירות האפידמיולו­גיות קרס". תלמידים בבי"ס בבאר שבע
"מערך החקירות האפידמיולו­גיות קרס". תלמידים בבי"ס בבאר שבע

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel