Israel Hayom

המחסור בשבבים לרכב: "צפויה התייקרות משמעותית בענף"

יבואנים מדווחים שהיצרניות החלו לייקר גם רכבים שהוזמנו ● "המפעלים התאימו עצמם לצורות עבודה חדשות, במקביל לעלייה בביקוש למוצרי אלקטרוניקה ביתיים"

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

"המחסור בשבבים הביא יצרני רכב בעולם להשבית פסי ייצור", כך אומר בכיר בענף הרכב ל"ישראל היום".

לדבריו, בשל המחסור, יצרניות השבבים מקיימות מכירה פומבית של שבבים, כדי להשיג את המחיר הגבוה ביותר שניתן. לדבריו, לראשונה בענף "היצרניות מייקרות רכבים גם אחרי שביצענו את ההזמנה, כי הן לא יכלו לצפות את מחירי הרכיבים". אותו בכיר הוסיף כי "עוד לפני סוף השנה צפויה התייקרות משמעותית בענף. בינתיים העלינו את המחירים 4%-3%־ב בלבד".

גם עלויות ההובלה הימית התייקרו במאות אחוזים, ומשפיעות על המחיר. אך מעבר לכך, יבואניות מדווחות על מחסור בכלי רכב.

"ירידה משמעותית בייצור"

לדברי מנכ"ל סמלת, יבואנית סובארו, ג'יפ, פיאט, אלפא רומאו ועוד, שי פלדמן: "שוק הרכב מייצר בשנה רגילה 90 מיליון רכבים. בשנה שעברה, כתוצאה מהקורונה, היקפי הייצור ירדו משמעותית כי המפעלים היו צריכים להתאים את עצמם לצורות עבודה חדשות, והיקפי העבודה ירדו ב־01 מיליון רכבים. בשנה הנוכחית הבעיה שונה - בעיית אספקה של הצ'יפים. כתוצאה מהקורונה יש ביקושים גדולים מאוד למוצרי אלקטרוניקה ביתיים, שדורשים רכיבים שנמצאים בשימוש גם בכלי רכב. ברמה העולמית מדברים על ירידה בכוח הייצור של בין .15%-10% עם זאת, בישראל יש גידול בביקושים. היום בהרבה דגמים ברכבים החזקים יש המתנה של שלושה חודשים, ואף חצי שנה. למשל, מי שירכוש עכשיו סובארו פורסטר או את פיאט 500 החשמלית החדשה יקבל אותם במקרה הטוב ברבעון הראשון בשנה הבאה".

"מציעים סל פתרונות"

לדבריו: "הדיאלוג עם היצרנים מתחיל בשלב הזה של השנה. כתוצאה מזה שעלויות הייצור עלו משמעותית, לא רק של הצ'יפים אלא גם של הברזל, גם היצרנים ייאלצו להעלות מחירים בשנה הבאה. אני מניח שזה יהיה בין אחוזים בודדים ."10%־ל

לדברי גלית עיני וולף, מנכ"לית חברת המזרח, יבואנית יגואר ולנד רובר: "הביקוש גדול מההיצע ביגואר ולנד רובר. לא רק בארץ, גם בעולם. הסיבה היא שרשרת האספקה שנקטעת. זה מתחיל במפעלי השבבים וממשיך במפעלי ההרכבה, וכן בכל ההובלה הימית. כרגע, עד שיחזור האיזון בין הביקוש להיצע, אנו אוספים הזמנות ומציעים ללקוחות סל פתרונות, עד שיגיע הרכב שהזמינו".

 ?? צילום: יח"צ חו"ל ?? יגואר. הזמנות יסופקו רק 2022־ב
צילום: יח"צ חו"ל יגואר. הזמנות יסופקו רק 2022־ב
 ?? צילום: סיון פרג' ?? שי פלדמן
צילום: סיון פרג' שי פלדמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel