Israel Hayom

המחזה האחרון של רוני

לפני תשעה חודשים הלך לעולמו יוצר התיאטרון רוני פינקוביץ', שסבל מטרשת נפוצה • בפסטיבל "פותחים במה", שייפתח היום בתיאטרון בית ליסין, יוצג לראשונה המחזה האחרון שכתב

- מאיה כהן

פסטיבל "פותחים במה" למחזאות ישראלית, שייפתח היום בתיאטרון בית ליסין, מוקדש לזכרו של יוצר התיאטרון רוני פינקוביץ', שבחר לשים קץ לחייו בדצמבר 2020 לאחר מאבק ארוך שנים במחלת הטרשת הנפוצה.

במסגרת הפסטיבל יתקיימו קריאות מבוימות של חמישה מחזות ישראליים חדשים, ובהם המחזה האחרון שכתב פינקוביץ', "המטפלים", שמסתמך על חוויותיו האישיות מתקופת מחלתו. המ חזה יוצג בקריאה מבוימת על ידי חברו הטוב של פינקוביץ', דרור קרן, וכן קובי פרג', אודי רוטשילד ועודאל חיון. את הקריאה יביים ארז שפריר, שעבד ביחד עם פינקוביץ' על המחזה.

המחזה עוסק בשלושה ישראלים שנק לעים לפיליפינים ומוצאים עבודה בתור מטפלים סיעודיים, מה שגורם ללא מעט רגעים משעשעים בעקבות היפוך התפקי דים. אלמנתו של פינקוביץ', תומי יואל, מספרת איך נולד המחזה: "בעקבות המצב הבריאותי של רוני וההידרדרות של הט רשת הנפוצה, נכנס לחיינו לפני שנתיים וחצי בריקס המדהים, מטפל פיליפיני, אח מוסמך, נשוי ואב לילדה. נחשפנו מאוד מקרוב לחיים אחרים לגמרי של עם אחר, שבגלל המצב הכלכלי בארצו נאלץ לחיות בפיצול. הסבתא והסבא מגדלים את הילדה שלהם שם, והם חיים פה.

"הוא ממש הפך להיות הבן שלנו בהרבה מובנים. רוני לקח את הזרע הזה של הסי פור והנביט אותו. הוא התחיל לכתוב את המחזה בסגר הראשון. זה התחיל כשהוא מקליד, ובגלל ההידרדרות הגופנית שלו, הוא עבר בשלב מסוים להקלטה. את הד ראפט האחרון הוא כבר הכתיב".

הוא דיבר על כך שזה המחזה האח רון שלו?

"ממש לא. הוא בכלל לא דיבר על מוות. הוא כן דיבר על זה שהוא לא יודע אם ירצה להמשיך ולביים עוד בתיאטרון הרפרטוארי, כי הוא מספיק חולה בשביל לעשות אמנות נטו בלי לחשוב על העניין הכלכלי מסחרי".

ובכל זאת המחזה הזה יעלה בתיאטרון הרפרטוארי.

"הקשר של ציפי פינס )מנכ"לית בית ליסין; מ"כ( עם רוני הוא בכלל מהנעורים. היא היתה המורה שלו בתלמה ילין, הם הפכו לחברים, והיו ביניהם יחסים הרבה מעבר לתיאטרון. אני חושבת שהיא מאוד אמיצה כשהיא מעלה את 'המטפלים' כי זה לא מחזה רפרטוארי רגיל. היא עושה את זה כי זה רוני.

"זה יתחיל בקריאה מבוימת מול קהל, ואז תהיה עבודת שכתוב. אני מאוד שמחה שהפסטיבל מוקדש לזכרו. הבת שלנו איאן )שהיא שחקנית; מ"כ( תשיר בטקס עם החבר שלה, השחקן עלא דקה. אני חו שבת שאם רוני היה פה - הוא היה מאוד שמח. הוא מאוד אהב את הפסטיבל הזה". מה שלומך היום? איך את מתמודדת? "אני לומדת להיות יחידה. הייתי בזוג 30 שנה, והחיים שלי השתנו לחלוטין. כמעט אין שום דבר שנשאר אותו הדבר. אני חווה את כל קשת הרגשות, לומדת לנשום, להאט, להקשיב לעצמי. אני חווה עצב גדול, ואני נותנת לו להגיע בגלים גדולים ולשטוף אותי - אבל לא להטביע".

 ?? צילום: איאן פינקוביץ' ?? רוני פינקוביץ' ז"ל ותומי יואל
צילום: איאן פינקוביץ' רוני פינקוביץ' ז"ל ותומי יואל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel