Israel Hayom

בזכות הסומסום

- יובל ריבלין

בימים שבהם ביקור בבית קולנוע כרוך בחרדה קלה באזור הבטן התחתונה, וכל רגע של הנאה מאיים לה תקזז עם הדאגה שמעורר שיעול חשוד מפאתי האולם, הופכת הצעידה אל מתחמי הצפייה למערכת סבוכה של ניהול סיכונים. קשה לשמור על הבריאות בעולם התר בות, קשה לא פחות לחיות בלעדיו. הדילמה נפתרת רק כשאל המסך מגיע סרט בעל ערך מוכח ומעורר מחשבה המאיר, ולו במשהו, את העלטה התודעתית האופפת אותנו לאחרונה. בפסטיבל הסרטים בחיפה מוקרנות לא מעט יצירות כאלה. הסרט התיעודי "כנופיית רחוב" הוא בוודאי אחד מהם.

למרות שמו המאיים, מוקדש הסרט לביקור מחודש ברחוב המוכר לחלק ניכר מילדי העולם. Sesame" ,"Street הוא "רחוב סומסום", הינו חלק בלתי נפרד מעולמם התרבותי של רבים, ילדים ומבוגרים כאחד. סדרת הטלוויזיה, אשר עלתה למסכים ב ,1969 כבר חוגגת בארה"ב את עונתה ה .52 ילדי שנות ה 60 צופים בה היום עם נכדים ונכדות על הברכיים. מעט מאוד יצירות פופולריות הצליחו לשרוד ולצלוח את שינויי הזמנים. "רחוב סומסום" הצליחה, והסיבה להצלחתה פשוטה מאוד: ראייתו של הידע האנושי כיסוד בעל ערך המתקיים בכל מקום ובכל זמן.

כשהחליטה אשת הטלוויזיה ג'ואן גנץ קוני להפיק את הסדרה, לפני יותר מחצי מאה, היא היתה מונעת מכוחה של מוטיבציה חינוכית ברורה. בעיניים כלות היא ראתה את השעות הרבות שמבלים ילדים, גם בביתה שלה, מול המסך, צורכים תוכניות המורכבות מפחמימות אמנותיות ריקות. ההבנה כי אין סתירה בין בידור ובין איכות, וכי ניתן להשתמש בפלטפורמה הטלוויזיונ­ית לטובת הקניית ידע בכל תחום אפשרי, הובילה אותה לסלילתו של הרחוב. בכל תוכנית התעשרו הדיירים והצופים בעוד תובנה ובעוד גוף של ידע. ארני וברט, שלימים עשו עלייה לארץ ועברתו את שמם לאריק ובנץ, לימדו אותנו מתמטיקה, ביולוגיה, שפות ופסי כולוגיה. באדיבות יוצרם, ג'ים הנסון, הם לימדו אותנו דבר נוסף, חשוב בהרבה: שרכישת ידע אינה דבר מש עמם או מייגע, שתוכנית טלוויזיה יכולה לספק עונג צרוף לא למרות ערכה החינוכי, אלא בעיקר בזכותו.

דווקא בשל כך מעוררת הצפייה בישראל ב"כנופיית רחוב" או בעונות האחרונות של רחוב סומסום האמריק נית תסכול עמוק. החיבור אצלנו בין חינוך ובין הקניית ידע הולך ונעשה רופף. בשעה שבארה"ב מהווה הסדרה את אחד מיהלומי הכתר בטלוויזיה המקומית, נדחקה הטלוויזיה החינוכית הישראלית אל השוליים, והיא נמצאת בתהליכי התאדות משמעותיים. כשתקף דורון רוזנבלום ב 1971 את הסדרה האמריקנית )שהוקרנה אז בישראל תחת השם "רחוב ההפתעות"( והאשים אותה בחינוך "לעובדות ולא לערכים", הוא לא ידע כי 50 שנה אחר כך תאבדנה העובדות בחינוך את בכורתן. הצה רותיה של שרת החינוך על אודות החשיבות המשנית שמתבקשת המערכת להעניק ללימוד פרקי תנ"ך, או ידע בכלל, מבהירות כי בישראל של 2021 אין רחוב כמו סומסום.

ערכים הם דבר משתנה, קל לעיצוב ונוח למניפולציה. ידע, לעומת זאת, הוא גורם קבוע. זו הסיבה שניסיונות הבל פופוליסטיי­ם לשיווק ערכים לא צולחים לאורך זמן, בעוד יצירות המבקשות להנחיל ידע חיות לנצח. מי שלא מאמינים, מוזמנים לשאול, ולמסור ד"ש לכ רובי ולעוגיפלצת.

ערכים משתנים, אבל ידע הוא גורם קבוע. זו הסיבה שניסיונות פופוליסטיי­ם לשיווק ערכים לא צולחים לאורך זמן, בעוד יצירות המבקשות להנחיל ידע חיות לנצח

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel