Israel Hayom

כשהתחרות פתוחה למחוברים בלבד

- אבי דבוש

הסיפור החינוכי הזה כבר הצמיח זקן. כשמר ישראלי בכה על מר גורלו ועל חובותיו, הוא ביקש: אלוהים, תן לי לזכות בלוטו! כשהתפילות גברו החליט האל להתערב, ושלח את מלאכיו לדאוג לזכייה של מוכה הגורל. חזרו המלאכים וענו: יש בעיה קטנה - האדון לא ממלא בכלל לוטו...

כשמדובר באנשים החיים בעוני ובאחריות של המדינה, הקהילה ושלנו כבני אדם, יש מיליון תירוצים וסיפורים. אנחנו מסבירים לעצמנו למה אפשר להתעלם מכך. הם פשוט לא מתאמצים מספיק לשנות את גורלם. הם אפילו לא קונים את הכרטיס להגרלה.

הנה המחשה מי ואיך מחלק את הכרטיסים ל"הגרלה", ואיך מהלך חיובי עם הרבה יחסי ציבור הופך לעוד דרך לחזק את החזקים ולהשאיר את המוחלשים מחוץ למעגל. בשבועות האחרונים הושקה רפורמת הח שמל החדשה. 22 חברות קיבלו זיכיון לספק לנו חשמל, והחלו להציע מבצעים והנחות לצרכנים הישראלים. ממשקי הבית הראשונים שקיבלו טלפון מהוט או מסופרגז, למשל, עולה כי ניתן להגיע לחיסכון של מאות שקלים בשנה. התחרות מנצחת ואנחנו מרוויחים?

השאלה היא מי הם אותם ישראלים שיכולים ליהנות מהתחרות הזו. מתברר שמדובר ב 52,000 משקי בית בסך הכל, שבהם מותקנים מונים חכמים. חברת החשמל התקינה מונים כאלה בשנים האחרונות, לפי הקריט ריונים שבחרה. רק קיום מונה חכם כזה יכול לאפשר השתתפות ב"הגרלה"

וכניסה לתחרות. בדיקה של מיקומי המונים, כפי שפרסמה חברת חשמל, מגלה תמונה "מעניינת": במודיעין מכבים רעות חוברו 4,161 בתים למונים חכמים. בבנימינה גבעת עדה 1,106 מונים. אופקים? .6 רהט? .2 שדרות? .7 אום אל פחם? .7 מתברר ש"תחרות" וחדשנות רלוונטיות רק לישראל הראשונה.

רשות החשמל וחברת החשמל לא ראו לנכון להתייחס למספרים הללו, עד שחשפתי אותם בשורת ציוצים. התגובות דיברו על "קריטריונים" עלומים לפיילוט, ועל כך שבהמשך, אולי, יובא בחשבון גם המרכיב הח ברתי כלכלי בפריסה.

ככה זה עובד. ברור שלחברת החשמל נוח יותר לפרוס במקומות עם תשתית חזקה ממילא. ברור גם שרשות החשמל מדמיינת הצלחה בפיילוט דרך פריסה במשקי בית ישראליים חזקים ו"מחוברים". כאלה שיידעו לנצל את המונה החכם שקיבלו במתנה, כדי להתמקח ולהגיע למחיר הנמוך ביותר עבורם. כך, בעצם, מסבסדות הפריפריות את המרכז הכלכלי. למי שמממן באופקים וברהט את הפיילוט, אין כמעט סיכוי ליהנות ממנו.

צמצום פערים ושוויון הזדמנויות הם עבודה קשה. נחוצה מהפכה תודע תית ופוליטית, וגם קשב לפרטים הקטנים ביותר. בישראל של 2021 מה לכים חשובים של משרדי הממשלה, במימון של כולנו, נופלים להתרשלות או לזדון ועושים את הדבר ההפוך: מעמיקים פערים במקום לצמצם אותם.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel