Israel Hayom

נתוני התחלות הבנייה מגלים: ירידה בדרישה לדירות 4 חדרים

הלמ"ס: במחצית הראשונה של השנה הנתונים מגלים כי לראשונה זה כ־52 שנה נבנות דירות גדולות יותר, כנראה מחוץ לערים הגדולות, וקטנות יותר במרכזי הערים ● "מגמת התחלות הבנייה משקפת את התמורות שהביאה מגיפת הקורונה לשוק הדיור"

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

המוצר המבוקש ביותר בשוק הנדל"ן הישראלי, לפחות בשניים וחצי העשורים האחרונים, הוא דירות 4 חדרים. ־כעת מסתמן לראשונה שינוי מגמה: ירידה בהתחלות הבנייה של דירות אלה ועלייה בהתחלות הבנייה של דירות גדולות יותר, בנות 5 ו־6 חדרים, ו־כן של דירות קטנות יותר - בנות 3 חדרים בלבד.

לפי ניתוח נתוני התחלות הבנייה של הלשכה המרכח זית לסטטיסטיקה (למ"ס), של לשכת שמאי המקרקעין, במחצית הראשונה של השנה שיעור הדירות בנות 4 חדרים שהחלו להיבנות עמד על 37.8% מכלל התחלות הבנייה בתח קופה זו. מדובר בירידה בחלקן מהתחח לות הבנייה שנה קודם לכן - .44.6%חמ

ובכלל, שיעורן הממוצע של דירות 4 חדרים מכלל התחלות הבנייה עמד על כח%04 מאז שנת 1995 ועד לאחרוח נה. במונחים מספריים, בשני הרבעונים הראשונים של השנה החלו להיבנות פחות 10,000חמ דירות ארבעה חדרים, ואם המגמה תימשך כך עד לסוף השנה, תירשם ירידה של כמעט 20% לעומת השנה הקודמת, שבה נרשמו יותר מח42 אלף התחלות בנייה של דירות 4 חדרים.

לעומת זאת, שיעור התחלות הבנייה של דירות שלושה חדרים זינק במחצית השנה הראשונה לכח%61 - משיעור של 11% בשנה הקודמת ובהח שוואה לשיעור ממוצע של כח%01 בשני העשורים האחרונים. במחצית הראשוח נה של השנה החלו להיבנות 4,100חכ דירות בנות 3 חדרים, לעומת 6,150 בכל שנת ,2020 עלייה של 33% בהח נחה שקצב זה יימשך עד לסוף השנה הנוכחית.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי, הסביר כי "מגמת התחלות הבנייה בנתוני המחצית הראשונה משקפת בעיקר את התמורות שהביאה הקורונה לשוק הדיור. מצד אחד החלו להיבנות יותר דירות גדולות, בעיקר בערים פריפריאליו­ת, משום שמשפח רי דיור החלו מאז הקורונה לחפש דיח רות גדולות יותר, שיתאימו לשהייה ממושכת בבית. מצד שני, יותר דירות קטנות בנות 3 חדרים החלו להיבנות, לרוב בת"א ובמחוז המרכז, עובדה המח שקפת את עליית משקלם של המשח קיעים בשוק הדיור המקומי רק בשנה האחרונה בלבד".

לדברי סופי סרוגו יוכלמן, מנכ"לית משותפת בחברת סרוגו, הבונה ומשווקת יחד עם חברת צמח המרמן פרויקט של 180 דירות על הפארק הלאומי ברמת גן: "כיום, בעקבות הקורונה, רוכשים מחח פשים דירות מרווחות יותר. הרוכשים רוצים גם פינת עבודה בבית. להערכח תי זו אינה תופעה חולפת, והביקושים לדירות גדולות ומרווחות יימשכו ואף ישפיעו על תכנון של פרויקטים עתיח דיים, שיכללו יותר דירות מרווחות".

שמעון ג'יני, מנכ"ל חברת גולח דן ארט, שבנתה ומשווקת בחיפה את "פרויקט הרובע", הכולל כחלק מהתח מהיל הנבנה גם דירות קטנות, סבור כי "יש להגדיל אף יותר את שיעוח רן של הדירות הקטנות בשוק, משום שהן מהוות פתרון דיור שמשרת מגוון אוכלוסיות רחב שמחפשים פתרונות דיור איכותי".

 ?? צילום: עמי שומן ?? בנייה בהרצליה
צילום: עמי שומן בנייה בהרצליה
 ?? ?? מסילתי
מסילתי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel