Israel Hayom

המנצח הבינלאומי חוזר הביתה

יואל לוי הוא אחד המנצחים הישראלים המצליחים בעולם, אבל עכשיו הוא חוזר לחיפה, למקום שבו גדל, כדי לעזור לתזמורת הסימפונית המקומית להתאושש

- מתן אורן

"אני עדיין מתרגש ממוזיקה", אומר המנצח יואל לוי, יליד ,1950 שאחרי קריירה ארוכה בחו"ל חזר לחיפה, שבה גדל, והתמנה ליועץ המוזיקלי ולמנצח הראשי של התזמורת הסימפונית חיפה.

ב 10 באוקטובר הוא יוביל את קונצרט פתיחת העונה ה 70 בתולדות התזמורת )אודיטוריום חיפה(. בקונצרט ישתתף הכנר הנהדר שלמה מינץ, והוא יוקדש לרפר טואר רוסי מוכר ואהוב: הקונצ'רטו לכינור של צ'ייקובסקי והסימפוניה השנייה מאת רחמנינוב.

לוי, יליד רומניה, עלה לישראל בילדותו, אך עבורו השיבה לחיפה היא שיבה הביתה. "גדלתי בחיפה, ניגנתי בתזמורת נוער בחיפה ובהמשך גם בתזמורת הסימפונית חיפה", הוא אומר בראיון טלפוני מביתו שבאטלנטה, "וכשהתזמורת יצרה איתי קשר וביקשה את עזרתי, הסכמתי בשמחה לעזור לבנות את התזמורת, שעברה תקופה לא קלה, ולנסות להעלות אותה בחזרה על מפת המוזיקה בארץ".

לוי הוא מהמנצחים הישראלים המצליחים ביותר בעולם. הוא התחיל ככנר וכנגן כלי הקשה, ואף ניגן בתזמורת הפילהרמוני­ת הישראלית תחת זובין מהטה, אך במהרה החליט להקדיש את חייו לניצוח. ב 1978 זכה בתחרות בינלאומית לניצוח בבזנסון ומאז דרך כוכבו. הוא מונה למנצח הבית של תזמורת קליבלנד ולאחר מכן למנהלה המוזיקלי של התזמורת הסימפונית של אטלנטה. בעשור האחרון הוא שימש המנצח הראשי של התזמורת הסימפונית של רשות השידור הקוריאנית.

"כשאני עושה מוזיקה אני שוכח מהכל", הוא אומר, "לא משנה אם כבר ניגנתי את היצירה הרבה פעמים, ברגע שזה מבוצע ברמה הגבוהה ביותר - קורה אצלי משהו". כשאני מבקש ממנו לאפיין את עצמו כמנצח, הוא עונה: "יש לי רפרטואר כמעט אינסופי. זה נשמע אולי שחצני, אבל זה נכון. אני מנצח על סימפוניות, יצירות למקהלה, מוזיקה מודרנית, אופרות. עשיתי 45 דיסקים, יש מעט מנצחים עם רפרטואר מוקלט מגוון שכזה. בסופו של דבר, מה שחשוב לי זו האיכות שאני מביא לבמה".

על חזונו לתזמורת הסימפונית חיפה הוא אומר: "עשר שנים מהיום הייתי רוצה אולם קונצרטים חדש, בסיס כלכלי רחב יותר ותמיכה עירונית רחבה. הייתי רוצה שבחיפה תהיה אחת התזמורת המכובדות ביותר בארץ, שאנשים יהיו גאים בה ושתתרום לעשייה התרבותית בישראל".

 ?? צילום: ?? המנצח יואל לוי
KBS
צילום: המנצח יואל לוי KBS

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel