Israel Hayom

סתיו שפיר ואהוד ברק קיבלו תספורת על חשבונכם

- אריאל בולשטיין

חשבתם פעם שאפשר לסעוד ארוחה דשנה במסעדת גורמה, ובסיומה להודיע בחיוך שאין לכם מקורות מימון לשלם עליה? או לקחת הלוואה מהבנק ולא להחזיר? התשובה לשתי השאלות בוודאי שלילית, מעשית ובעיקר מוסרית, שהרי אנשים הגונים לא מתנהגים כך. אנשים הגונים אולי לא, אבל מתברר שכמה פוליטיקאים דווקא כן.

הידיעה על כך שהכנסת מתכוונת למחוק את חובותיהן של שתי מפ לגות, "התנועה הירוקה" של סתיו שפיר ו"ישראל דמוקרטית" של אהוד ברק, שהתמודדו לכנסת ה 22 במסגרת משותפת עם מרצ, היתה צריכה לחולל סערה ציבורית. כשכמה טייקונים קיבלו "תספורת" ולא עמדו בהחזר החובות לבנקים, הארץ געשה והתקשורת התפרצה בזעם קדוש. כאשר "התספורת" נלקחת על ידי מי שהתיימרו להיות משרתי ציבור, וכשקורבן המעשה הוא האזרח הפשוט, אותה תקשורת ממש מעלימה עין, ואבירי איכות השלטון נאלמים דום. אף אחד אינו שואל מדוע אזרחי ישראל צריכים לממן הרפתקאות פוליטיות של פוליטיקאים כושלים.

במקום להיטיב עם האזרחים, שתי הרשימות האלה פשוט שלחו את ידיהן לכיסים של כל אחד מאיתנו: תחילה ביקשו את המימון מהכנסת כהלוואה, ואחר כך, כשצריך היה להחזיר את הכסף, התאיידו. שמונה מיליון שקלים בוזבזו לשם צרכים עלומים של שתי המפלגות האלה, בלי שמישהו הטריח את עצמו בדאגה להחזירם לקופה הציבורית.

אם הסירוב המודע להחזיר חובות הוא מעילה, הרי במקרה של ברק ושפיר מדובר במעילה בנסיבות מחמירות. הנסיבות של שניהם שונות אמנם, אולם נגועות בשכבה עבה של צביעות. אהוד ברק, כידוע, אינו אדם מוגבל באמצעים. הונו האישי הוערך על ידי מגזין "פורבס" ב 120 מיליון שקלים, והעיתונות הכלכלית מרבה לדווח על המיזמים העסקיים שלו ועל הרווחים הצפויים מהם. אילו היו לו נקיפות מצפון, יכול היה בקלות להחזיר לציבור ארבעה מיליון שקלים, שמפלגתו לקחה מקופת המדינה ולא השיבה. אבל איפה ברק ואיפה המצפון. לפי דיווחים שונים, ברק תרם מכספו הפרטי למימון מחאת "הדגלים השחורים" כדי להפיל את בנימין נתניהו. לעומת זאת, להחזר החובות של מפלגתו למשלם המ סים אין לו מקורות מימון.

בניגוד לברק, שפיר עשתה קריירה שלמה מדיבורים לוחמניים על צדק חברתי - בזכותם התפרסמה, ובזכותם כיהנה בכנסת וקיבלה משכורת נאה מהציבור. במשך שנים היא עטתה על עצמה בגדים של לוחמת נועזת מול המבקשים לנשל את האדם הפשוט, והבטיחה לעלות על בריקדות כדי להגן על כיסי האזרחים. כעת מתברר שהדיבורים היו ריקים מתוכן, והב ריקדה היחידה שעליה הצליחה לעלות באמת, היא הבריקדה שבנתה כדי לא להחזיר את הכסף שמפלגתה נטלה מכולנו. נאה דורש - נאה מקיים? לא בבית המדרש של סתיו שפיר.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel