Israel Hayom

תו השעה השאלות והתשובות

תוקפו של התו הירוק יפוג ביום ראשון הקרוב עבור מי שטרם חוסנו בבוסטר ● כמה ישראלים עדיין לא קיבלו את המנה השלישית, אילו תקנות יחולו על בתי העסק וחברות התעופה, ומהן ההוראות לצוותים החינוכיים? ●

- מיטל יסעור בית אור, נועם )דבול( דביר, היאלי יעקבי הנדלסמן ושמעון יעיש

כמה אנשים התחסנו במנה שלישית, וכמה אנשים עדיין לא התחסנו? יש כ 1.658 מיליון בני 12 ויותר שזכאים לקבלת בוסטר וטרם קיבלו אותו. התו הירוק שלהם יישלל ביום ראשון בבוקר. אם יתחסנו בסוף השבוע, הם יהיו זכאים לתו הירוק ביום ראשון הבא. מנגד, יש 3.326 מיליון ישראלים שכבר התחסנו במנת החיסון השלישית.

מי זכאי לתו ירוק החל מ 3 באוקטובר? מי שקיבל מנת חיסון שלישית של פייזר )וחלף שבוע לפחות ממנת החיסון השלישית, לא כולל יום החיסון(, יהיה זכאי לתו ירוק לתקופה של חצי שנה. כמו כן, זכאי לתו ירוק מי שקיבל שתי מנות חיסון, וחלפו לפחות שבוע ממנת החיסון השנייה של פייזר או שבועיים ממנת החיסון של מודרנה, וטרם עברה חצי שנה ממנת החיסון השנייה.

החלמתי מקורונה. האם אני זכאי לתו ירוק? אדם שאובחן בבדיקת PCR כחיובי לקורונה זכאי לתו ירוק במהלך חצי שנה ממועד הבדיקה. לאחר מכן, כדי להיות זכאי לתו הירוק מ 3 באוקטובר ,2021 יש לקבל מנת חיסון אחת. מי שנבדקו בבדיקה סרולוגית ויצאו חיוביים לנגיף ייחשבו "מחלימים מחוסנים", ויהיו זכאים לתו ירוק אם קיבלו לפחות מנת חיסון אחת לאחר הבדיקה הסרולוגית. אדם שחלה לאחר חיסון )ראשון או שני(, נחשב מיידית למחוסן מחלים. בשלב זה התו הירוק לאדם מחלים מחוסן יהיה בתוקף למשך חצי שנה, ולאחריה הנושא ייבחן מחדש.

מדוע מי שחוסן בשתי מנות ועברו יותר מחמישה חודשים מאז התחסן לא זכאי עוד לתו ירוק? נמצא שבקרב מבוגרים, ככל שמתרחקים ממועד החיסון - כך חלה ירידה ברמת המוגנות. מטרת מנת הדחף היא להעלות חזרה את התגובה החיסונית ובכך להגביר את יעילות החיסון. במחקר משותף למשרד הבריאות, למכון ויצמן, לטכניון ולגופים נוספים, נמצא כי בני 60 ויותר שהם מחוסנים "טריים" היו מוגנים פי 3.5 יותר מאשר מי שחוסנו בשתי מנות בינואר, וכי מחוסני בוסטר היו מחוסנים פי עשרה יותר מהידבקות ומתחלואה קשה. לפי הנתונים, המנה השלישית מחזירה את ההגנה מפני הנגיף ליעילות של 97 אחוזים, בדומה לזו שהיתה לאחר מתן שתי מנות.

היכן תידרש הצגת התו הירוק? המרחבים שמוגבלים לתו הירוק הם אירועי תרבות וספורט, כנסים ותערוכות, בתי מלון, חדרי כושר וסטודיו, בריכות וקאנטרי קלאב, ובתי תפילה עם יותר מ 50 איש.

נוסף על כך, יש להציג תו ירוק גם באולמות ובגני בפסטיבלים, במסעדות, בברים, בחדרי אוכל ובבתי קפה, במוזיאונים ובספריות, וכן באטרקציות תיירותיות כמו בתי קולנוע ופארקי שעשועים, באוניברסיט­אות ובמוסדות להשכלה גבוהה. יודגש כי נכון לעתה, אין שינוי בהגבלת ההתקהלויות.

מה בנוגע למקומות העבודה? המדיניות במקומות העבודה היא שהעובד צריך להיות מחוסן, לעמוד בתנאי התו הירוק או לבצע בדיקה.

אילו עוד מדינות מחסנות בבוסטר? בארה"ב אושר מתן מנת דחף לבני 65 ומעלה, לאנשים עם מחלות או לאנשים בסיכון לסיבוכי קורונה ולמי שעובדים עם קהל )צוותי רפואה, הוראה, מוכרים בחנויות ועוד(, וכן לאסירים. חיסוני בוסטר ניתנים לקבוצות אוכלוסייה בסיכון גבוה גם בקנדה, באוסטריה, בגרמניה ובצרפת.

האם מורים מחויבים להציג תו ירוק בכניסה לבתי הספר, לגני הילדים ולתיכונים? מה עושה מורה שלא חוסן במנה שלישית? בהתאם להחלטת הממשלה ולתקנות, על עובד ההוראה להציג תו ירוק בכניסה למוסד החינוכי. מורה שלא קיבל שלושה חיסונים, נדרש לבצע שתי בדיקות בשבוע.

האם גם תלמידים נדרשים לתו ירוק בכניסה לבתי הספר? לא, אבל בערים האדומות אם פחות מ 70 אחוזים מהתלמידים בכיתה מחוסנים )מכיתה ח' ומעלה( - הלימודים מתקיימים בזום.

האם פעילויות בחוגים ובתנועות נוער מחייבות הצגת תו ירוק? רק בערים אדומות וכתומות במבנה סגור - כולם נדרשים לתו ירוק. אם לא התחסנו, עליהם לבצע בדיקות.

אילו מדינות מקבלות ישראלים עם חיסון שלישי ללא בידוד? כעת אין מדינות שדורשות שלוש

 ?? צילום: יהונתן שאול ?? התלמידים חזרו לבתי הספר
צילום: יהונתן שאול התלמידים חזרו לבתי הספר
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? הצגת תו ירוק בבית קפה בי ם
צילום: אורן בן חקון הצגת תו ירוק בבית קפה בי ם
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel