Israel Hayom

לא אומרים איכס על אוכל

לא על השניצל לבדו: התדמית של ארוחות מהצהרונים של הגנים ובתי הספר תמיד היתה מלווה בחשש למזון נחות - אך זה כבר לא המצב ● החברות המספקות את הארוחות מתעקשות על שיפור בתזונה ● בתפריט: יותר ירקות, פחות אוכל מעובד, סוכר ומלח ● "הילדים נחשפים לאוכל בריא"

- היאלי יעקבי הנדלסמן

יש טעם? תמונות רבות של ארוחות מהצהרונים של הגנים ושל בתי הספר שהועלו ברשתות החבר תיות, בשילוב כתבות שהיו בנושא, תרמו לתדמית הגרועה שהיתה לארוחות אלה. תדמית שכללה לעיתים מזון נחות ושאינו עומד בתנאים התברואתיים. מאז החוק לפיקוח על הפעלת צהרו נים מ 2017 - המסדיר את הפעלתם של צהרונים ציבוריים, הפועלים בשטח של מוסד חינוך מתוקצב, או מופעלים על ידי רשות מקומית או חברה ממשלתית בשטח מרכז קהילתי - טוענות החב רות המספקות את המזון לצהרונים כי חל בחלק מהמקרים שיפור בתזונה של הילדים. כחלק מהחוק, אספקה של מזון לצהרון נעשית רק בידי ספק מזון מור שה, כהגדרתו בחוק, לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה בצהרונים, וכן יש בקרה על המזון שיכול להיות מוגש מב חינת תזונה המתאימה לילדים.

עם זאת, חברות אלה מצביעות על לא מעט אתגרים שנוצרו בעקבות הקורונה, שבהם תחרות רבה המורידה את הרף וכן הפסדים שנוצרים בעקבות הבידו דים הרבים בגנים ובבתי הספר. אותן חברות סיפרו לנו גם על האתגרים של התאמת מזון בריא יותר לילדים, שרגי לים לתזונה שכוללת מזון מעובד ושופע תבלינים.

מהפך שלם בתפריט

חברת לאנץ' טיים, העוסקת בייצור ובאספקת ארוחות לילדים במערכת החינוך, השיקה במפעלה בהוד השרון מטבח חדש בהשקעה כספית של כחמי שה מיליון שקלים, אשר פועל במקביל למתקן החברה בברקן. בסך הכל, מייצרת החברה כ 35 אלף ארוחות צהריים חמות, המסופקות לכ 1,800 נקודות של גני ילדים, צהרונים, מתנ"סים ובתי ספר מדי יום, מאזור גדרה עד חדרה.

בחברה אומרים כי התפריט הבריא של לאנץ' טיים לילדים נבנה בשיתוף שפים מומחים, יועצים ותזונאים קליניים המתמחים בילדים, ומותאם לטעמם של הילדים. לפני כשנתיים הקימה החברה מפעל לייצור אוכל ללא אלרגנים וללא גלוטן. המפעל נותן מענה ל 13 אלרג נים ולרגישות לגלוטן.

לדברי אלי מלכה, מנכ"ל חברת לאנץ' טיים, "בחמש השנים האחרונות התבצע מהפך בתפריט של הצהרונים, שכולל מנות חלבון נקיות ולא מעוב דות ומזון לא מטוגן, קרי מאודה, צלוי או מבושל. בהתחלה השילוב של הפ

חמימות המלאות היה מאוד קשה, אבל לאחר מכן זה התגלגל יפה. הילדים לא הכירו את הטעמים של קוסקוס ואורז מלא מהבית. אין תוספת סוכר, והמלח הוא מדוד.

"שינוי מבורך נעשה בירקות הטריים. אם הם היו רגילים לאכול מלפפון ועג בנייה - היום יש יותר מגוון, כמו פלפל, שומר וקולרבי. הורים מספרים שהילדים מגיעים הביתה ושואלים למה אין להם

קולרבי בבית. הכל זה עניין של חשיפה להרגלים. אין קינוחים מתוקים בכלל. הקינוח של ארבע זה מנה של פרי, לעו מת עוגיות או ממרח מתוק. בחמש הש נים האחרונות יש כריך עם טחינה, חו מוס או סילאן טבעי".

הקושי אצל ההורים

על הקשיים בשינוי הדרמטי מספר מלכה כי דווקא להורים היה יותר מורכב להכיל את הדברים. "ההורים הם הבעי תיים. אתה נכנס לפינה של 'אל תחנך אותי, אני יודע מה הילד שלי רוצה'. ההורים לא מוכנים להיפתח לשינויים ולהצעות חדשות".

באשר למספר הילדים האלרגיים, אומר מלכה כי מתוך 40 אלף מנות לגילים ‪850 ,6-3‬ מנות מיועדות לי לדים עם רגישות לגלוטן או לילדים אלרגיים. נוסף על כך, יש 150 מנות צמחוניות. הצמחונות הצטמצמה ביחס לשנים קודמות ב 40%-30% לפחות.

חברה גדולה נוספת בתחום היא חברת "מבושלת". לדברי דורון כהן, סמנכ"ל השיווק של קבוצת "מבושלת": "אנחנו מספקים 28 אלף מנות ביום. יש לנו שלושה מפעלי ייצור במרכז: במבוא חו רון, בלוד ובנהריה. אנחנו מייצרים את כל המנות באופן עצמאי, כולל מוצרים של קציצות וכדורים, ואנחנו עושים את הטחינה לבד. אנחנו כבר 25 שנה עוסקים בתחום הילדים. בחמש השנים האחרונות, תחום הצהרונים עבר מהפכה בנושא של התזונה הבריאה, וזה משפיע מהקצה לקצה. היום התפריט הוא מאוד שונה. אני לא גדלתי על בורגול ושעו עית, והיום זה הבייסיק".

גם כהן מספר על הקשיים שבהנחלת אוכל בריא יותר לילדים. לדבריו, "לפני חמש שנים, כל הפעילות של עולם היל דים היתה של שניצלונים ושל עולם מעובד. גייסנו תזונאית והחלטנו לעבור לייצור עצמי, ואז אתה צריך להקנות הרגלים לילדים לאוכל לא מתועש ללא נתרן כמעט, ללא מונוסודיום גלוט מט וללא חומרים משמרים. בהתחלה זה היה ממש קשה לילדים. שנה וחצי אחרי שנכנס חוק הצהרונים והיה פיקוח על התזונה, זה מאוד עזר. כבר כמה שנים אין בצהרונים קטשופ. אנחנו מכינים את הרוטב לפסטה מעגבניות טריות. היום אין כמעט שניצלים. החוק מתיר פעם בשבוע".

אפקט הקורונה

מבחינת התדמית אומר כהן כי "אני לא חושב שיש כבר תדמית לא טובה. בעבר זה היה נכון. זה לגמרי תלוי בר שות עצמה, בכוח של המוסד החינוכי ומה רמת המעורבות שלו".

חברה נוספת אשר מציעה אוכל לצה רונים היא חברת "טיב וטעים", חברת בת של חברת עידית.

לדברי שחר בן מובחר כהנא, מנכ"ל חברת "טיב וטעים", ורן כצמן, מנכ"ל חברת עידית מקבוצת מלונות דן: "יש לנו מטבח ומרכז לוגיסטי בטירת הכר מל, שם אנחנו מייצרים את כל האוכל עבור כל הקבוצה. אנחנו מציעים 3,000 מנות לגני ילדים ביום. אנחנו מייצרים את האוכל לבד.

"אנחנו עובדים עם מכרזים מקומיים של רשויות מקומיות או דרך חברת המתנ"סים, שעושים הסעדה, ואנחנו כפופים לבקרות של משרד החינוך. יש בקרות שמגיעות בכל שבועיים למט בח המרכזי ובודקות את משקל המנה ורמת ההיגיינה. יש לנו תקן איזו, תקן בטיחות מחמיר, כי אנחנו עובדים עם משרד הביטחון ועם משרד החינוך". גם הם מספרים על הפתיחות מול ההורים. "באה אמא בהפתעה למפעל, וביקשה לראות את האיכות של האוכל. נתנו לה בגדים מתאימים והיא ראתה ואמרה שזה ליגה אחרת. אנחנו קשובים להורים מאוד. אנחנו רוצים שהם יהיו מרוצים". איך השפיעה הקורונה על התחום שלכם?

מלכה: "הקורונה זרקה את כל ההש קעה בהרגלים שהקנינו לילדים בצה רונים בגילי 5-3 שנתיים אחורה, כי עדיין ברוב הבתים לא מבשלים פח מימות מלאות. הם אוכלים המבורגרים ברשתות המזון, ולכן כל הטעם שלהם השתנה. כמה ההורים יכולים לבשל ול בשל? התפריט לא השתנה, אבל אנחנו מביאים בחשבון שצריך לשווק מחדש את הקוסקוס המלא למשל, ולהזכיר להם את ההרגלים של פעם. אני מקווה שזה יהיה כמו לרכוב על אופניים".

 ?? ??
 ?? צילום: יח"צ ?? כדורי בשר
צילום: יח"צ כדורי בשר
 ?? צילום: יח"צ ?? מנת עוף ושעועית
צילום: יח"צ מנת עוף ושעועית
 ?? צילום: ארקדי רסקין ?? מנת פרי
צילום: ארקדי רסקין מנת פרי
 ?? ?? אלי מלכה
אלי מלכה
 ?? צילום: יח"צ ?? דורון כהן
צילום: יח"צ דורון כהן
 ?? צילום: שליס בע"מ ?? אוכלים בריא יותר
צילום: שליס בע"מ אוכלים בריא יותר
 ?? צילום: ארקדי רסקין ?? מתבלים את האוכל
צילום: ארקדי רסקין מתבלים את האוכל
 ?? צילום: יח"צ ?? מנת אוכל בצהרון
צילום: יח"צ מנת אוכל בצהרון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel