Israel Hayom

מהפכות עושים לאט

איש מרכז מתון, אחראי ואוהד ישראל ● אם אולאף שולץ, מועמד הסוציאל־דמוקרטים ומי שנחשב ל"גרסה הגברית של מרקל", יצליח להקים ממשלה - יהיה עליו לעצור את הסחף האנטישמי במדינתו, משימה שמרקל קודמתו לא עמדה בה

- אלדד בק, ברלין

יממה לפני שהופסק מבצע שומר החומות בחודש מאי האחרון, הוזמן אולאף שֹולץ - סגן הקנצלרית ושר האוצר בממשלת האחדות הגרמנית, ומועמד המפלגה הסוציאל־דמוקרטית למשרת הקנצלר - לשאת דברים בעצרת הזדהות עם ישראל, שנערכה בצל הפגנות אנטישמיות אלימות ברחבי גרמניה. לפני ארבעה חודשים, סיכוייו של שולץ להצעיד את מפלגתו לניצחון בבחירות, שנערכו בתחילת השבוע, נראו קלושים עד אפסיים.

״הירוקים״ סימלו אז את תקוותם של גרמנים רבים לשינוי. הסקרים הצביעו על אפשרות היסטורית להקמת קואליציה תקדימית במישור הלאומי בין ״השחורים״, השמרנים, ל״ירוקים״. שולץ נראה היה כדמות נוספת בגלריית המועמדים הכושלים שהריצה המפלגה הסוציאל־דמוקרטית ב־61 השנים האחרונות למשרת הקנצלר.

דווקא מסיבה זו יש לחזור לדברים שאמר באותה עצרת. מעמדת הנחיתות שבה היה אז, השמיע שולץ מחויבות חד־משמעית לישראל. ״טילים נורים על ישראל, ועלינו - הנושאים באחריות בפוליטיקה הגרמנית - לומר את שיש לומר״, הצהיר שולץ בן ה־36. ״ביטחון המדינה היהודית הוא אינטרס לאומי עליון של גרמניה. הקביעה הזו תקפה לממשלה הנוכחית ולממשלה הבאה. אסור לנו לשכוח: הקביעה הזו אינה מצטמצמת למילים, אלא קשורה למעשים קונקרטיים. גם כשמדובר - ואני רוצה לומר זאת ברורות - בשיתוף פעולה בתחום הביטחוניפו­ליטי... דבר לא מצדיק ירי של אלפי טילים על ערים ישראליות בידי ארגון טרור, שמטרתו המוצהרת היא הרג יהודים והשמדת ישראל. לכן, לא ניתן להגביל את זכותה של ישראל להגן על עצמה מפני התוקפנות הזו״.

בפיו של שולץ היו באותה עצרת הזדהות גם דברים ברורים בנוגע למאבק באנטישמיות, המתחזקת בגרמניה, בעיקר בקרב קהילות מהגרים מוסלמים: ״מי שתוקף חיים יהודיים בגרמניה, תוקף את הזהות הגרמנית ואת כולנו. לא למדנו דבר ממעשי הזוועה של הנאצים, אם שכחנו את העיקרון הזה. זו אמת מרה: אנטישמיות קיימת בחצרות בתי הספר, ברשתות החברתיות ובדעות קדומות שמגיעות עד למרכז החברה הגרמנית. המאבק נגד האנטישמיות הוא משימה עבור כל אחד בגרמניה״.

שינוי מדוד

חלפו ארבעה חודשים, ארבעה חודשים של מערכת בחירות מלאה בתהפוכות, בשערוריות, בתככים ובמבול קטלני שהרג יותר מ־081 איש. ההצפות ההרסניות במערב גרמניה, שלהן גרם המבול, אמורות היו לחזק את ״הירוקים״ ואת מאבקם לעצירת שינויי האקלים. אך ״הגל הירוק״ נעצר בקלפיות. הבוחרים הגרמנים הוכיחו שוב שגם כשהם מעוניינים במהפך שלטוני, הם מעוניינים בשינוי מדוד וזהיר, ולא במהפכות. יש סיבה לכך שאחת המילים הגרמניות שנקלטו גם בשפות אחרות היא ,Angst כלומר פחד. אם יש תכונה גרמנית שמשקפת את מצב הרוח הלאומי הרי זה פחד. בעיקר מעתיד לא צפוי. כזה שעלול היה להיווצר מהגעתם של ״הירוקים״ לשלטון. רוב האוכלוסייה הגרמנית מחויבת למאבק לשמירת הטבע והסביבה. אך גרמניה היא מעצמה תעשייתית, ויישום מצעם הרדיקלי של ״הירוקים״ בתחומים שונים היה פוגע בכלכלתה של המדינה וברווחתם של אזרחים רבים. לפני עשור, בעקבות אסון פוקושימה, החליטה הקנצלרית אנגלה מרקל, בניגוד מוחלט לעמדות מפלגתה, לסגור את כורי הגרעין בגרמניה עד 2022־ל ולתעל את מבנה שוק האנרגיה בגרמניה בעיקר לאנרגיות חלופיות. את מחירה של היוזמה ״הירוקה״ הזו מרגישים כעת הגרמנים בחשבונות החשמל הגבוהים שהם מקבלים לאחרונה. ״הירוקים״ אמנם רשמו בבחירות הכלליות את ההישג הטוב ביותר בתולדותיהם ,14.8%( השיא עד כה היה 2009־ב - ,)10.7% בעיקר הודות למצביעים צעירים, אך ריצתם לשלטון נבלמה חלקית.

המצביעים הגרמנים החליטו להפקיד את המהפך בידי אולאף שולץ והסוציאל־דמוקרטים, שלהם יש כבר ניסיון רב בניהול ענייני המדינה: ב־27 שנות קיומה של גרמניה הדמוקרטית, הנהיגו הסוציאל־דמוקרטים את המדינה במשך 19 שנים והיו חברים בממשלות ״אחדות״ 14 שנה, בכלל זה בשלוש מממשלותיה של אנגלה מרקל.

מבחן המציאות

אולאף שולץ לא היה צריך, בדיעבד, להתאמץ יותר מדי, כדי לזכות בבחירות. יריביו - ארמין לאשט, מועמד השמרנים למשרת הקנצלר, ואנאלנה ברבוק, מועמדת ״הירוקים״ לתפקיד - עשו עבורו את העבודה בסדרת ״פשלות״ שכל אחד מהם רשם לרעתו במהלך הקמפיין: זיוף פרטים בקורות החיים, גניבות ספרותיות בספרים שפרסמו, חיוכים וצחוקים שלא במקום.

בעיצומם של השיטפונות הקטלניים, שפגעו בעיקר במדינת המחוז שבראשה הוא עומד, נתפס לאשט על ידי מצלמות הטלוויזיה מתגלגל מצחוק בשיחה עם עוזריו, בעוד נשיא המדינה מביע צער על אובדן חיים. הצחוק הזה הרס את הקמפיין של המועמד השמרני, ולא עזרו כל מילות ההתנצלות שהנפיק לאחר מכן.

הבחירה בשולץ כמועמד הסוציאל־דמוקרטים, כבר לפני שנה - הרבה לפני ששאר המועמדים האחרים נבחרו - הוכיחה את עצמה כהימור נכון: שולץ אינו מייצג את נטייתה האידיאולוג­ית העכשווית של מפלגתו שמאלה, אלא נחשב לאיש מרכז, וכך יכול היה למשוך מצביעים רבים, בעיקר ממצביעי המפלגה השמרנית, שנטשו אותה בהמוניהם. הוא כיהן בממשלה הקודמת, והקרין בעבודתו כשר אוצר רגוע מיומנות בטיפול במשבר הקורונה ובמשבר השטפונות. הוא ִאפשר לבוחריו להרגיש שהם מצביעים עבור שינוי והמשכיות, בה בעת. הגרמנים חשים שאם אכן תקום בסופו של דבר ממשלה בראשותו בשיתוף עם ״הירוקים״ והליברלים, ינווט את הספינה מבוגר אחראי שיידע לעצור יוזמות הרפתקניות מדי משמאל ומימין וידאג לרווחת הכלל. שולץ הוא, בעיניהם, מעין גרסה גברית של מרקל, מנהלת המשברים. אך - אם ייבחר בסופו של דבר כקנצלר - האם הוא יעמוד במבחן המציאות?

גם בעניין ישראל יידרש שולץ להוכיח את מחויבותו המילולית במעשים: בשורות מפלגתו, כמו גם בשורות ״הירוקים״ והליברלים, נחלש בשנים האחרונות הקשר לישראל. בעיקר בכל הקשור בתמיכה בעסקאות נשק בין שתי המדינות. אף על פי שהממשלה הגרמנית הבאה תהיה מאוד עסוקה בענייני פנים, ממשלת שמאל־מרכז צפויה להמשיך במדיניות כפולת הפנים כלפי ישראל. תקופת כהונתה הארוכה של מרקל, הנחשבת לידידת אמת של ישראל, העמיקה את הבעייתיות ביחס גרמניה לישראל: מימון ארגונים אנטי־ישראליים נמשך וגבר, הצבעות נגד ישראל במוסדות בינלאומיים לא חדלו, והוגברה ההתערבות הגרמנית בענייניה הפנימיים של ישראל. שולץ, אם התכוון במלוא הכנות לדבריו בעצרת ההזדהות, יצטרך לנסות לעצור את הסחף הזה, שבפניו מרקל לא עמדה.

תקופת כהונתה של מרקל העמיקה את הבעייתיות ביחס גרמניה לישראל: הצבעות נגד ישראל במוסדות בינלאומיים לא חדלו, והוגברה ההתערבות הגרמנית בענייניה הפנימיים של ישראל

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? ִאפשר לבוחריו להרגיש שהם מצביעים עבור שינוי והמשכיות, בה בעת. שולץ לאחר היוודע תוצאות הבחירות, השבוע
צילום: אי.אף.פי ִאפשר לבוחריו להרגיש שהם מצביעים עבור שינוי והמשכיות, בה בעת. שולץ לאחר היוודע תוצאות הבחירות, השבוע
 ?? ?? אנאלנה ברבוק
אנאלנה ברבוק

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel