Israel Hayom

החלום וניפוצו

נאומו של בנט באו"ם היה נטול קלאס ● הוא בבואה של ממשלה שהיא הכל חוץ מ"נורמלית"

-

כמו למרטין לותר קינג

גם לנפתלי בנט היה חלום. הוא גילה אותו לאנשים. במוצאי ל"ג בעומר בפגישה בביתו, הוא סיפר לאריה דרעי: "אני רואה בעיני רוחי איך אני מופיע באו"ם עם כיפה על הראש כראש ממשלת ישראל, ומשנה את התודעה". לפעמים חלומות מתגשמים, גם אם במחיר של שקע רים ונוכלות פוליטית.

ואכן, בערב החג נאם ראש הממשלה נפתלי בנט בפני מליאת האו"ם הריקה, והגשים את החלום מהשיחה עם אריה דרעי. כל שנותר לנו הוא לחכות ולגלות אם העולם התרשם ותודעתו השע תנתה, או שעולם כמנהגו נוהג. ספוילר: לא יקרה. עץ נפל ביער.

רבים ממנהיגי אומות העולם ויתרו על הגעה לעצרת השע נתית באו"ם. שרון ואולמרט בחרו לא להגיע בעבר. אבל בנט חש מחויבות עמוקה לנאום באו"ם כמו קודמו. הוא נשא נאום עתיר קלישאות בעיתוי די דפוק. מליאת האו"ם היתה כמעט ריקה, היום האחרון של העצרת בשעה תשע בבוקר שעון ניו יורק. מה יזכרו לו? רק איך חיסל חשבון עם מערכת הבריאות באמצע גל רביעי של מגיפה.

הרבה קלאסה היתה לבנט להשתלח במומחי מערכת הבריאות מעל בימת האו"ם. לשקרים שלו התרגלנו, ספורט לאומי. בנט שיקר בפוסט רשמי וטען שמעולם לא אמר את הביטוי ''לא קורונה, לא מעניין". דווקא אמר. על נתניהו יורדים שנים על כביכול זיכרון מעוות מילדותו על חיילים בריטים, "כלניות", הנדסת תודעה מוחלטת, נתניהו לא אמר זאת אלא הזכיר את הפילבוקסים בירושלים, מזכרת למנדט.

בנט, המחבר של "איך מנצחים מגפה", לא היה ממש ממלכתי ואחראי באופוזיציה. "העם שלי מת", הוא צווח על במת הכע נסת. מוזר, בנט ראש ממשלת השינוי והריפוי ("הנורמליות", כפי שאבחן יאיר לפיד), כבר הציע שהורים יריבו על החיסונים, אז מה זה בשבילו להכניס לדרג המקצועי במשרד הבריאות מעל בימת האו"ם?

בנט חתם את החלק על הקורונה באומרו: "התלמוד אומר ש'כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו', וזה מה שאנו שואפים לעשות". כהרגלו, הוא לא דייק.

זה לא התלמוד אלא המשנה - מסכת סנהדרין פרק ד' משנה ה'. בנט הדגיש את המציל נפש אבל השמיט את הברור מאליו ברישא: "לפיכך נברא אדם יחידי, ללמד, שכל המאבד נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאלו אבד עולם מלא. וכל המקים נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאלו קים עולם מלא". כל המאבד נפש אחת מישראל כאילו אבד עולם מלא. כששרת הפנים אומרת שצריך להכיל את המתים, אל תבזה את המשנה.

גם אובאמה בנאום קהיר )2009( ציטט את הקוראן המצטט את המשנה: "הקוראן הקדוש מלמד שכל ההורג חף מפשע כאילו הרג עולם ומלואו, והקוראן הקדוש אומר גם שכל המע ציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו. אמונתם רבת השנים של יותר ממיליארד בני אדם חזקה בהרבה משנאתו הצרה של קומץ. האסלאם אינו חלק מהבעיה במאבק בקיצוניות אלימה - הוא חלק חשוב בקידום השלום". איך זה נגמר כולנו יודעים.

במשך שנים מהנדסי התודעה

בתקשורת מכרו לנו נרטיב על נתניהו הפרנואיד, המוכר חזיונות שווא אפוקליפטיי­ם על איראן הגרעינית. היו גם מי שרמזו שמדובר בטקטיקת הפחדה שכל מטרתה להחזיק אותו בשלטון.

כעת הם טוענים שאבוי, נתניהו לא עשה דבר וחצי דבר בקשר לאיום האיראני, ושבגללו הם עומדים על הסף. בנט עצמו תדרך על המצב הנורא שמצא, ושופרות הצבא הבליטו את הצורך בתקציב נוסף כדי להתכונן.

אבל שימו לב מה אמר בנט בנאום: "אני רוצה לומר לכם משהו: איראן היא הרבה יותר חלשה ופגיעה ממה שנדמה. הכע לכלה שלה שוקעת, המשטר שלה רקוב ומנותק מהדור הצעיר, הממשלה המושחתת נכשלת אפילו באספקת מים לחלקים נרע חבים במדינה. ככל שהם נחלשים יותר, כך הם נהיים קיצוניים יותר. אם ננסה לחשוב יחד, אם אנחנו רציניים לגבי עצירת הדבר הזה, אם נשתמש בכל התושייה שלנו, נוכל לנצח. וזה מה שאנחנו נעשה".

נו, על פי ההיגיון הזה, בנט היה צריך לגמור את ההלל על המדיניות שהתווה נתניהו והוציא לפועל טראמפ - סנקציות חריפות על המשטר, שאף בנט קובע שגרמו להחלשתו.

2019עב נתניהו בא לתת בראש באו"ם. הוא הבהיר כי הסכם הגרעין הוא שקר והסוכנות לאנרגיה אטומית מנותקת מהע מציאות. רק הגברת הסנקציות על איראן תפיל את המשטר. נתניהו גם רמז לעומד לקרות בהסכמי אברהם כשקבע "אויבו של אויבי הוא ידידי".

המסקנה המתבקשת מנאומו של בנט: להמשיך בדרך נתניהו וטראמפ, ולא לחזור להסכם הגרעין הרע שאותו רוצה ממשל ביידן. אבל בנט שדיבר על הסכנה האיראנית לא הזכיר את ניסיונות החזרה להסכם הגרעין - לא בעד ולא נגד. התעלם מהאירוע המרכזי. ברור, בפגישה בוושינגטון עם ביידן הוא התחייב לא לפעול בפומבי נגד הסכם הגרעין.

בשבוע שעבר, במלאת מאה יום לכינון הממשלה, יאיר לפיד צייץ בטוויטר: "זה לא יעזור להם. הממשלה הזו כבר שינתה את המדינה. אפשר להסכים איתה, אפשר לא להסכים איתה, אבל היא ממשלה נורמלית של אנשים נורמליים, שבאים מהע מקום הנכון".

מה זו ממשלה נורמלית? מה זה בכלל נורמלי? מה זה לבוא מהמקום הנכון? גל רביעי, והשר לא טורח להגיע לישיבות קבינט - זה נורמלי? יותר 1,000עמ מתים בחודשיים זה נורמלי?

"הממשלה שינתה את המדינה". אכן, ממדינה מחוסנת למדינה עם הכי הרבה מתים למיליון איש. מדינה שבה ראש הממשלה רוצה שהורים יריבו אחד עם השני כדי שיתחסנו. באותו יום שלפיד סיפר ש"כל העולם רוצה ללמוד את המודל החדש" - מת בן אדם בגלל שלא היה לו מכשיר אקמו פנוי. אדם צועק את שחסר לו, ולפיד צווח געוואלד.

אין שום דבר נורמלי בממשלת החרם. ועוד דבר: מי שקוע בע כי יריביו הפוליטיים אינם נורמליים מתכתב עם תקופות אפלות, שבהן אושפזו בכפייה מתנגדי משטר.

המסקנה מנאום בנט: להמשיך בדרך נתניהו וטראמפ, ולא לחזור להסכם הגרעין הרע שאותו רוצה ממשל ביידן

 ?? ?? מתוך "השורד המיועד" )2016(
מתוך "השורד המיועד" )2016(

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel