Israel Hayom

הקבינט לשוויון מגדרי, חוץ מגברים

- רונית דרור

אמש התבשרנו על הקמת קבינט לשוויון מגדרי על ידי שרת התחבורה מרב מיכאלי. שמו של הקבינט, "שוויון מגדרי", נשמע מבטיח.השאלה הג דולה היא אם לקבינט הזה - עוד גוף/ועדה/שדולה מני רבים - יהיה האומץ לטפל במקרים של אפליה הפוכה, היכן שגברים סובלים מאי שוויון מגדרי.

לשם המחשה: אחת הפרקטיקות ההרסניות ביותר היא תלונות שווא המוגשות נגד אבות בהליכי גירושים. המוטיבציות להגשת תלונות אלו מגוונות. גם אם חלקן נובעות מחרדות של האם, רבות מתרחשות על רקע כעס, נקמנות וכוונה ברורה להשיג יתרונות כלכליים.

התלונות מייצרות לאב דימוי של הורה אלים ופוגעני, על אף היותו נורמטיבי ומיטיב. לכן, כדי לחזק את "טענותיהן", מבקשות חלק ממגישות התלונות לקבל טיפול במרכז לאלימות במשפחה או הגנה במקלט. זו חוויה שגורמת נזק עצום לילדים המתנתקים מאבא שמתגעגע אליהם, לפעמים למשך תקופה ארוכה. נוסף על כך, נשים מוכות הזקוקות להגנה נותרות ללא מענה, ועובדה שאפילו ארגוני נשים מעלים צורך בהקמת מקלטים נוספים.

ההתעלמות של מיכאלי ואחרות מהעוול הנגרם לאבות אינה מפתיעה. מה שלא מובן הוא ההתעלמות מהנזק לנשים המוחלשות. המענה השכיח לטענה זו הוא ששיעור תלונות השווא הוא מינורי, בערך שני אחוזים, לעומת נתון של 40 אחוזים ויותר שמציגים ארגוני גברים.

אדרבה. אפשר לסיים את הוויכוח הנצחי הזה בהסכמה על שני אחו זים של תלונות שווא, ובלבד שנסכים גם שנשים שהגישו תלונות שווא יועמדו לדין. בכל שנה מוגשות כ 18,000 תלונות של נשים נגד גברים; גם שני אחוזים מתוכן, ,400 זה מספר בלתי נסבל. אלא שבפועל, מעטות מאוד, אם בכלל, משלמות מחיר, הודות לתקנה 2.5 הקובעת שאין להע מיד לדין מתלוננת שווא.

ארגוני הנשים ופעילות הנוטות להכחיש את התופעה ואת נזקיה, מצ ליחים לרתום את הכנסת לאג'נדה שלהם ולמנוע ממערכות החוק והמשפט מלטפל בתופעה האיומה הזו באופן נחרץ. הם מסרבים להכיר בכך שהנזקים האיומים שלה פוגעים גם בנשים עם תלונות אמת, שלא מגיעות למש טרה ולרווחה להתלונן מחשש לחוסר אמון. וכאשר מוגשת תלונת שווא אחת, ההסתברות להגשת נוספות היא גבוהה, כך שאבות רבים ממשיכים להיות מנותקים מילדיהם לאורך זמן.

מדובר אפוא בתופעה כאובה הפוגעת בגברים, בילדים ובנשים מוכות - וזו רק דוגמה אחת. האם הקבינט החדש יחולל שינוי? ספק. בהכירנו את הנוף האנושי בממשלה הנוכחית, ואת גישתה השבלונית של שרת התחבורה, סביר שנקבל עוד מאותו דבר. בשורת השוויון המגדרי עוד רחוקה.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel