Israel Hayom

הקרב על התקציב: "צפו לבלתי צפוי"

למרות הצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה, יו"ר האופוזיציה נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי ינסו לטרפד את אישור תקציב המדינה √ בכיר בליכוד: "לא הייתי מציע לקואלציה לחשוב שהרוב בכיסם"

- מתי טוכפלד

ראש האופוזיציה בנימין נת ניהו החליט לצאת לקרב על אישור התקציב ולנסות לטרפדו בכל מחיר, זאת למרות הערכה בקואליציה, וכן באופוזיציה, כי תק ציב המדינה בסופו של דבר יעבור בקריאה סופית.

מי שמובילים את הקרב על התקציב הם נתניהו עצמו ויו"ר ש"ס, אריה דרעי. על הכוונת של השניים: ח"כים מהשו רות האחרונות במפלגות הקואליציה, וכן הסיעות הערביות רע"מ והרשימה המשותפת. למרות הסיכוי הנמוך, בכיר בליכוד אמר אתמול: "לא הייתי מציע לראשי הקואליציה לחשוב שהרוב הד רוש לתקציב מונח בכיסם".

בחודש הבא יובא תקציב המדינה לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלי שית. עד כה התרחישים הפוליטיים השונים העריכו כי הרוב הדרוש יימ צא, וכי ימיה של הממשלה יוארכו. זאת, מפני שמרגע אישור התקציב הדרכים להפלת הממשלה מצטמצ מות והופכות קשות יותר. ההערכה כי יהיה רוב לתקציב קיבלה חיזוק כאשר בממשלה, וכן בקריאה הראשונה בכנ סת, אושר התקציב כמעט ללא קושי. עוד מעריכים במערכת הפוליטית כי למרות הרוב הדחוק שיש לממשלה, שאושרה ברוב של 60 ח"כים בלבד, חלק מחברי הרשימה המשותפת יעני קו רשת ביטחון לממשלה אם תתקשה להשיג רוב לתקציב, כדי למנוע את הפלתה.

אלא שבימים האחרונים החליט ראש האופוזיציה לצאת לקרב, ולא לאפשר את מעבר התקציב ללא מאבק. מי שמרכז את המאמצים הם הוא עצמו ויו"ר ש"ס אריה דרעי. ההערכה היא כי אחרי שיקום מהש בעה על פטירת אמו, יצטרף ח"כ יריב לוין לצוות למאבק בתקציב.

כלי השכנוע: סקרים

נתניהו, באמצעות אנשי לשכתו וגורמים בליכוד, מנסה בימים אלה לאתר ח"כים מהספסלים האחוריים במפלגות יש עתיד, ימינה ותקווה חדשה ולשכנע אותם להתנגד לתק ציב. אחד הקלפים שיש ברשותם הוא העתיד הפוליטי המעורפל של מפל גות ימינה ותקווה חדשה, שנמצאות במצב קשה מאוד בסקרים. עם זאת, בליכוד מעריכים כי היות שמדובר בהצבעה שיכולה להפיל את הממשלה, אם יהיו עריקים שיתנגדו לתקציב, יפעלו במפלגות להחליף אותם בא מצעות חזרת השרים לכנסת במסגרת החוק הנורבגי.

לצד מאמצים אלה, נועד דרעי עם

גורמים במפלגות הערביות. עם הר שימה המשותפת מנסה דרעי להגיע לסיכום שלא יעניקו רשת ביטחון להעברת התקציב, ואילו עם נציגים ברע"מ מנסה דרעי להוביל למשבר בינם לקואליציה - מה שעשוי להוביל להתנגדותם ברגע האחרון.

ח"כ אופיר אקוניס התייחס למג עים המתקיימים, ואמר כי "יש מג עים עם ח"כים בקואליציה שיצביעו נגד התקציב ויפילו את הממשלה כדי לקדם בחירות חדשות. הליכוד מתחזק בצורה משמעותית בכל הסקרים, צפו לבלתי צפוי".

מנגד, ח"כ יואב קיש אמר כי "הע ברת התקציב היא ככל הנראה עובדה מוגמרת. המאבק כרגע הוא על הצלת חלק מהסעיפים הרעים שלו, כמו הע לאת שכר החיילים, שאותה הבטיח שר האוצר ליברמן עצמו כשר האוצר, ואחר כך חזר בו".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel