Israel Hayom

אלפי פונים למרכזי חוסן - יש; אבל תקציב - אין

משך ההמתנה לתחילת טיפול ארוך √ למשרד הבריאות ולקואליציה הישראלית לטראומה לא ידועים היקף הפעילות והמצב בעת חירום במרכזי החוסן √ "אמור להיות פיקוח ומימון שוטף"

- מיטל יסעור בית אור

מרכזי החוסן ברשויות המ קומיות, בעיקר בעוטף עזה ובצפון הארץ, פועלים כבר יותר מעשור, אך אין במשרד הבריאות או בגוף שמפעיל אותם )הקואליציה הישראלית לטראומה( נתונים על היקף הפעילות בהם, על זמני ההמ תנה או על המצב בזמן חירום לעו מת עת שגרה.

כך עולה מדו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שיוצג מחר במסגרת יום דיונים שיוקדש לנו שא בריאות הנפש.

עוד עולה מהדו"ח כי אין תק נים למספר המטפלים בכל מרכז, חלקם מתקשים לגייס כוח אדם ולא ברור אם בשעת חירום יוכלו לעמוד בביקוש ולתת מענה. רק בארבעה מרכזים ניתנים שירותי פסיכיאטריה. במרכז עבור החברה הבדואית לא ניתן שירות כזה.

בה בעת, תקציב המרכזים נקבע בהחלטת הממשלה, ולא בבסיס התק ציב. דבר זה יוצר אי ודאות תקציבית, המקשה תכנון לטווח ארוך ומגבירה גם את הקושי בגיוס כוח אדם. עוד עולה כי אין שיקולים אחידים שמג דירים אילו רשויות נחשבות מאוימות וזקוקות להקמת מרכז חוסן.

שליש מהטיפולים בשדרות

בישראל פועלים 13 מרכזי חוסן שמספקים שירותים לרשויות מקו מיות ולתושביהן, בתחומים של טיפול נפשי בנפגעי חרדה, חוסן קהילתי

והיערכות של הרשות לחירום. בשנים 2020-2018 טופלו בטיפול נפשי פר טני, קבוצתי או פסיכיאטרי 16,335 אנשים, והמוסד לביטוח לאומי מימן 83,662 טיפולים פרטניים, כשליש מהם בשדרות.

לקואליציה הישראלית לטראומה, שאחראית על הפעלת 11 מהמרכזים, אין נתונים על זמן ההמתנה הממוצע לאבחון ולטיפול בכל אחד מהמרכזים. הם השיבו לפניית מרכז המידע של הכנסת ואמרו כי זמן המתנה ממוצע לקבלה הוא 5-4 ימים, ושבוע עד לתחילת הטיפול.

חמישה מהמרכזים הוקמו ב 2008 בשדרות ובארבע מועצות אזוריות בסביבתה. ב 2015 הוקם מרכז חוסן בבאר שבע עבור החברה הבדואית. ב 2016 נפתחו ארבעה מרכזי חוסן ביהודה ושומרון, וב 2020 החל לפעול מרכז חוסן באשקלון.

כל אלו באחריות משרד הבריאות. והשנה - החלו לפעול שני מרכזי חוסן בצפון, שמופעלים על ידי אשכול רשויות מקומיות בגליל המזרחי וב גליל המערבי.

יו"ר השדולה לבריאות הנפש, ח"כ מיכל וולדיגר, שהזמינה את דו"ח מרכז המחקר של הכנסת, אמרה כי "במדינה כמו שלנו, שלצ ערנו מתמודדת עם איומים וסבבים ביטחוניים מסוגים שונים בתדירות רבה, יש צורך במענה זמין וקרוב, הן לרשויות המקומיות והן לתו שביהן, לבניית חוסן קהילתי, טי פול נפשי לנפגעי חרדה והיערכות למצבי חירום".

לדבריה של ח"כ וולדיגר, "לשם מטרות אלו הוקמו מרכזי החוסן. הם אמורים להיות מפוקחים וממומנים באופן שוטף וראוי על ידי המדינה, ולהתנהל תחת נהלים ברורים ומדדי הצלחה. הייתי מצפה שיהיו בידי המ דינה נתונים ברורים לבדיקת יעילו תם ועבודתם, כדוגמת מספר הפונים כל שנה, מספר הטיפולים הנפשיים שמקבל כל פונה ומספר הטיפולים המתבצעים בכלל במרכזים, בדיקת עומס העבודה בהם ונתונים לגבי זמני ההמתנה לקבלת טיפול".

ח"כ מיכל וולדיגר: "הייתי מצפה שיהיו בידי המדינה נתונים ברורים לבדיקת יעילות מרכזי החוסן ועבודתם"

"לקבוע נהלים ברורים"

היא הוסיפה כי "דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת מגלה כי אלו המ קבלים שירות במרכזים שבעי רצון, אך חסרים נתונים רבים כדי לקבוע את יעילותם ואת מוכנותם של המ רכזים לשעת חירום. על הממשלה לקבוע נהלים ומדדים ברורים, לערוך בקרות ולהעלותן על הכתב, וכמובן להכניס את מימון המרכזים לבסיס התקציב ולרכזם תחת משרד אחד".

ח"כ וולדיגר סיכמה כי "חוסנם האישי והלאומי של תושבי מדי נת ישראל צריך להיות בראש סדר העדיפויות, בוודאי של אלה החיים במקומות החשופים יותר לאיומים ביטחוניים ונמצאים במין שגרת חירום מתמשכת".

 ?? ?? ח"כ מיכל וולדיגר צילום: אורן בן חקון
ח"כ מיכל וולדיגר צילום: אורן בן חקון
 ?? ?? זירת נפילת רקטות קסאם בשדרות צילום: דודו גרינשפן
זירת נפילת רקטות קסאם בשדרות צילום: דודו גרינשפן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel