Israel Hayom

"התנהלות שטרן - סתימת פה לנפגעות"

שר המודיעין עורר סערה כשגילה בראיון כי כראש אכ"א בצה"ל גרס תלונות אנונימיות על הטרדה מינית √ יו"ר נעמת: "לבדוק מה בדיוק נגרס"

- דניאל רוט אבנרי בהכנת הידיעה השתתפה לילך שובל

ח"כ רגב: "נדרש אומץ אדיר להגיש תלונה על תקיפה או אונס. שטרן מודה שגרס תלונות אנונימיות על הטרדה מינית. לא בירר, לא התעניין, פשוט גרס אותן"

השר לענייני מודיעין, אלעזר שטרן, עורר אתמול סערה ציבורית בעקבות ראיון שהעניק לרדיו ,103FM שבו חשף כי בזמן ששימש ראש אכ"א בצה"ל שלח לגריסה מכתבים אנונימיים נגד קצי נים, לרבות כאלו שהכילו תלונות על הטרדות מיניות. לדברי השר בראיון, "המגרסה עבדה מהר מאוד".

במהלך הראיון התייחס השר להח לטתה של ועדת המינויים לאשר את מינויו של ר' לתפקיד ראש השב"כ, חרף המכתב האנונימי נגדו. "אנ שים שיש להם דברים להגיד על אחרים, צריכים לדבר גלויות", אמר השר בראיון, "אסור לתת יד לתרבות האנונימיות... בירכתי את ר' על המינוי אחרי החלטת הוועדה. עם ישראל יכול להיות מאוד שקט במינוי הזה".

עם זאת, בצה"ל בודקים בקפידה כל פנייה, גם אנונימית.

"בושה שזה המסר של השר"

ההתבטאות עוררה גל של תגובות נזעמות - במערכת הפוליטית ומ חוצה לה. "בושה וחרפה שזה המסר שבוחר להעביר שר בממשלה לציבור בישראל", אמרה יו"ר נעמת חגית

פאר, "יש להזכיר לכבוד השר שה חוק במדינת ישראל מחייב לבדוק תלונות בעניין הטרדה מינית - גם אנונימיות. כדאי לבדוק היטב מה בדיוק גרס השר שטרן בתפקידו כראש אכ"א".

ח"כ מירי רגב, שבעבר שטרן אמר לה במליאה "לא רוצה לספר איך התקדמת", הגיבה בחריפות לדבריו אתמול בפוסט שפרסמה בפייסבוק: "אלעזר שטרן, עכשיו כולם יוד עים איך התקדמת בצבא. שטרן מודה בראיון שגרס תלונות אנוני מיות על הטרדה מינית כשהיה ראש אכ"א. לא בירר, לא התעניין, לא שאל, פשוט גרס אותן. נדרש אומץ אדיר להגיש תלונה על הטרדה מי נית, תקיפה או חס וחלילה אונס". באותו פוסט יצאה רגב נגד "מקהלת הפמיניסטיו­ת", כלשונה, ממפלגות מרצ, העבודה, כחול לבן ויש עתיד, החברות בקואליציה, שלדבריה, "שו תקות כשאלעזר שטרן מודה שגרס תלונות על הטרדה מינית".

ח"כ מאי גולן מהליכוד צייצה בט וויטר: "המגרסה עבדה מהר מאוד. למי שלא מעודכן, הבוקר הבנו )מד בריו הברורים שלו( שזו היתה הדרך של שר המודיעין אלעזר שטרן לטפל בתלונות על הטרדות מיניות כשהיה ראש אכ"א. כבוד עצום לממשלת ההכלה והריפוי. מרב מיכאלי, תגובתך?".

באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית מסרו: "ככה בדיוק תוחזקה בצה"ל תרבות רעי לה של הטרדות מיניות וניצול מיני, גם שנים אחרי כניסת החוק לתוקף. גריסת התלונות נשמעת כמעט כמו מטאפורה לסתימת הפה של נפגעות ונפגעים. זאת התרבות שבגללה תה ליך ניקוי האורוות בצבא לוקח שנים, ולפנינו עוד דרך ארוכה".

שטרן: "בז למטרידים"

בראיון לחדשות ,12 אמר אמש השר שטרן: "בחיים לא גרסתי תלונה על הטרדה מינית". הוא הוסיף: "את המכתב נגד ראש השב"כ הייתי גורס כי הוא נבדק כבר לפני שנתיים".

שטרן, שצפוי להתראיין השבוע לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית, ביקש להבהיר את דבריו בעקבות הסערה. "השר שטרן, כאדם, כאב לבנות, כמפקד וכנבחר ציבור, בז עמוקות לכל מטריד מינית, וסבור שהחברה הישראלית ומערכת אכיפת החוק מחויבות באפס סובלנות בנושא מהותי זה", נכתב בהודעה שפורס מה מטעם השר, "בתפקידיו כמפ קד, כקצין חינוך ראשי וכראש אכ"א בצה"ל פעל שטרן בהתאם לרוח זו, קלה כחמורה. בראיון ביקש שטרן להביע עמדה המתנגדת לתרבות של מכתבים אנונימיים כמכשיר לסגירת חשבונות ולסיכול מינויים בכירים, כפי שאכן הביעה זאת הוועדה למינוי בכירים. תלונות על הטרדה מינית נבדקו תמיד לעומקן תחת פיקודו, ולא נאמר על ידיו בשום שלב שת לונות על הטרדה מינית נגרסו".

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? ח"כ רגב צילום: אורן בן חקון
ח"כ רגב צילום: אורן בן חקון
 ?? ?? השר שטרן צילום: אורן בן חקון
השר שטרן צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel