Israel Hayom

מדיניות איראן טובה ליחסי ישראל טורקיה טענות טהרן על "בסיס ישראלי באזרבייג'ן" מעידות על הפרנויה האיראנית

- אוע'ול טונה | פרשן טורקי בכיר הכותב הוא פרשן "אינדיפנדנט" טורקיה

המתיחות בדרום הקווקז לא שככה מאז מל חמת קרבאך השנייה ב ,2020 ובימים אלו השחקנית שמגבירה את המתיחות היא איראן.

לאחר הניצחון האזרבייג'ני טורקיה וישראל יכו לות היו לחזק את נוכחותן באזור, הודות לברית שלהן עם באקו. אפילו רוסיה, שתיווכה במסגרת הסכם הפסקת האש בין אזרבייג'ן לבין ארמניה, יכולה היתה לאתר את מקומה בסטטוס קוו החדש - כשהיא עסוקה בהפעלת כוח שמירת השלום בנגו רנו קרבאך. אך המגבלות של כוח זה אינן ברורות. לכן איראן, שנותרה מחוץ לאיזוני הכוח החדשים בדרום הקווקז, מתוסכלת. על אף קריאת ארדואן ביוני למסגרת בת שש חברות, ולמרות קריאת השלום של אלייב בגשר חודאאפארין אשתקד, בטהרן בחרו לגרום למתיחות עם שכנתם מצפון.

השיח האיראני הוא חמור. איראן תמכה בא רמניה מאז שנות ה 90 ומעבירה סחורות לי שות שנקראת "הרפובליקה של נגורנו קרבאך" דרך טריטוריה אזרבייג'נית - באופן בלתי חוקי. האזרבייג'נים הגיבו כראוי כשעצרו את הנהגים האיראנים עוד בטרם נכנסו לטריטוריה שלהם. אבל טהרן הגיבה בצורה כה חמורה, שלא נותר מקום לדמיון בנוגע לסיבות האמיתיות לכך.

בראש ובראשונה, איראן לא מקבלת את תו צאות פעולותיה: את תמיכתה בארמניה ואת הת כחשותה לסטטוס קוו החדש שמבודד אותה מה סוגיות האזוריות. שנית, איראן מתנגדת ליחסי ישראל וטורקיה עם אזרבייג'ן. האשמות טהרן בנוגע לבסיס ישראלי באזרבייג'ן ממחישות את רמת הפרנויה. לבסוף, יהיה מי שיחשוב כי רוסיה ניצלה את תגובת איראן לקידום הקמת המסגרת של שש מדינות האזור, במקביל להצעה הקודמת של טורקיה. בדרך זו מוסקבה יכולה ליצור )שוב( איזון כוחות, שאינו בהכרח לטובת באקו ואנקרה.

נקודה אחרונה היא עיתוי התגובה. במשך יותר מחודשיים אזרבייג'ן וטורקיה מנסות לבנות יצי בות, עם הצעת עלה של זית לארמניה. מעבר לכך, ההתפתחויות האחרונות ביחסי אזרבייג'ן ישראל מראות כי פתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל צפויה בקרוב מאוד. בעת שבה איראן אינה שמחה בטיב היחסים הללו, פעולותיה קיצרו את משך ההמתנה לחניכת השגרירות. רגע היסטורי לדרום הקווקז ולמזרח התיכון מעבר לפינה.

איראן עלולה להסתכן במלחמה

איראן עלולה להסתכן בפתיחת מלחמה עם אזרבייג'ן. בעת שבה טורקיה מנסה להפיק תו עלות ממשחק הכוח, אנחנו לא יכולים להגיד שמוסקבה תאפשר לטהרן מאבק צבאי באזור. על כן משחקי המלחמה האיראניים הם השתק פות של מה שרוסיה עשתה בסמוך לגבול אוק ראינה באפריל. עם זאת, לאיראן אין האמצעים והכוח שלרוסיה תמיד היו. עם עשרות מיליוני בני קבוצות אתניות טורקיות באיראן, טהרן לא יכולה להסתכן במלחמה נגד אזרבייג'ן וטורקיה.

מכאן מגיעה סוגיה נוספת. בזמן שאנקרה ובאקו דולקות אחר מטרות מדיניות חוץ דומות ומשות פות, אחד הפערים יוצאי הדופן הוא היחסים עם ישראל. אבל אם טהרן תמשיך לחרחר מתיחות עם אזרבייג'ן, אין זה בלתי סביר לחשוב כי מש רדי ההגנה הישראליים והטורקיים, ואף בכירים נוספים, יפעלו יחד. התקשורת, שכבר קיימת בין שתי המדינות, יכולה לתרום לתהליך הנורמלי זציה בין המדינות, בזכות איראן.

 ?? ?? טנקים איראניים בגבול עם אזרבייג'ן
טנקים איראניים בגבול עם אזרבייג'ן
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel