Israel Hayom

מהלך פוליטי מתוכנן: באירופה מתאחדים נגד מנהיגים מהימין

בהונגריה החל הסבב השני בבחירות לקואליציה להפלת שלטונו של המנהיג השמרן הוותיק אורבן √ הקנצלר האוסטרי קורץ התפטר בעקבות פרשת שוחד, שלטענתו "נתפרה" לאחר ששותפיו חברו לאופוזיציה כדי להפילו √ ובצ'כיה התאחדות מפלגות שמרניות גברה על ממשלת באביש √ פרשנות

- אלדד בק כתבנו באירופה

זה כבר אינו צירוף מקרים, אלא תסריט פוליטי מתוכנן היטב המיושם שוב ושוב במרכז אירופה: מפלגות בינוניות וקטנות, שנכשלו פעם אחר פעם להגיע לש לטון בהתמודדויו­ת מול מנהיגים חזקים מימין, משלבות ידיים ויוצ רות חיבורים פוליטיים - לפעמים לא טבעיים, כדי להדיח ראשי ממשלה פופולריים, לעיתים פופו ליסטיים או מואשמים בפופוליזם, המקדמים אג'נדה לאומית שאינה תואמת את מדיניותו הרשמית של האיחוד האירופי.

אם תרצו: מדובר בייצוא לאירופה של נוסחת "קואליציית הריפוי" הישראלית, שעדיין צריכה להוכיח שם את יעילותה.

מדובר במאבק בין מחנה פולי טי שמרני, הפועל למען אינטרסים של זהות לאומית דתית ברורה, לבין מחנה פוליטי בעל גישות מעורבות, שנואש משהות באופוזיציה ומוכן להקריב את עקרונותיו כדי לאפשר יישום המדיניות הגלובלית והמול טי תרבותית של האיחוד האירופי.

בהונגריה החל אתמול הסי בוב השני בפריימריז למועמדות לקואליציית "רק לא אורבן", לק ראת הבחירות הכלליות שייערכו בחודשים הקרובים ושלתוצאותי­הן תהיינה השלכות על עתיד האיחוד האירופי. ויקטור אורבן, מנהיג מפ לגת "פידס" הנוצרית דמוקרטית, שעזבה לאחרונה את סיעת המפ לגות השמרניות בפרלמנט האירו פי, מכהן כראש ממשלת הונגריה 15 שנים. כהונתו הראשונה היתה בין 1998 ל ,2002 וכהונתו הש נייה החלה ב 2010 ונמשכת עד היום. אורבן נחשב אחד המתנגדים הראשיים למדיניות פתיחת גבולות האיחוד האירופי בפני הגירה המו נית ממדינות האסלאם. הוא העביר בארצו סדרת רפורמות פוליטיות, משפטיות ותקשורתיות שאפשרו למפלגתו לבסס את אחיזתה, לצד רפורמות חברתיות שנועדו לחזק את "אופייה השמרני נוצרי" של הונגריה מפני השפעות פרוגרסיביו­ת בהש ראת האיחוד האירופי.

לחזק את דוברב

אורבן הוא גם אחד מידידיה הג דולים של ישראל באיחוד האירו פי, וממשלתו מנעה קבלת החלטות אנטי ישראליות במוסדות האיחוד. שלושה אמורים היו להתמודד על ראשות מחנה האופוזיציה המאוחד - שכולל שש מפלגות, מהשמאל ועד למפלגת "יוביק" הימנית קיצונית: קלרה דוברב, יהודייה, כלכלנית ומ שפטנית המכהנת כסגנית נשיא הפ רלמנט האירופי, ונשואה למי שהיה ר"מ הונגריה מטעם המפלגה הסו ציאליסטית, פרנץ ג'יורצ'אניי; ראש עיריית בודפשט, גרגיי קאראצ'וניי, המזוהה עם השמאל, שכבר הצליח לכבוש את הבירה מידי מפלגתו של אורבן באמצעות שיתוף הפעולה בין מפלגות האופוזיציה; ופטר מרקי זאי, פוליטיקאי שמרן מתון, ראש עיר קטנה בדרום הונגריה, שהת מודד על התפקיד כמועמד עצמאי. קאראצ'וניי הפופולרי, שזכה במקום השני בסיבוב הפריימריז הראשון, הודיע במפתיע ביום שישי על פרי שתו מהמירוץ ותמיכתו במרקי זאי, כדי להגביר את סיכויי האופוזיציה לנצח. לטענתו, כל קול שיילך לדו ברב, המועמדת המובילה המזוהה עם השמאל, יחזק את כוחו של אורבן. תוצאות הפריימריז צפויות עוד 10 ימים. הסקרים צופים מאבק צמוד בין אורבן ומפלגתו לבין קואליציית "רק לא אורבן".

למנוע כאוס

שלשום התפטר באופן זמני קנ צלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, בע קבות פתיחת החקירה המשטרתית נגדו ונגד כמה ממקורביו בפר שת "שוחד תמורת סיקור אוהד". התפטרותו באה רק לאחר שהת חוורה התגבשותה האפשרית של קואליציית "רק לא קורץ" בין שו תפיו הקואליציונ­יים, "הירוקים", לשלוש מפלגות האופוזיציה - בהן "מפלגת החופש", הימנית פופולי סטית. "הירוקים" הצטרפו בעל כו רחם לקואליציה בראשותו של קורץ השמרן לפני כשנתיים, לאחר שהפו ליטיקאי הצעיר - מראשי המתנג דים למדיניות ההגירה של קנצלרית גרמניה, וכן לאסלאם הקיצוני ולה תפשטותו באירופה - זכה בניצחון סוחף בבחירות הכלליות.

קורץ כבר כיהן בראש ממשלה שבה ישבה גם "מפלגת החופש", אך זו לא האריכה ימים. ממשלת קורץ הראשונה התפרקה בעקבות פרשת

קואליציית "ביחד", שבראשה עמד שר החינוך לשעבר, השיגה 27.8% מהקולות, לעומת 27.1% שקיבלה מפלגתו של באביש

שחיתות לכאורה שנתפרה למנהיג "מפלגת החופש" לשעבר, היינץ כריסטיאן שטראכה. כעת הודיעו "הירוקים" על כוונתם לפרוש מה ממשלה השנייה של קורץ, בעקבות פרשת השחיתות לכאורה, שקורץ טוען שנתפרה לו. קורץ, ידיד גדול של ישראל, פינה את מקומו באופן זמני כדי למנוע "כאוס", שיווצר עם הקמת ממשלה שבה יהיו חברות כל המפלגות האחרות, למעט מפלגתו.

בבחירות הכלליות שנערכו בסוף השבוע בצ'כיה, הצליחה התאגדות של שלוש מפלגות ליברליות ושמר ניות מתונות, פרו אירופיות, להשיג יתרון קל ביותר על פני מפלגתו של ראש הממשלה האנטי אירו פי, אנדריי באביש, מידידי יש ראל. קואליציית "ביחד", שבראשה עמד הפרופסור למדעי המדינה ושר החינוך לשעבר, פטר פיאלה, השי גה 27.8% מהקולות, לעומת 27.1% שקיבלה מפלגתו של באביש המי ליארדר, ששמו עורב באינספור שע רוריות של ניגודי אינטרסים והונאה לכאורה. קואליציה של מפלגות השמאל קיבלה ,15.6% והיא עשויה לחבורה עם קואליציית "ביחד" כדי למנוע את שיתופו של באביש בממשלה הבאה. המכשול היחיד העומד בפני קואליציית "רק לא באביש" הוא נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, שבידו שמורה הזכות להחליט על מי להטיל את הרכבת הממשלה.

זמאן קרוב יותר בדעותיו לבא ביש. לאחר פגישה שהתקיימה בין השניים אתמול, אושפז זמאן, בעל הבריאות הרופפת, במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים בפראג.

 ?? ?? המיליארדר באביש צילום: אי.פי.אי
המיליארדר באביש צילום: אי.פי.אי
 ?? ?? קורץ. נקשר בפרשת "שוחד תמורת סיקור אוהד"
קורץ. נקשר בפרשת "שוחד תמורת סיקור אוהד"
 ?? ?? אורבן. מתנגד הגירה ומידידי ישראל
אורבן. מתנגד הגירה ומידידי ישראל
 ?? ?? קלרה דוברב
קלרה דוברב
 ?? ?? הבחירות בצ'כיה בשבוע שעבר
הבחירות בצ'כיה בשבוע שעבר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel