Israel Hayom

"למועצת החלב היה אינטרס להוריד כמויות"

החגים אמנם הסתיימו, אך מצוקת החלב בישראל נמשכת √ מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר בביקורת על מועצת החלב: "אין שום בעיה לייצר חלב ולאחסנו, הם רצו לשמור על התקציב"

- היאלי יעקבי הנדלסמן

המחסור בחלב נמשך, גם אחרי חגי תשרי. במועצת החלב הודיעו לפני החגים כי במהלכם צפויים להיות פחות ימי עבודה, ולכן לא יצליחו לייצר מס פיק חלב, מה שיגרום למחסור. עם זאת, לאחר שחלף זמן רב מחג הסוכות, עדיין חל מחסור בחלב 1% שומן, ובחלק מהמקומות גם בחלב .3% יש לציין שייתכן שיהיה חוסר בחלב תנובה 3% בקרטון, אך כן יהיה בשקית.

לשלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, יש ביקורת רבה על המצב. לדבריו, "השוק הזה הוא מתוכנן וכולם ידעו מה יהיו ימי העבודה בחגים, ולמרות זאת לא תכננו שיהיה מספיק חלב. אין היום בעיה לייצר חלב ולאחסנו. חלב בקרטון מחזיק 30-22 ימים, אפשר היה לייצר לפני החגים ול שווקו במהלכם".

בן אליהו מוסיף ואומר כי "נכון שיש מחסור בחלב גולמי, מאחר שקבעו כמות קטנה לייצור החלב השנתי. מאחר שלמועצת החלב היה אינטרס להוריד את כמות החלב השנתית כדי לשמור על תקציב מועצת החלב, הם תירצו את זה במחסור בימי עבודה בחגים. היום, אף שהחגים כבר חלפו, יש עדיין מחסור. ברגע שיש עודף בחלב, מו עצת החלב לוקחת את החלב העו דף של תנובה וטרה ואומרת להם לייבש את זה ולהפוך את זה לאבקת חלב. ייבוש החלב שווה כלכלית פחות מחלב, ואת הדלתא הזו מו עצת החלב מממנת".

מנכ"ל מועצת החלב איציק שניידר הגיב לדבריו של בן אליהו, ואמר ל"ישראל היום" כי "המו פע הזה של חגים, שהיו כל כך הרבה חגים באמצע שבוע, קורה אחת לכמה שנים. המחלבות נער כו מבעוד מועד והכינו מלאים של מוצרים שאפשר לאחסן אותם. חלב בקרטון לא היה שם, כי לפי משרד הבריאות יש לו עד 21 ימי תוקף. את זה לא קובע שלמה בן אליהו. אנחנו וכל התעשייה עובדים לפי חוקי משרד הבריאות".

שלמה בן אליהו: "מאחר שלמועצת החלב היה אינטרס להוריד את כמות החלב כדי לשמור על התקציב שלהם, הם תירצו את זה במספר ימי עבודה וחגים"

גורם בענף החלב אמר ל"ישראל היום": "באמת חזרו לייצר כרגיל ומסביב לשעון, ואפילו מעבר לכך, אבל לוקח זמן לענף לצמצם את החוסרים שהצטברו גם כי הביקו שים גדלו במקביל, בין היתר בגלל השיח על מחסור, שהתחיל בין יום כיפור לסוכות".

מחברת תנובה נמסר: "עם צאת החגים, אנו ממשיכים לייצר רק מוצרים מפוקחים, כפי שעשינו בחודשיים האחרונים. הייצור בש בוע האחרון הוא אף מעבר לביקוש הרגיל לתקופה זו".

ליאור שמחה, מנכ"ל יצרני החלב בישראל )אחראי על מקטע הרפ תות(: "הרפתות עבדו בחגים 24 שעות ביממה, והיה עודף של עש רות מיליונים בחלב הגולמי. בזכות השוק המתוכנן הצלחנו להתגבר על העודפים, בעזרת ייבוש ושפיכת חלב שעולה כסף רב".

 ?? ?? מחסור בחלב ברשתות צילום: אייל מרגולין, ג'יני
מחסור בחלב ברשתות צילום: אייל מרגולין, ג'יני
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel