Israel Hayom

התקציב של כולנו

אתר ייעודי חדש מכנס בתוכו את כל מה שלא ידעתם וכדאי מאוד שתדעו על אחד העניינים החשובים והמורכבים שבאחריות הכנסת – תקציב המדינה

-

בזמן שהדיונים על תקציב המ דינה נמשכים בקצב מסחרר בוועדות הכנסת לקראת הע ברתו המסתמנת בחודש הבא, יוזמה חדשה מושקת היום בצורת אתר ייעודי בנושא התקציב. מדובר בפיתוח שמ נגיש את תקציבי המדינה משנותיה הראשונות ומסביר בשפה פשוטה וקלה את הנתונים על פני שקפים קצרים.

האתר, שנבנה בחודשים האחרו נים בשיתוף פעולה מקצועי עם יחי דות נוספות בכנסת, ובראשן המחל קה לפיקוח תקציבי שבמרכז המחקר והמידע של הכנסת, מבקש להנגיש לציבור הרחב את תקציב המדינה ואת תפקידה של הכנסת בהליך אישור התקציב לקראת הדיונים המרתוניים המתקיימים בימים אלה. האתר כולל בשלב זה "תעודות זהות" של תקצי ביה הראשונים של המדינה, קישורים למסמכים רלוונטיים ולקובצי נתו נים של תקציב משרד האוצר, תמונות היסטוריות ופרטים מפתיעים משנות תקציב המדינה לדורותיו.

בשל גודלו ומורכבותו של התקציב ובשל החשיבות שבאישורו בכנסת, הכין צוות האתר אזור תוכן ייעודי קל ופשוט המוקדש כולו לתקציב המדי נה, ושבו ניתן ללמוד, למשל, כיצד מגבשים תקציב, מהו מבנה התקציב ומה קורה לאחר אישורו. אפשר להכיר באמצעותו את התקציב מנקודת מבט היסטורית ולחקור ולגלות אם חלוקת העוגה התקציבית של המדינה הצעירה על פי תחומי פעילות וסדרי עדיפויות שונה מהחלוקה בתקציבי המדינה הנו כחיים או דווקא דומה לה.

מס מסע בזמן

כך, למשל, עולה מהשקפים שה גיעו מבעוד מועד ל"ישראל היום" כי בשנת 1952 נוספו לאוצר המדינה 11 מיליון לירות מהכנסות שמקורן במס מותרות. עד להגשת תקציב זה הוגשו רק תקציבים זמניים, לתקופה של חו דשיים, נוסף על תקציב זהה המקיף את המשרדים והשירותים בלבד. עוד עולה כי בתקציב 1950-1949 היה תקציב ביטחון שנשמר באופן סודי.

לפני 70 שנה הגדילה המדינה את הכנסותיה בכמעט 50 מיליון לירות לעומת ההכנסות בשנה הקודמת. בין השאר, כאמור, בשל מס המותרות שהיה אחד ממקורות התקציב העיקריים. 85 אחוזים ממס המותרות הגיעו מחמישה סעיפים: תכשיטים וקישוטים, כלי רכב, יינות יקרים, מכשירי חשמל, רהיטים ולבוש שאינו מתוצרת "לכל" או מתו צרת מקומית.

כמו כן, מיליון לירות מתקציב משרד החינוך הוקצו למוסדות ההשכלה הג בוהה - לאוניברסיט­ה, לטכניון ולמכון ויצמן. נוסף על כך, הוקצה תקציב לה שתתפות הממשלה ב 50 אחוזים משכר המורים, יחד עם הרשויות המקומיות.

תקציב משקף מדיניות

"ספר התקציב, המונח על שולחן חברי הכנסת ומובא לאישורם במסג רת הצעת חוק התקציב, הוא אחד המס מכים החשובים ביותר הנדונים ברשות המחוקקת", מסרה רחל מלול, מנהלת אתר האינטרנט, ל"ישראל היום". "למ עשה, הוא משקף את מדיניות הממשלה. בשלב הבא אנו מתכננים להעמיק את שיתוף הפעולה ליחידות נוספות בכ נסת העוסקות בתקציב, להרחיב את המידע ההיסטורי באתר ולפתח עוד את חוויית המשתמש".

מנכ"ל הכנסת גיל סגל אמר ל"ישראל היום" כי "מדובר במהלך משמעותי שתכליתו להשביח את השיח החברתי והדמוקרטי. בעקבות יוזמה זו, תקציב המדינה, שמשפיע על כול נו, יוכל, אולי בפעם הראשונה, להיות מובן לכל ויאפשר לכל המעוניין לה בין ולחקור את התקציבים, המשקפים למעשה את מדיניות ממשלות ישראל לדורותיהן. כל מי שרוצה לגשת לנ תוני התקציב ולהבין בפעם הראשונה את האותיות הקטנות ולדעת כמה כסף הקציבה הממשלה לחינוך, מה הושקע בביטחון וכמה הוסיפו לבריאות - יותר ממוזמן להיות שותף לחוויה".

 ?? ?? מס מותרות היה אחד ממקורות ההכנסה העיקריים. ישיבה בוועדת הכספים הראשונה צילום: צילום שירותי המודיעין
מס מותרות היה אחד ממקורות ההכנסה העיקריים. ישיבה בוועדת הכספים הראשונה צילום: צילום שירותי המודיעין
 ?? ?? מנכ"ל הכנסת גיל סגל
מנכ"ל הכנסת גיל סגל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel