Israel Hayom

פרשת קצב, המחזה

אלי חומסקי היא מעצבת תלבושות לתיאטרון, שכתבה מחזה בהשראת פרשת הנשיא קצב • בהצגה "גאולה", שתעלה מחר על הבמה, אשתו של הנאשם באונס דווקא לא עומדת לצידו

- מאיה כהן

עשר שנים חלפו מאז הגיעה לסיומה פרשת הנשיא משה קצב, שבמסגרתה נשיא מדינת ישראל לשעבר נכנס לכלא לאחר שהורשע באונס ובה טרדה מינית, וכעת מגיעה לתיאטרון הצגה בהשראת הפרשה.

"גאולה", כך נקראת ההצגה החדשה של תיאטרון תא )תיאטרון פרטי של אלחנן שפירא, שגם מביים את ההצגה(, שאותה כתבה מעצבת האופנה אלי חומסקי .(44)

הדרמה הפסיכולוגי­ת מתמקדת באישה שבעלה שב אליה מהכלא לאחר שהואשם באונס ובהטרדה מינית, ועוסקת בשאלה כיצד אישה יכולה לעמוד לצד בעלה לאחר שהוכחה אשמתו, אם זה באופן שבו מתנהלים חייהם ואם זה באופן שבו מגיבה על כך המשפחה. "גאולה" תעלה מחר בתיאטרון הבית, ומשחקים בה אריה צ'רנר, יפה תוסיה כהן, דיוויד לוינסקי, אביב זמר ומעין גושן.

"יש לי רשימה של נושאים שמפריעים לי בחיים, וזה ממוקם מאוד גבוה", צוחקת חומסקי, "העובדה שגילה תמכה במשה קצב מאוד הפריעה לי. היא התעלמה לחלוטין מסולידריות עם המין הנשי, וכדמות ציבורית אף פעם לא עשתה שום דבר שהראה שהיא יוצאת נגד זה. עניין אותי להסתכל על הדברים במציאות חלופית, שבה גילה קצב לא היתה מתנהגת ככה. מה היה קורה אז?" איך הגעת דווקא לרעיון הזה? "כשהתפוצצה הפרשה מאוד התעניינתי בה. בעיניי יש הרבה ערך לשאלה מה היה קורה לו מישהו היה נוהג אחרת באותה סיטואציה. אף פעם לא חוויתי משהו כזה, אבל אני חושבת שחלק מהפגיעות היו נמנעות אם היא היתה מתעוררת. היא יכלה להיות שם בשבילן. מעבר לדבר המוסרי, יש לה אחריות פלילית".

זה המחזה הראשון של חומסקי, שגם מעצבת תלבושות לתיאטרון, שקיבל את תמיכת משרד התרבות ועולה לבמה, אבל היא מקווה שזו רק הסנונית הראשונה. "זו מבחינתי ההתחלה", היא אומרת, "יש לי עוד דברים בקנה, ואני מקווה שהם גם יצליחו". שמעת משהו מסביבתו של קצב? "לא, ואני מפחדת מאוד שיפגעו בי ברמה האישית. אני באמת אומרת שם את מה שאני חושבת. זו זווית שאף אחד לא כתב עליה. אף אחד לא אמר שהיא לא בסדר, ולא הבנתי איך התקשורת נתנה לזה לחמוק. בהצגה הזאת לראשונה היא המרכז, וקצב דמות משנית. קראתי לה במחזה 'גאולה', כי נתתי לה מציאות חלופית שבה היא יוצאת בסדר כלפי הקארמה של עצמה".

 ?? ?? מתוך ההצגה "גאולה" צילום: אלחנן שפירא המחזאית אלי חומסקי צילום: מוטי חורב
מתוך ההצגה "גאולה" צילום: אלחנן שפירא המחזאית אלי חומסקי צילום: מוטי חורב

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel