Israel Hayom

תקציב האבנים הקטנות

- אבי דבוש

יש שתי דרכים למלא חבית: הראשונה היא למלא הכל בחול, והשנייה היא למלא באבנים גדולות ואז להוסיף אבנים קטנות יותר, חול ומים. הדרך הראשונה קצרה יותר, אבל החול לא משאיר מקום לשום דבר אחר. הדרך השנייה היא הארוכה קצרה, ואם נמשיל אותה לבניית תקציב מדינה, היא גם הנכונה: כדי שיהיה מקום לנו שאים, לאתגרים ולשאיפות הגדולות שלנו בחיים, אנחנו צריכים להתחיל שם. אלא שבישראל תקציבי המדינה מנוהלים לרוב על "טייס אוטומטי" ומשעבדים צרכים למגמות דמוגרפיות ולמסגרות תקציביות נוקשות.

אחד האתגרים האדירים של מדינת ישראל, שזו כה להתעלמות אוצרית קבועה, הוא התקצוב האזרחי החסר. בנק ישראל מתריע במשך שנים על פער של כ 110 מיליארד שקלים בשנה להשקעות אזרחיות בין ישראל לממוצע ה .OECD כלומר: כדי להיות ממוצעים במועדון המדינות המפותחות בכל הנו גע להשקעות בחינוך, בבריאות, בתחבורה, בסביבה, ברווחה ועוד, אנחנו זקוקים לגידול דרמטי בהשקעות הייעודיות של תקציב המדינה.

איך זה קשור לחיינו? הפער האדיר הזה מביא לתו רי ענק לרופאים מקצועיים בפריפריות; תורם לפ קקים האדירים ולחולשת התחבורה הציבורית; מביא את המטפלות להתחנן לשכר מעל לשכר מינימום; מביא יותר מ 20% מאזרחי ישראל לחיים מתחת לקו העוני; יוצר מחסור במעני אכיפה ושיקום מול ארגוני פשי עה חסרי מעצורים; קשישים רעבים; בעלי מוגבלויות שלא יכולים לאפשר לעצמם תרופות; גידול דרמטי בחובות משקי הבית; הצטמקות הפנסיות; צורך ב 150 משכורות חודשיות כדי לקנות דירה. להתמודדות עם האתגרים הללו יש צורך במנהיגות חזונית שלא בורחת מ"האבנים הגדולות".

בחודש הקרוב הכנסת צריכה לתת מענה מעמיק לבעיות הרוחשות בחברה הישראלית. להוסיף תקציבים למערכות אזרחיות גוועות. למנוע מרשת הרווחה הרופפת להיפרם כליל

תקציב המדינה, שצפוי להיות מאושר בחודש הקרוב בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, בוחר בדרך הקצרה ארוכה. אולי מחוסר ברירה. הוא ממלא את החבית באב נים קטנות ושאר כיבוי שריפות, ומוותר על התמודדות עם האתגרים הגדולים ביותר. זה מובן בתקציב שעצם קיומו הוא ההישג הגדול ביותר שלו, לאחר שיא היסטורי שלילי של שנתיים ללא תקציב מאושר.

התקציב נותן מענה ראשוני בלבד לחלק מהבעיות האמיתיות של ישראל. תקצוב חלקי לביטחון תזונתי, לראשונה בבסיס התקציב? כן. תוכנית מקיפה לצמצום העוני, לאחר משבר הקורונה שנתן מכה לחלשים? לא. השקעות בחשמול הרכבת ואגרות גודש? כן. תוכנית מקיפה ומסובסדת למהפכה בתחבורה הציבורית היש ראלית והפחתת שימוש ברכב פרטי? לא. פיילוטים להתחדשות עירונית בפריפריות? כן. הרחבת הקרן לה תחדשות עירונית והשקעת מיליארדים בפריפריות המוחלשות באמת? לא.

התקציב הוא אילוץ פוליטי והישג בעצם קיומו. הכרחי, אבל ממש לא מספק. בחודש הקרוב הכנסת בכלל וקואליציית השינוי בפרט צריכות לתת ביטוי לאבנים הגדולות, למענה מעמיק יותר לבעיות הרו חשות בחברה הישראלית. להוסיף תקציבים אזרחיים למערכות אזרחיות גוועות. למנוע מרשת הרווחה הרו פפת להיפרם כליל. רק זה יוכל לתת תקווה שבתק ציב שיבוא עלינו לטובה, תקציב ,2023 נוכל לראות בשורות אמיתיות.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel