Israel Hayom

על הכוונת: מלחמות הסייבר

- חנן גרינווד

רונן בר, ראש השב"כ החדש שצפוי להיכנס השבוע לתפקידו, פרסם באפריל האחרון מאמר נרחב באתר המרכז למורשת מודיעין - שבו, ניתן להניח בדיעבד, התווה את הדרך שבה ינהיג את שירות הביטחון הכללי בשנים הבאות. תחת הכותרת "מנהיגות תחת אש השילוביות" ציין בר כי לאור התפתחות בתחום הביון, אין מנוס משילוב בין הגופים השונים ומטשטוש הגבולות המסורתיים שהיו קיימים ביניהם.

"כניסת ממד הסייבר, והשינויים בעולם המדי נתי, הופכים למעשה את הגבולות הבין ארגוניים המסורתיים והתהליכים ההיררכיים הפיקודיים, הכל כך יעילים בשדה הקרב או במבצע, לגו רמים מעכבים במערכות משולבות, בהשפעה על תכליות יריבים ובבניין כוח יעיל", ציין בר במאמרו. לדבריו, "בעידן ספקטרום והסייבר, גם סוגיה ברורה לכאורה, כמו ריבונות מדינ תית, אינה יכולה להצטמצם לשאלת הגבולות הגיאוגרפיי­ם".

בנוגע לריגול - הוא השתנה דרמטית בשיטות הפעולה, ביעדים ובגרימת הנזק הפוטנציאלי, הבהיר. "לא רק מאמצים ליצירת נגישות למי דע מסווג, אלא גם ניסיונות השפעה על ציבו רים ואישים, יצירת 'אמת' וחיזוקה ושיבוש מידע ותהליכים באופן שעלול לערער משטרים ושיטות ממשל. השימוש ההולך וגובר בסייבר כתשתית במלחמה המודרנית הפתוחה לבודדים, לארגונים ולמדינות, מקשה עוד יותר יצירת גבולות אח ריות או התמחות, הן בתוך ארגוני הביטחון וודאי שביניהם, וגם הוא מחייב התארגנות אחרת".

בר התריע כי ארגונים ממשלתיים ביטחוניים עלולים להיות חשופים לקושי ביצירת מענה מהיר מול קצב השינויים המואץ, זאת מכיוון שאנשיהם "עלולים למשוך ליצירת פתרונות היררכיים ומסורבלים שאינם עומדים בהלימה לקצב ההשתנות בצד היריב". לעומת זאת, גופים אחרים מסוגלים לפעול בצורה מהירה ויעילה יותר, דבר שמעלה את הצורך בשילוביות בין הגופים השונים - שב"כ, מוסד, צה"ל, משטרת ישראל ומטה הסייבר הלאומי - על מנת לספק פתרון יעיל למצב החדש.

לשם כך, ציין בר, יש צורך בכמה פעולות בין ארגוניות, ובהן תיאום בין הגופים שיאפשרו כניסה ל"גוף עמית" לצורך מימוש משימות. הוא קרא למעבר של גורמים בין הארגונים בהליך של הצרחת כוח אדם, מכיוון שלתפיסתו: "מספרים קטנים של הצרחות מייצרים הבדל גדול".

לדבריו, אמנם יש מקום לשמור על דנ"א שונה בין ארגון לארגון, אך לצד זאת יש צורך להתפתח ולדעת כיצד לשתף פעולה, על ידי החלפה של כוח אדם איכותי בין הארגונים - מה שיאפשר לארגון הקולט יכולת וידע, וכן ניסיון וקשרים. רעיון זה, אפשר רק להניח, יזכה לתמיכה גם במו סד למשל, שכן גם בר וגם דוד ברנע, ראש המו סד החדש, שניהם התגייסו באותה השנה לסיירת מטכ"ל ויודעים היטב כיצד לשתף פעולה.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel