Israel Hayom

ארוכה הדרך אל התו

-

אחרונה מגיעות למערכת "ישראל היום" שאלות רבות בנוגע לזכאות לתו חניה ולמילוי המסמכים השונים, ולכן החלטנו לעשות סדר בנושא: מי זכאי, מה מקנה התו ואיך מתנהלים עם הקשיים הביורוקרטי­ים בדרך לקבלתו?

אלו הזכאים לתו חניה לרכב: אנשים הזקוקים לכיסא גלגלים, אנשים הסובלים מנכות ברגליים ואלה שמשרד הרישוי אישר את זכאותם בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו להם בוועדת ניידות במשרד הבריאות. ההטבות שמקנה תו החניה כו ללות חניה במקומות המוסדרים לנכים, חניה ללא תשלום באזורי כחול לבן )אם הזכאות תקפה ברשות המקומית(, הנחה בחניונים שונים ברחבי הארץ כשקיים הסדר, פטור חלקי מתשלום אגרת רישוי על רכב שבבעלות הנכה, וכניסה למקומות שונים בחינם או בהנחה. ההטבות ניתנות למימוש רק כאשר הנכה נוכח ברכב.

לקבלת התו נדרשים הזכאים להיכנס לאתר משרד התחבורה ולבחור בפעולה המבוקשת, הנעשית בצורה מקוונת. יש למלא את פרטי ההתקשרות, לצרף את המסמכים הרפואיים הנדרשים ומספרי הרכב שעבורם נדרש התו ולמלא הצהרה. נוסף על כך, יש לצרף צילום של תעודת הזהות, רישיונות הרכב ואישור משרד הבריאות או העתק מפרוטוקול ועדה רפואית לנכים בשיעור של 60% ומעלה, או צילום של מסמכים רפואיים המעידים על מוגבלות או על יכולת התנועה. התו נשלח בדואר לכתובתו של האדם אשר אושרה לו הבקשה. הוא אינו מתחדש באופן אוטומטי, וניתן להגיש בקשה לחידושו החל משלושה חודשים לפני שיפוג התוקף. יש לציין כי לא תמיד הבקשה לתו מאושרת, ולכן אם היא נדחית - יש אפשרות להגיש ערעור בתוך 90 יום ממועד הדחייה.

לעיתים קיימות תקלות גם לאחר אישור הבקשה, ורוב התלונות עוסקות בביורוקרטי­ה, בקבלת אגרת רכב מלאה במקום מופחתת ועוד. ״לצערי, על מנת להוציא תו נכה, נתקלים הנזקקים לתו לעבור פעמים רבות ויה דולורוזה של ביורוקרטיה״, משתפת עו״ד חיה מנע, המתמחה במשפט מנהלי, ״על פי נתונים שונים, רק כמחצית מהבקשות לתו נענות. פעמים רבות הנכים אינם מצליחים להוכיח לוועדה את הקושי בניידות שממנו הם סובלים, והוועדה דוחה את בקשתם. כמו כן, קיימת בעיה שיטתית בהנפקת תו נכה לחולי סרטן שיש להם 100 אחוז נכות בתקופת הטיפולים, והם חלשים ומתקשים ללכת, ולצערי עד שהבקשה לקבלת תו מטופלת, הם נאלצים ללכת מרחקים לטיפולים בבתי חולים. נציין גם את הצורך המיותר לחדש בכל מספר שנים את תו הנכה גם לנכים שברור לכל שמצב התניידותם בלתי הפיך )למעט מי שקיבל תו לצמיתות החל משנת ."(2019

תגובת משרד התחבורה: "תגי חניה לנכה מונפקים כיום על ידי כמה משרדי ממשלה; משרד התחבורה, המוסד לביטוח לאומי ומשרדי הביטחון, הבריאות והר ווחה. במטרה לוודא שחניות הנכים ישמשו מוגבלי ניידות בלבד, הבקשות נבחנות על ידי רופאים מוסמכים, בהתאם למסמכים הרפואיים המוגשים בבקשה. תוקף התו )שנה, שנתיים, שלוש שנים או לצמיתות( נקבע בהתאם לחומרת המוגבלות ולהיתכנות שיפור במצב. משרד התחבורה מאפשר להגיש את הבקשות, לרבות כל הפעולות הנלוות אליהן, במגוון רחב של ערוצים, ובכלל זה באופן מקוון, תוך קיצור לוחות הזמנים לטיפול בבקשות לימים ספורים, וביטול הצורך להגיע למשרדי הרישוי. בשנים האחרונות יזם משרד התחבורה שורת צעדים להקלת התהליך. בין היתר, בוטלה הדפסת מספר הרכב על גבי תג החניה לנכים והונגש לציבור מאגר כלי הרכב הזכאים לתג חניה לנכה, אפשרות החלפת רכבים בתג בצורה מקוונת ועוד. מהלכים אלה ביטלו את הצורך בקבלת תג חניה חדש עם החלפת הרכב וקיצרו משמעותית את זמן ההמתנה לתג. במקביל, משרד התחבורה מקדם תחבורה בת קיימא, ומשקיע בשנים הקרובות מאות מיליוני שקלים להנג שת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות ולשיפור השירות לכלל הציבור".

 ?? מי זכאי לחנות בחניית נכים? צילום: יהושע יוסף ??
מי זכאי לחנות בחניית נכים? צילום: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel