Israel Hayom

למרות הלחץ: ברע"מ סבורים שהישרדות הממשלה חשובה

- ג'לאל בנא

ימים קשים מאוד עוברים על הנהגת רע"מ, במיוחד על היו"ר מנסור עבאס - האיש המושמץ ביותר הן בחברה היהודית והן בערבית - בעקבות ההתפתחויות האחרונות. אולם הלחץ גבר וכבר מופעל מכמה כיוונים עקב החלטת מועצת השורא על הקפאת החברות בקואליציה.

הביקורת הציבורית על ההחלטה לא לעזוב את הקואליציה, המשך העי מותים בירושלים בתקופת חודש רמדאן והפעילות הציבורית והתקשורתית של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת נגד הממשלה והקואליציה, גורמים לאי נחת בקרב אנשי רע"מ, שמצטיירים כ"בוגדים" בקרב רבים מהציבור הערבי. הדבר גורם לוויכוחים קשים ולהתבטאויו­ת הדדיות קשות בין תו מכי המשותפת לתומכי רע"מ, ועלול לגרום לקרע קשה בחברה הערבית.

אנשי רע"מ חלוקים בינם לבין עצמם. עבאס וח"כ אימאן ח'טיב בחזית אחת אל מול חברי הכנסת ווליד טאהא ומאזן גנאים, שמנסים לשכנע את עבאס להציב אולטימטום לראשי הקואליציה, ואם לא - תודיע רע"מ על פרישה ובכך תיפול הממשלה ות פוזר הכנסת, ובכך יוצג הדבר כניצחון של רע"מ שהפילה את הממשלה שלא מילאה אחר דרישותיהם.

דווקא את מי שח"כ עמיחי שי קלי שנא בכל רמ"ח איבריו, ראה בהם "שונאי ישראל" ובעקבות כני סתם לקואליציה הפך למתנגד הג דול לאיש שהביא אותו לפוליטיקה - ראש הממשלה נפתלי בנט - הם עלולים להצילו בדיון בוועדת הכנסת לקראת הכרזתו כח"כ פורש. זו בדיוק הפוליטיקה שהיא אמנות האפשר.

אנשי רע"מ מנהלים מאבקים בכמה וכמה חזיתות: אל מול הקואליציה הם מנסים להציג מצב של איום בהפלת הממשלה, אולם לא ימהרו לממשו, ואם הם יחליטו לממשו ילכו עד הסוף - וכפי שאמר לי גורם ברע"מ "עלי ועל אויביי".

חלק משיקולי רע"מ למשוך זמן הם הסקרים הפנימיים שהם עורכים כדי לקבל גיבוי ותמונת מצב, אם יהיו הגורם שיפיל את הקואליציה ויפזר את הכנסת. עם זאת, הם אינם מעוניינים בבחירות בשלב הזה, בעיקר בשל אי השגת הישגים משמעותיים לחברה הערבית. נוסף על כך, בבחירות הבאות )ללא קשר למועד קיומן( הם יאבדו את גנאים - גם בשל מחלוקת עם עבאס, וגם בשל כוונתו להתמודד שוב על ראשות עיריית סכנין. מה שאומר שרע"מ עתידה לאבד חלק מהתמיכה שלה, בעיקר באזור הגליל ובעיר סכנין במיוחד, ותימצא בסכנת אחוז החסימה.

אם יוכח שכניסת ערבים לקואליציה היא כישלון - ספק אם הניסיון הזה יחזור על עצמו, וספק עוד יותר אם תתאפשר הקמת ממשלה חדשה במצב הלעומתי שבו נמצאת הכנסת.

כך תורחק אפשרות שילוב הערבים בפוליטיקה, וכאן טמונה סכנה הרבה יותר גדולה מהימצאות ערבים בקואליציה.

אם יוכח שכניסת ערבים לקואליציה היא כישלון - ספק אם הניסיון יחזור על עצמו, וספק עוד יותר אם תתאפשר הקמת ממשלה במצב הלעומתי הנוכחי. כך תורחק אפשרות שילוב הערבים בפוליטיקה

 ?? ?? חברי רע"מ. סיעה במחלוקת צילום ארכיון: אורן בן חקון
חברי רע"מ. סיעה במחלוקת צילום ארכיון: אורן בן חקון
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel