Israel Hayom

הצגה בפורמט חצי משפטי: כך יתנהל הדיון בכנסת

- מתי טוכפלד

מה יתרחש היום בוועדת הכנסת? ועדת הכנסת תתכנס היום בשעה 10:00 כדי לדון בבקשת ראש הממשלה ויו"ר ימינה נפתלי בנט להכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה. על פי החוק, לא די בכך שיו"ר הסיעה או הסיעה כולה מחליטים על כך, אלא יש צורך באישור ועדת הכנסת. לאחר הדיון תתקיים הצבעה, שאחריה ייקבע אם שיקלי יפסיק מעתה ואילך להיות חלק מסיעת ימינה.

מה עומדים לטעון הצדדים בדיון? יו"ר ימינה יטען, באמצעות נציגו השר מתן כהנא, כי מאז הושבעה הממשלה פועל שיקלי נגדה, וכי הוא אינו כפוף להחלטותיה

ולהחלטות הנהלת הקואליציה ופועל באופן עצמאי לגמרי. בדיון צפויה סיעת ימינה להציג ראיות לכך ששיקלי הצביע נגד עמדות המפלגה והממשלה. מנגד, יטען שיקלי כי עד כה היה הוא חבר הכנסת היחיד מימינה שנותר נאמן להתחייבות מפלגתו ויו"ר מפלגתו לפני הבחירות, וכי מי שנטשו את הדרך ואת הבטחות המפלגה הם יתר חברי סיעת ימינה, ולא הוא. בדיון יציג שיקלי שורה ארוכה של הפרת הבטחות מצד בנט בעצם הקמת הממשלה הנשענת על חברי רע"מ והשמאל הקיצוני.

אז ועדת הכנסת היא למעשה טריבונל שיפוטי? לכאורה כן, אולם למעשה לא. הדיון יתנהל כדיון סמי משפטי, כלומר הצדדים יבואו עם עורכי דין ויטענו טענות ענייניות כל אחד מכיוונו. יו"ר הוועדה שינהל את הדיון ינסה לאפשר לצדדים להציג את טיעוניהם במלואם ולהציג מצג של דיון הוגן. לצד זאת, בסופו של דבר, ההחלטה בוועדה תתקבל אך ורק על פי שיקולים פוליטיים. חברי הקואליציה הנאמנים לממשלה יצביעו בעד הדחתו של שיקלי, ואילו חברי האופוזיציה יצביעו נגד.

אם התוצאה ידועה מראש למה צריך דיון, עורכי דין וטיעונים? זאת הצגה? התשובה היא כן. עם זאת, להצגה זו יש תכלית: אם לא יתנהל דיון הנחזה כהוגן, חשופה הוועדה לעתירה לבג"ץ מצד הצד שיפסיד. לכן הדיונים הללו לרוב מתקיימים ברצינות ועל פי סדרי הדין המקובלים. כך יתקשה המפסיד לטעון שנפל פגם מהותי בסדרי הדיון, המאלץ התערבות של בית המשפט העליון.

מהי בעצם המשמעות של פרישה מסיעה? המשמעות היא כי ח"כ שיקלי יהיה מעתה ח"כ עצמאי בכנסת. הוא יוכל לבחור שם לסיעתו, ואף לקבל מימון מפלגות ככל סיעה. ימינה, לעומת זאת, תרד משבעה מנדטים לשישה בלבד. אלא שמרגע קבלת ההחלטה בוועדה יושתו על שיקלי גם סנקציות, שהעיקרית שבהן היא מניעת חבירתו למפלגה הקיימת בכנסת הנוכחית בבחירות הבאות.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel