Israel Hayom

התרופה למחסור ברופאים בפריפריה: השקעה של 39 מ' שקלים בסטודנטים מהנגב ומהגליל

מחקר של המשרד לפיתוח הנגב והגליל מצא: רופאים שמתמחים באזור מגוריהם, מעדיפים להישאר לעבוד בו ● תוכנית "אילנות" תגייס 60 צוערים בשנה, שיזכו למענקים בסך 600 אלף שקלים

- עידן אבני

יוזמה חדשה של המשרד לפי תוח הנגב והגליל: 39 מיליון שקלים יושקעו בחמש השנים הקרו בות ב"אילנות" - תוכנית לקידום צעירים מהפריפריה בלימודי רפואה, כדי לפתור את בעיית המחסור ברו פאים בפריפריה.

המחסור הגדול באנשי רפואה בנגב ובגליל, בהשוואה למרכז הארץ, קיים זמן רב למרות הקמת הפקולטה לרפואה בצפת, וכן מתן מענקים בעבר לרופאים מהמרכז כדי שיעברו לפריפריה.

מחקר חדש שהזמין המשרד לפיתוח הנגב והגליל מצא כי רופאים שמתמ חים באזור מגוריהם, מעדיפים להישאר לעבוד בו. כך, 80% מהמתמחים בבתי החולים בצפון הם תושבי האזור. גם דו"ח של משרד הבריאות העלה כי רק כ 22% מהסטודנטים לרפואה הם תושבי הצפון והדרום. וכך גם בדרום: שני שלישים מהסטודנטים באוניברסיט­ת בן גוריון אינם תושבי הנגב, ורק 12% מהם מת עתדים להתמחות ולעבוד בנגב. זאת, בשעה שמבין תושבי הנגב שלומדים רפואה 69% מעוניינים להישאר להת מחות באזור. אלא שרבים מאלה הם בו גרי בתי ספר לרפואה בחו"ל ולא בארץ. מנגד רפורמת "יציב", שלא תאפשר קבלת רישיון למי שלמד במוסד שאינו מוכר בחו"ל, תביא לירידה של כ 500 מקבלי רישיונות רפואה בכל שנה - מה שיפגע קשות בפריפריה, שבה שיעור המתמחים בוגרי חו"ל גבוה משמעו תית בהשוואה לעמיתיהם במרכז הארץ.

הפתרון לסוגיה, כך מקווים במשרד, נמצא בתוכנית "אילנות", שתממן את הכשרת הרופאים החל מהמכינה ולימודי הפסיכומטרי ועד למימון מלא של שכר הלימוד, כולל מלגת קיום וליווי אקדמי גם בזמן ההתמחות - בעלות כוללת של כ 400 אלף שקלים לסטודנט. במשרד מקווים לגייס בכל שנה כ 60 צוערים לתוכנית, בחלוקה שווה בין הנגב לגליל.

מאחר שהכשרת הרופאים אורכת שנים רבות, הוחלט שכדי לגייס רופאים בטווח המיידי יחולקו במקביל מענקים של 600-500 אלף שקלים למתמחים ולרופאים שיעברו לפריפריה. המענ קים יינתנו במדורג, כ 100 אלף שקלים בשנה, בדגש על המקצועות החסרים בפריפריה כמו רפואת משפחה וכירו רגיה. במקביל למענק, יאפשרו לרופא מעבדות מחקר וחיבור לקהילה, הכולל הרצאות וסיורים באזור.

גורם במשרד לפיתוח הנגב והגליל אמר ל"ישראל היום" כי "ללימודי הר פואה מתקבלים בעלי מעמד סוציו אקו נומי גבוה ובפריפריה זה פחות קורה, ולכן אנחנו נעזור להם בפסיכומטרי וב מכינה שתהיה רק לתושבי הנגב והגליל. משרד הבריאות מתקצב את בתי החו לים וקופות החולים לפי מספר האנשים שפונים אליהם, אין העדפה לנגב והג ליל ואין תורמים, והכסף הולך למקו מות שבהם יש מחקר ורופאים טובים. זו הסיבה שמשרד הנגב והגליל צריך לה ביא כסף - שמשרד הבריאות לא מביא".

 ?? ?? אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel