Israel Hayom

אסטרטגיה חדשה לחזית הדרומית

- אבי דבוש

21 שנים חלפו מאז נחת הקסאם הראשון בעירי, שדרות. ב 16 באפריל 2001 זה קרה, ומאז השתנו פניה במובנים רבים. בשבוע שעבר חזרנו אל חדרי הביטחון, ופצעיהם של ילדי שדרות נפתחו מחדש. למחרת ליל השימורים הבטתי בכותרות העיתונים ושפשפתי את עיניי בתדהמה: היו מי שהסבירו שהרקטה האחת היא תוצאה של "מכירת" ישראל לאחים המוסלמים בממשלת בנט.

קשה להבין היכן היו אותם אנשים, כאשר במהלך העשור האחרון ספגנו אלפי רקטות, כיבינו מאות שריפות, קברנו מתים, איבדנו גופות ושבויים ונאלצנו לברוח מבתינו למשך חודשים ארוכים, במצטבר. בהנחה שלא מדובר באנשים מנותקים לחלוטין, שההיסטוריה החלה, מבחינתם, ביוני ,2021 נראה שהביטחון של ילדי שדרות תלוי בפוזיציה פוליטית.

ההצעה של אותם אנשים היא, ככל הנראה, לחזור למה שחווינו בעשור האחרון. כתושב שדרות, יש לי בעיקר סנטימנטים מקומיים ואזוריים. אשמח לכל פתרון שיעצור את מעגל האימה. כשנתניהו קיים ב 2018 דיון ראשון אי פעם בקבינט הביטחוני על הסדרה בעזה, עמדתי עם חבריי כדי לתמוך בהגעה לפתרונות. כשישראל כץ היה חבר הקבינט היחיד שהתראיין והציע אסטרטגיה חדשה למלחמה מול חמאס )בניית אי מלאכותי במימי עזה לנמל סחורות(, נתנו הד לדבריו בקמפיין "תק ווה במקום מלחמה".

אלה היו הבלחות שלא הביאו לדבר. ילדיי ואני נמצאים בצד הסו פג ב 21 השנים האחרונות; חמאס הוא ארגון רצחני שמפר זכויות אדם בעזה ובשדרות. אבל אותי חינכו על ציונות שמייצרת מציאות ולא רק מגיבה, על ישראליות יצירתית שלא קופאת על השמרים אלא מחוללת פתרונות. הצד החזק יכול לקבוע עובדות בשטח ולהחליף אסטרטגיה שלא הוכיחה את עצמה - את אסטרטגיית המצור שהכריזה עליה ממשלת אולמרט ב 2007 - באסטרטגיה אפקטיבית.

על האסטרטגיה להלום את האקלים המדיני החדש, של הסכמי אב רהם, ולהדק את הקשרים עם מצרים. אנשי צבא מדברים על המשוואה הזאת: שיקום תשתיות בעזה והקמת נמל ימי, הכנסת עובדים עזתים במסות גדולות לישראל ושורת פרויקטים כלכליים משותפים לטובת חשמל, מים ובריאות. מה התמורה? שקט, והחזרת מנגיסטו וא סייד וגו פות אורון שאול והדר גולדין.

מהלך כזה יצריך גיוס משמעותי של מצרים, קטאר, האיחוד האירופי והאו"ם. לא פשוט, אך ראינו אילו מאמצים מושקעים בניסיון לתווך במלחמה אדירת ממדים באירופה. לידה, מלחמת 21 השנים מול עזה בטלה בשישים. זו שאלה של רצון פוליטי, נחישות ויצירתיות. מי שמ נסים לצייר את שלטון נתניהו כעדיף לעוטף עזה, צריכים לזכור שאי אפשר לעבוד על כל הציבור כל הזמן. ממשלת ה"שינוי" צריכה להפ נים שחלון ההזדמנויות נסגר, ומי שלא יודעים להביא פתרונות חדשים מועלים בתפקידם.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel