Israel Hayom

מתיחות בין חמאס לטורקיה: "אנשי הארגון גורשו מהמדינה"

בעקבות המשבר הכלכלי וההתקרבות לירושלים, באנקרה משנים מדיניות ביחס לארגון הטרור ● גורם פלשתיני ל"ישראל היום": "ישראל העבירה לטורקיה רשימה של אנשי חמאס"

- דנה בן שמעון כתבתנו לענייני ערבים

במהלך הפיגוע בת"א בתחילת החודש, התראיין דובר חמאס בעזה, חאזם קאסם, לרשת "אל! מיאדין" הלבנונית, ותקף את החלטת שגרירות טורקיה לגנות את הפיגוע. עד אז, נמנעו בחמאס מלהתבטא נגד אנקרה בעניין ההתקרבות לישראל.

לפני כן, בחמאס שמרו על איפוק. קודם כל מפני שביקור הנשיא הרצוג בארמונו של ארדואן באנקרה נתפס בתחילה כביקור דיפלומטי, שלא כדאי לשבור בגללו את הכלים עם טורקיה. כמו כן, כל עוד טורקיה לא נקטה צע דים ממשיים הנוגעים לפעילות ארגון הטרור באדמתה, בחמאס היו רגועים, ולא ראו סיבה להתעמת עם הטורקים.

אלא שמשהו בדרך השתבש עבור חמאס. התבטאות דובר הארגון נגד הגינוי הטורקי באה בתגובה למשהו אחר שקרה בחודשים האחרונים: כמה מאנשי חמאס ששהו בטורקיה מצאו עצמם "מגורשים". גורם פלשתיני אמר ל"ישראל היום" כי "מדובר בגירוש של עשרות אנ שים שמזוהים עם חמאס במעגלים כאלה ואחרים". העיתון הלבנוני "אל אח'באר" אישר גרסה זו בדיווח שפר סם אתמול, שלפיו טורקיה לא אפשרה לכמה מאנשי חמאס לשוב לשטחה.

לפי הגורם, לא מדובר רק במניעת כניסה אקראית. "טורקיה דרשה מהם לעזוב, וזה קרה בפועל בחודשיים האח רונים. חלק מהאנשים שקשורים לזרוע הצבאית של חמאס גורשו". לדבריו, ישראל היתה מעורבת בהנעת המהלך. "הישראלים העבירו לטורקיה רשימה של אנשי חמאס, ומידע על מעורבות של חלקם בפעילות צבאית. בתגובה פנו הטורקים לחמאס, ואמרו להם: 'הב טחתם שלא תעשו דברים מהסוג הזה אצלנו, אך עכשיו אתם צריכים לעזוב'. "הטורקים אמרו להנהגת חמאס שיש להם אינטרסים כלכליים. הקשר המ תחדש בין טורקיה לישראל הוא כבי כול מדיני פוליטי, אבל בחמאס יודעים שלישראל יש השפעה על טורקיה בע ניינים ביטחוניים. כמה נציגים ביט חוניים ישראלים גם ביקרו בטורקיה".

הישג ישראלי ראשון

בחמאס מבינים שההתקרבות מש פיעה על האופן שבו הוא יכול לפעול בטורקיה. אחרי הכל, חמאס קיבל יד חופשית במדינה בשנים האחרונות. עם זאת, מוקדם לדבר על משבר. המתיחות קיימת, אך בחמאס נזהרים לא לסגור את הדלת בפני ארדואן, שגינה את "פעולות ישראל בירושלים". ישראל רושמת לעצמה הישג ראשון והתחלתי במאבק מול חמאס בזירה הטורקית.

 ?? ?? בחמאס נזהרים מארדואן
בחמאס נזהרים מארדואן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel