Israel Hayom

עידן חדש בבגרויות

משרד החינוך הודיע כי מבחני הבגרות החיצוניים בהיסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות יבוטלו ● במקומם יגישו התלמידים עבודה

- נועם )דבול( דביר

עם עבודות, הערכה פנימית והצגה של פרזנטציות - משרד החינוך מבטל את הבגרות במדעי הרוח. במסגרת רפורמת הבגרויות החדשה יבוטלו בחינות הבגרות החי! צוניות בהיסטוריה, בספרות, בתנ"ך ובאזרחות, ובמקומן יגישו התלמידים עבודה מסכמת וייבחנו בעל פה על ידי מורים.

מנגד, מספר בחינות הבגרות החי צוניות יצומצם לארבע: במתמטיקה, באנגלית, בשפה ובמקצוע מורחב אחד )כמו מדעי המחשב(.

התוכנית, שאותה מובילה שרת החי נוך יפעת שאשא ביטון, תחל לפעול משנת הלימודים הבאה, תשפ"ג, בקרב תלמידי כיתות י'. כלומר, תלמידי כי תות י"א וי"ב של תשפ"ג ותלמידי כי תות י"ב של תשפ"ד ימשיכו במת כונת הנוכחית של הבגרויות שנהוגה מאז הקורונה. באשר לתוכנית החדשה, בשנה הבאה, כאשר התלמידים יעלו לכיתות י', יחלו השיעורים בארבעת המקצועות היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות, כשכל אחד מקורסי היסוד בארבעת תחומי הדעת יהיה שווה ערך ל 1.5 יחידות לימוד.

כל מורה יבחר לעצמו אחת משלוש דרכי הוראה: זה יכול להיות באמצעות למידה מתחדשת, למידה דיגיטלית או למידה באמצעות מורים מובילי פיתוח. יש לציין כי המקצועות שנכנסו לרפו רמה שונים בין זרמי החינוך )ממלכתי, ממלכתי דתי, ממלכתי ערבי ודרוזי(, ובמגזר הממלכתי דתי ייכלל למשל גם המקצוע תושב"ע.

כשהתלמידים יגיעו למחצית כיתה י"א או לתחילת כיתה י"ב, הם יחלו בכתיבת עבודה מסכמת שהיקפה שתי יחידות לימוד )בזוגות או בשלשות(. העבודה תורכב מארבעה חלקים נפר דים: היסטוריה, ספרות, אזרחות ותנ"ך, סביב נושא משותף אחד.

בית הספר ייתן הערכה

השאלה של נושא העבודה תיבחן בכל אחד מארבעת תחומי הדעת, והיא תדרוש מהתלמידים להתייחס לטקס טים תוך שימוש בשורה של מיומנויות, ובהן: אוריינות שפתית, חשיבה בי קורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית, אוריינות מידע, מסוגלות עצמית, מעורבות קבוצתית ויכולת פרזנטציה. העבודה המסכמת תלווה על ידי כל ארבעת המורים של תחומי הדעת, כשכל תלמיד, בנפרד, יכתוב פרק מסכם לעבודה המביע את עמדתו לאור המקורות שמהם למד.

במהלך השנה וחצי הראשונות )כי תות י'-י"א (הערכת התלמידים תתבצע על ידי בית הספר בלבד, והמשרד יבצע בקרה מדגמית על הערכה זו. כלומר, הציון הסופי בקורסי היסוד בכל אחד מתחומי הדעת ייקבע על ידי בית הספר. מנגד, בתום כתיבת העבודה המסכמת הרב תחומית היא תועבר לה ערכה של המשרד, שתכלול גם בחינה חיצונית בעל פה.

התוכנית מכילה לא מעט אתגרים וקשיים. מקרי העבר הראו שבכל פעם שבתי הספר נדרשו לתת לתלמידים ציון שישפיע על הבגרויות, הציונים היו מוטים. כמו כן, ישנה התנגדות גם של ארגון המורים בראשות רן ארז, אך שאשא ביטון הבטיחה כי שכרם ומעמ דם של המורים לא ייפגעו.

שאלת נושא העבודה תיבחן בכל אחד מארבעת תחומי הדעת, והיא תדרוש מהתלמידים להתייחס לטקסטים תוך שימוש בשורה של מיומנויות

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? המורים מתגדים. שאשא ביטון
המורים מתגדים. שאשא ביטון
 ?? ?? ייבחנו בעל פה צילום: יהושע יוסף
ייבחנו בעל פה צילום: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel