Israel Hayom

חוצפה נשית תציל ממוות

- הללי ז'בוטינסקי

אני זוכרת איפה הייתי כששמעתי לראשונה את השם מיכל סלה. את ההלם שחטפתי כשהבנתי שהיא בגילי ושהיתה לנו חברה משותפת. כולם סביבי תהו, וגם אני לא לגמרי הבנתי - "איך זה יכול להיות? איך בחורה כל כך חכמה, עטופה וחזקה מצאה את עצמה במערכת יחסים כזו?".

אז נכון שאת מיכל לא הכרתי במציאות, אבל אחרי הרבה מחשבה וחקר של הנושא, מצאתי תשובה לשאלות האלו: ריצוי חברתי. ואם להיות יותר ספציפית: ההסללה החברתית שנשים עוברות בחברה הישראלית לעבר נישואים ולידת ילדים לפני גיל .30 מעין "משחק כיסאות" מעוות, שגורם לנשים חכמות וטובות להתפשר על מערכות יחסים בעייתיות, בלשון המעטה, הכל במטרה לא להישאר האחרונות שעומדות כשהמוזיקה נפסקת - ממש כפי שסיפרה לי ע', שורדת מערכת יחסים אלימה: "הרגשתי שכולם סביבי מתחתנים ומביאים ילדים, ולא רציתי להישאר מאחור".

בנקודה זו חשוב לציין כלל ברזל: אם את מצויה במערכת יחסים מתעללת, זכרי שאסור לך בשום פנים ואופן להיפרד מבן הזוג לבדך וללא ליווי מקצועי צמוד. אנא התקשרי למוקד 118 לקבלת סיוע בנושא.

מאז שמיכל סלה נרצחה עברו שלוש שנים, והנה - בחודש הבא יתקיים בפעם השלישית האקתון מיכל סלה, יוזמה מופלאה של אחותה, לילי בן עמי, במטרה לרתום את הטכנולוגיה ולייצר פתרונות חדשניים למיגור האלימות נגד נשים בביתן.

יוזמות טכנולוגיות למניעת אלימות ביתית הן מענה למצוקה לאחר שכבר התממשה. כדי לעקור את הבעיה מהשורש, יש ללמד ילדות להפסיק לרצות את הסביבה

אין ספק שיוזמות טכנולוגיות למניעת אלימות ביתית הן פתרון מבורך ומציל חיים, אלא שמדובר במענה למצוקה אחרי שהיא כבר התממשה. כדי לעקור את הבעיה מן השורש יש להתחיל את הטיפול בשלב מוקדם הרבה יותר, וללמד ילדות להפסיק לרצות את הסביבה ולהתחיל להקשיב לעצמן. למה דווקא בנות? כי בעוד התנהגות מרצה מצויה גם אצל גברים, לצערי מדובר בתופעה נשית מעיקרה; האקדמיה עורכת מחקרים המדגימים כיצד נשים מחונכות לריצוי ולנחמדות יתרה מגיל צעיר, בזמן שבנים זוכים לעידוד ככל שהם עומדים על שלהם.

לדוגמה, מחקר שנערך בשנת 2015 בידי החוקרות ג'סיקה סלרנו וליאנה פיטר־הגנה, מאוניברסיט­ת אריזונה ומאוניברסי­טת שיקגו־אילינוי, בדק וגילה שנשים המביעות תרעומת נתפסות כרגשניות ולא אמינות - וזו רק טיפה בים. בנות מחונכות לשים את טובת האחר לפני טובתן שלהן. חינוך שהוא לא רק מזיק, אלא קטלני ממש כשזה מגיע לבחירה במערכת יחסים רומנטית.

לכן, עוד לפני הטכנולוגיה (שחשובה בכל מובן), צריך להתרחש פה מהפך חינוכי: הבנות שלנו צריכות לדעת שהבחירה באדם שאיתו הן נכנסות למערכת יחסים היא גורלית, במובן של חיים ומוות. טוב נעשה אם נלמד אותן להפסיק לנסות לרצות את הסביבה, לסמוך על עצמן ולהיות הרבה יותר "חוצפניות".

אחרי הכל, "נשים שמתנהגות כיאות לעיתים רחוקות עושות היסטוריה". אבל עזבו רגע את ההיסטוריה, ובואו נתחיל לדבר הרבה יותר פשוט: בחירה מושכלת במערכת יחסים בריאה ומיטיבה.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel